• Helenajohanna

Hur får man kattungen att förstå ett nej?

Hej!

Jag och min pojkvän skaffade en katt för två veckor sedan, han är 14 veckor.

När vi sitter och tar det lugnt i soffan, eller när vi bäddat ner oss i sängen så attackerar han våra ögon, alltså vi behöver inte ha gjort något som att busat upp honom eller varken tittat på honom. Han smyger sig på oss, och liksom slår/river en lätt på ögonen, och rätt vad det är så biter han till.

Vi försöker säga till honom men han är lika fort tillbaks igen.

Någon som vet varför han gör så, och hur man får katten att förstå att ett nej är ett nej?

• Svar på tråden Hur får man kattungen att förstå ett nej?
  • Anonym (...)

En kattunge måste visas handgripligen. Säg nej samtidigt som du lyfter bort från det förbjudna. Och eftersom katter är egensinniga, och inte alls är intresserade att göra sina ägare till lags som hundar vill, så krävs det många många många upprepningar. Varför katten går på era ögon begriper jag inte. Men lyft undan och säg nej. Om ett halvår kanske den fattar.

• Anonym (D)

Nu kommer jag säkert få skit av nån men spraya vatten på honom så förstår han nog tillslut. Min katt vet precis vad hon får och inte får göra men gör det ändå och då räcker det att visa sprayflaskan så slutar hon. Oftast, om det inte gäller räkor för då tycker hon att det är värt att bli lite blöt ;) Får hon ett spray så kommer hon och ska kela några sekunder senare så det ger henne inget trauma haha, är bara lite obehagligt.

• HiHi

Vi har köpt en spray flaska å sprayar me vatten varje gång vi kommer på dom me tex klösa soffan osv å markera att de är fel testa de bruka funka har flera vänner som gjort samma å gör ännu :)

• Anonym (Nackskinn)
    HiHi skrev 2015-09-10 14:12:15 följande:

Vi har köpt en spray flaska å sprayar me vatten varje gång vi kommer på dom me tex klösa soffan osv å markera att de är fel testa de bruka funka har flera vänner som gjort samma å gör ännu :)

Lyft föriktigt i nackskinnet så gör kattmamman och säg fy!
  • Dexter dot com

Det är jättevanligt att katter "leker" med ens ögon eftersom vi blinkar och dom uppfattar att det rör sig. Aktivera katten mer och lyft försiktigt bort den bara när den kommer nära era ansikten. Det brukar växa bort med tiden .

• Anonym (qwerty)
    m0desty skrev 2015-09-11 11:03:58 följande:

Blås den i ansiktet. Katter gullar det verkligen inte!

Varför blåsa när man kan fräsa? Det gillar de inte heller och kommer inte förknippa dig som något blåsigt obehagligt.
  • micjos

Säg fy skarpt, katter gillar inte höga ljud och sen gäller det att lära sig att läsa av sin katt så man kan säga ifrån innan det man inte vill ska hända händer. Det tar ett tag men de lär sig :)

Svar på tråden Hur får man kattungen att förstå ett nej?