Har samma problem här med att packa luncher som är nyttiga och faktiskt äts... De har ganska kort lunch så det ska gå fort att äta och inte mycket hjälp så det måste vara lätt att öppna. De får även ta med sig mat ut på rasterna för snack två gånger om dagen.
Min formula är en "huvudrätt" dvs smörgås eller pasta eller dyl, två grönsaker, en frukt och en godsak (yoghurt, ost, granolabar, goldfish crackers, äppelmos ...don efter person. De får välja själv bland vad vi har hemma.) Detta ska räcka hela dagen, dvs lunch och två mellanmål.
Mattermos funkar bara och ungarna tar med sig varm lunch ca två dagar i veckan. Vanligen gårdagens pasta eller risrätt, men även soppor och grytor, fast jag tycker att de mest kladdar om det är något som måste ätas med sked. Kycklingklubbor är populärt hon äldste sonen. Termosen fungerar även för nyponsoppa eller smoothies eller vanlig mjölk för att dricka direkt.
Annars är det smörgåsar på längden och tvären. Jag försöker med matigare sallader, men de tar för lång tid att pilla i sig. Ett tips som jag helt nyligen snubblade över är sojabönssmör (wow-butter) som smakar precis som jordnötssmör, men är ok i nötfria miljöer. Jättepoppis här.
Storfavoriten är kall pizza, och det är ju lagom nyttigt. Men man kan baka egna pizzabullar (tänk dig kanelbullar fast med tomat, ost och skinka och matigare bröd).
Jag gör french toast i ugn och det går bra att äta kalla.
Jag brukar baka egna granolabars som en liten godsak. Det känns lite bättre än att packa ner de kakor och andra godbitar som "alla" alltid har i sina matlådor.
Det jag har lärt mig under årens lopp (och, många, många misstag) är att
-en lunch som äts är bättre än en som inte äts. Oavsett hur nyttig eller onyttig den är.
-Mindre är ofta bättre än för mycket. Då äter de mer allsidigt och blir inte överväldigade. Mindre kladdande med.
-Prata med dem om att äta nyttigt innan de äter onyttigt och om vad som går fort/långsamt att äta.
-Klaga aldrig på att de tar hem maten oäten. Då vet du i alla fall vad de äter. Alternativet är ofta att de annars slänger oäten mat i skolan för att slippa tjat.
-Jag gör luncher för måndag och tisdag på söndag. Onsdagens lunch är oftast varm och då förbereder jag även grönsaker och frukt för resten av veckan. Torsdag och fredag improviserar jag panikartat huvudrätten varje morgon... Fast den här terminen ska det förstås bli annorlunda. Eller hur?