• Anonym (Ska klara detta men hur)

Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade

Hej,

Hoppas verkligen på stöd och goda idéer här! Snälla läs och ge nig all er kunskap och erfarenhet.

Jag är sedan 6 1/2 år tillsammans med en man X och vi har 2 barn i förskoleåldern.

Nu såhär i efterhand har jag förstått att jag är riktigt blåst. Han dricker! Super sig inte redlös men tillräckligt berusad för att jag ska märka det.

Det började ca 1 1/2 år sedan eller 2 med att jag upptäckte att vi alltid började tjafsa då han druckit några öl. Vi har aldrig någonsin bråkat förutom vid några av de tillfällen då han druckit.

Började sedan finna ölflaskor och burkar i hallgarderoben, i hans arbetsväska och i barnens vagn i källaren. Vid fråga på varför det ligger där spelar han, och har vid alla tillfällen, spelat dum, förnekat och tillslut vänt det mot mig, som om det är jag som är sjuk för vad är det för konstigt? Vad är problemet?

Började sen finna 0,5 cl PET flaskor med vin slattar i!!!

Jag har som de flesta anhöriga vänt och vridit på det hela i mitt huvud och i "samtal" med honom . Jag har varit arg, ledsen, frågande, anklagande , lösningsorienterad, stöttande . Försökt alla medel för att hjälpa honom inse att han kommer förlora sin familj så som den ser ut idag. Han vägrar erkänna, vägrar ta emot hjälp .

Senaste månaderna inser jag nu att det blivit värre:( han kan stå vid diskbänken hemma och laga med när jag kommer hem, smått vinglandes. Läspar , slickar sig om läppen på konstigt sätt som han aldrig gjort innan. Han kan röra sig udda, sakta liksom.

Idag hann jag inte mer än att titta på honom innan jag visste att han iaf fått i sig ett glas. Han blir pratsam vilket han inte annars blir. Han har börjat häva ur sig opassande pinsamma saker så att jag skäms. Stinker parfym.

Jag har berättat att jag har en plan för hur mitt och barnens liv kommer se ut med eller utan honom, sagt att jag inte längre är rädd för att vara ensamstående med barnen. Dom och jag måste skonas.

Enligt honom är det jag som är dum i huvudet.

Försökt nå ut till en sv hans släktingar men får inget stöd.

Hade sett fram emot en solresa där jag tyvärr visste att för honom var öl oundvikligt. Hade betalat 30000, var så nära att ställa in men gjorde inte det. Han skötte sig ok tills en dag då han, vad jag såg, drack kanske 2 öl, sen kunde han inte ställa sig upp från solsängen utan att hålla sig i parasollen, tog 3 min för honom att komma på fötter sakta sakta. Gick i slowmotion för att sedan på något sätt halka/snubbla på sig själv(?) pladask utanför hotellrumsdörren varpå jag väser ( men vad fan nu ställer du dig upp OMEDELBaRT!!! Vad fan håller du på med??

Han la sig på soffan medans jag försökte få ungarna klara för middag som inte skulle bli i hotellrestaursngrn sv ren skam för tänk om någon hade sett ???!!!

Adrenalinet rusade och jag mådde så dåligt , sa till barnen oj pappa halkade det var blött på stengolvet, pappa är trött från solen och värmen vi låter honom vila, vi kvar lite film och duschar sen ut o äter och hittar på något kul. Så får pappa vila ett tag.

Fick daska gubben i ansiktet 3 ggr, hårdare för varje gång, försökte tala till honom så att ungarna inte skulle höra från rummet intill. Han tittade med dimmig obehaglig onörvarande blick som gick rätt förbi mig. Säger till X att " hallå hör du mig, nu tar jag ut barnen vi går ut och äter och göt något roligt. Hallå fattar du? Hallå hör du mig? Jag har ungarna med mig. Du går inte ut ur detta rum fattar du jag tar med mat till dig."

Tog hans plånbok och gick.

Tog med ungarna på 3 och 5 ut och käkade på restaurang , åkte karusell och försökte hålls skenet uppe.

Kommer till hotellrummet då är han inte där?! Gör iordning barne för säng, de får se lite film .han kommer in jag frågßr vart han varit då har karlskrället vart i hotellbaren vid underhållningen och tar "en öl och väntat på er" (????)

Detta är inte det enda han gjort orkar inte dra allt och ni orkar inte läsa allt.

Vad vill jag då? Han kommer aldrig ta till sig ett uns vad jag ser ske här.

Han måste ut!! ut!! Nej det är inget förhastat jag har tänkt över detta men hur ska det gå till. Jag har inget nätverk utom jobbarkompisar och en riktigt stöttande men hönsägg mamma som skulle få hjärtinfarkt om hon fick höra vad som händer hennes dotter och barnbarn .

Vi bor i hyreslägenhet som jag står på, men han har liks rätt till boendet då vi flyttade hot för att bo ihop!!! Äldsta flickan har börjat uppmärksamma saker som är skumma fast hon förstår inte till fullo vad som är så fel. Snart kommer hon förstå för detta eskalerar fortare än jag trott.

Ja vill bara att barnen ska vara trygga och ha lugn o ro.

Hur ska ja göra? Stressen är offentlig, har det inte lätt på jobbet heller med mycket som händer hela tiden. Känns som om jag går runt med adrenalin ruschar dagarna i ända, somnar inåt förens 2 på nätterna upp och iväg mår sämre på hemvägen än påväg till jobbet. Ångesten är total!!! Kan inte utsätta barnen för detta!!!!!

Vad ska jag ta mig till praktiskt. Vill inte flytta, kan inte har inte psyket att flytta, vilket jag annars gjort, han är den som måste gå.

Vart kan jag vända mig? Vilka trådar ska jag dra i. Jag går i väggen.

Hjälp snälla!!!!

• Svar på tråden Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade
  • Tom Araya

Det finns hjälp att få. Ta kontakt själv, gå på möten, du kommer att få råd hur du ska agera. Men du kommer snart till den punkt där du måste få honom att inse och ta tag i sina problem och då vet du vart han vänder sig till, för den kontakten har du redan då.
    Ett förhållande på över 6 år samt två gemensamma barn är inget man slänger bort i en handvändning. Ge er en chans till ett fortsatt liv tillsammans som familj.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-06 23:53:15 följande:
    Det finns hjälp att få. Ta kontakt själv, gå på möten, du kommer att få råd hur du ska agera. Men du kommer snart till den punkt där du måste få honom att inse och ta tag i sina problem och då vet du vart han vänder sig till, för den kontakten har du redan då.
    Ett förhållande på över 6 år samt två gemensamma barn är inget man slänger bort i en handvändning. Ge er en chans till ett fortsatt liv tillsammans som familj.

Så sant som det är sagt.
    Dock har man väldigt svårt att vara balanserad, när det kommer till dessa problem.

Där enda åtgärden, alltid är lämna omedelbart.
    Dock så måste jag säga, att det låter som det är rätt illa.
    Då ljugandet, gömmandet är indikationer på det inte står väl till.
    Kan även vara så att TS är obstinat mot alkohol, hon har ju trots allt sagt hon hatar alkohol.
    Det kan driva även en normal konsument, till att gömma och dölja sin konsumtion.
    Visst det kan ses som tokigt, och onormalt.
    Absolutism är även detta tokigt och onormalt för de flesta.

klyban skrev 2015-09-07 00:00:11 följande:

Så sant som det är sagt.

Dock har man väldigt svårt att vara balanserad, när det kommer till dessa problem.

Där enda åtgärden, alltid är lämna omedelbart.

Dock så måste jag säga, att det låter som det är rätt illa.

Då ljugandet, gömmandet är indikationer på det inte står väl till.

Kan även vara så att TS är obstinat mot alkohol, hon har ju trots allt sagt hon hatar alkohol.

Det kan driva även en normal konsument, till att gömma och dölja sin konsumtion.

Visst det kan ses som tokigt, och onormalt.

Absolutism är även detta tokigt och onormalt för de flesta.

Jag hatar alkohol eftersom jag ser vad det satt vår familj i.

Jag tog aldrig avstånd från alkohol innan jag började inse att det fanns ett problem hör hemma. Jag började med att ifrågasätta varför han alltid är trött varför han kan stå rätt upp och ner och ha svårt att stå till varför han oftast ( när jag misstänkt alkohol intag) gjorde vissa rörelser.

Först anklagande jag inte utan frågadevarför han var så trött att han såg berusad ut. Trodde verkligen han var utmattad i kroppen.

Han blev arg vadå trött jag är inte trött , sluta säga så hela tiden , vad är det med dig sluta tjata . Plötsligt var min oro obefogad eller?

Jag har inget problem med alkohol men anser att den skadat mig och barnen och inte minst honom själv. Därför hatar jag alkoholen.

Förr kunde vi dricka ett glas vitt eller två med en ostbrickan en helgkväll och ta det lugnt, ha ett samtal.

Sen började ölen smyga sig in i vardagen. Aldrig , vad jag såg, fler än 2.ganska snart insåg jag att det var bäst intill varje dag han kom hem med en ny systemet påse. Trots att han aldrig, än en gång vad jag såg, drag alla 6 samma kväll så är en regelbunden konsumtion på två starköl VARJE kväll underlig. Han började också bete sig annorlunda efter att tag med denna konsumtion. Han hörde illa glömde kunde inte lyssna och hänga med i kärnan av våra samtal.

Gjorde klart att jag ansåg och kände starkt att vi allt oftare bråkade över små skot saker och missförstånd få han druckit. Han ville inte inse. Det var efter dessa omgångar han började gömma lite varstans.

Jag kunde även finna timma ölburkar i soptunnan utanför och i buskagen då han troligtvis gjort sig av med dom där för att jag inte skulle se. Jobbar vet att det var hans då det var exakt samma märke och storlek och procent som han föredrar.

Så jag är ingen rabiat alkoholhatare som förbjudit man att ta en kall öl en sommarkväll, detta är en smygande realisation, en sanning. Det är inte jag som fick problemet att uppstå jag har försökt hjälpa honom ta kontroll utan att inse att jag hjälpt honom att underhålla.
  • klyban

Du hatar alkohol i din man och familj då.

Och inte alkohol i allmänhet.
    De som har ett komplicerat förhållande till alkohol, skapar en problem för sin omgivning.
    Och tyvärr är det där du har hamnat.

Åh vad man märker skillnad på nykter och onykter man. Eller lurar jag mig själv och han mig.... Eller båda? Spelar ingen roll hursomhelst vill inte fastna i samma mönster.

• Tom Araya
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 18:37:49 följande:
    Jag hatar alkohol eftersom jag ser vad det satt vår familj i.

Jag tog aldrig avstånd från alkohol innan jag började inse att det fanns ett problem hör hemma. Jag började med att ifrågasätta varför han alltid är trött varför han kan stå rätt upp och ner och ha svårt att stå till varför han oftast ( när jag misstänkt alkohol intag) gjorde vissa rörelser.

Först anklagande jag inte utan frågadevarför han var så trött att han såg berusad ut. Trodde verkligen han var utmattad i kroppen.

Han blev arg vadå trött jag är inte trött , sluta säga så hela tiden , vad är det med dig sluta tjata . Plötsligt var min oro obefogad eller?

Jag har inget problem med alkohol men anser att den skadat mig och barnen och inte minst honom själv. Därför hatar jag alkoholen.

Förr kunde vi dricka ett glas vitt eller två med en ostbrickan en helgkväll och ta det lugnt, ha ett samtal.

Sen började ölen smyga sig in i vardagen. Aldrig , vad jag såg, fler än 2.ganska snart insåg jag att det var bäst intill varje dag han kom hem med en ny systemet påse. Trots att han aldrig, än en gång vad jag såg, drag alla 6 samma kväll så är en regelbunden konsumtion på två starköl VARJE kväll underlig. Han började också bete sig annorlunda efter att tag med denna konsumtion. Han hörde illa glömde kunde inte lyssna och hänga med i kärnan av våra samtal.

Gjorde klart att jag ansåg och kände starkt att vi allt oftare bråkade över små skot saker och missförstånd få han druckit. Han ville inte inse. Det var efter dessa omgångar han började gömma lite varstans.

Jag kunde även finna timma ölburkar i soptunnan utanför och i buskagen då han troligtvis gjort sig av med dom där för att jag inte skulle se. Jobbar vet att det var hans då det var exakt samma märke och storlek och procent som han föredrar.

Så jag är ingen rabiat alkoholhatare som förbjudit man att ta en kall öl en sommarkväll, detta är en smygande realisation, en sanning. Det är inte jag som fick problemet att uppstå jag har försökt hjälpa honom ta kontroll utan att inse att jag hjälpt honom att underhålla.
    För mig verkar det konstigt med denna grava beteendeförändring och balansproblem efter bara två öl. Antingen har han druckit mer i smyg eller så har han även andra fysiska problem som gör att han har onormalt låg toleransnivå.

Oavsett vilket bör ni söka hjälp för detta. Se det som att han lider av övervikt, få honom att inse det och problemet i det och att söka hjälp för det och dumpa inte det första du gör, precis som du hade önskat att ha inte gjorde om du hade gått upp i vikt till ohälsosam nivå.
    Behöver du så kan du ställa ultimatum: -Erkänn och ta tag i problemet, annars lämnar jag dig.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-07 20:02:01 följande:
    För mig verkar det konstigt med denna grava beteendeförändring och balansproblem efter bara två öl. Antingen har han druckit mer i smyg eller så har han även andra fysiska problem som gör att han har onormalt låg toleransnivå.

Oavsett vilket bör ni söka hjälp för detta. Se det som att han lider av övervikt, få honom att inse det och problemet i det och att söka hjälp för det och dumpa inte det första du gör, precis som du hade önskat att ha inte gjorde om du hade gått upp i vikt till ohälsosam nivå.
    Behöver du så kan du ställa ultimatum: -Erkänn och ta tag i problemet, annars lämnar jag dig.

Jag har träffat på ett par såna här i mitt liv.
    Som nästan omgående, får rätt stora personlighetsförändringar.
    Då inte att de blir gladlynta och flamsiga.
    Utan konspiratoriska, elaka, otrevliga och annan skit de kan tänka sig hitta på.

Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.

Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"

Vilka andra prover brukar de ta?

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 22:25:55 följande:
    Han har blivit ombedd att återbesöka vc då han har lågt blodvärde. Han sökte pga. Gulnade ögonvitor( jag manade på honom var väl egentligen den som var drivande få jag misstänker att det har att göra med levern) .tänker ta tillfället i akt att få en dropin läkartid för det här med alkoholen.

Kan man specifikt be om levervärden samtidigt som man berättar om alkoholvanorna. Vet att dessa prover göra ändå men jah vill verkligen påvisa oron och problemet så att de inte bara avvisar oss . Är så rädd att dom inte tar oss på allvar. Svaret han enligt honom fick av läkaren efter sista besöket var" ögonvitorna kan bli "gulare" med åldern"

Om nu det är alkoholen som gör ögonen gula, så är det att leverns funktion har blivit dålig.
    Visst kan man få en sjukdom, som slår ut lever.

Men med alkohol så måste man konsumera rätt brutala mängder alkohol, under lång tid.
    För haverera levern, visst kan detta ske vid mindre konsumtion.
    Men inte så vanligt, då är nog sjukdom eller mycket överdriven konsumtion.

Traditionella leverprover säger inget annat än vad levervärdet är.
    Det kan bero på alkohol, men likväl andra sjukdomar fetma osv.
    Själv hade jag skyhöga värden när jag var yngre, jävla tjat om alkohol.
    Jag satt där och undra vad det var frågan om.
    Visst drack jag alkohol, och kanske lite mer än man ska.
    Men inte speciellt mycket, även efter jag inte drack alkohol under lång tid.
    Och läkaren tjata fortfarande, så insåg jag att det inte var alkoholen.
    Det tog ett år, så visade sig anledningen till mina problem, som sen opererades och inte haft problem med höga levervärden sedan dess.

Det finns prover man kallar CDT, som är extremt otillförlitliga.
    Men kan påvisa om man dricker mycket starksprit.
    Finns nått ytterligare prov, som kan vara till  hjälp här, men kommer ej ihåg namnet på denna.
    Annars låter det som han spelar dig som en violin, i alla fall hoppas detta.
    Begär att du ska få närvara vid läkarbesök, och ta del av prover som är tagna.
    Som en del i processen.

Gula ögon, nått man får när man blir äldre Tungan ute
    Hur gammal då?
    Låter som nått man får vid +70 eller nått.
    Får man gula ögon om man är under 50, så är det antagligen ordentliga problem med lever.
    Orsak går och diskutera, men i detta fallet, så är det svårt att inte snegla på alkoholen som boven i dramat.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 22:25:55 följande:

Man tar väl standard prover, och misstänker man alkohol.
    Så är det väl levervärden och CDT som man kollar på noggrannare.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-09-07 20:39:38 följande:

Jag har träffat på ett par såna här i mitt liv.
    Som nästan omgående, får rätt stora personlighetsförändringar.
    Då inte att de blir gladlynta och flamsiga.
    Utan konspiratoriska, elaka, otrevliga och annan skit de kan tänka sig hitta på.

Jag tvivlar inte på att de finns och det måste var ruskigt obehagligt att uppleva det.

Kan man be om cdt? Eller görs det på beroendeklinik?

Jag undrar mycket hur ett liknande möte sim det jag tänkt mig kommer se ut?

Berätta hur det ligger till, läkare frågar om hans dryckesvanor ( självklart förminskar han det) jag berättar om hans "symptom" varpå han håller käften , läkare berättar alternativ och behandling/hjälp... Vad händer sedan?

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-09-07 23:04:57 följande:
    Jag tvivlar inte på att de finns och det måste var ruskigt obehagligt att uppleva det.

Detta är människor jag undviker, när det kommer till situationer där alkohol konsumeras.
    Som tur är de inte så många som får en sådan reaktion på så lite alkohol.
    Oftast brukar det kräva de blir rätt fulla.
    Inte för det är bättre då.
    Men på nått sätt enklare att undvika då, typ genom gå därifrån eller se till att vara långt i från dessa personer.

• klyban
    Anonym (Ska klara detta men hur) skrev 2015-09-07 23:21:16 följande:
    Kan man be om cdt? Eller görs det på beroendeklinik?

Jag undrar mycket hur ett liknande möte sim det jag tänkt mig kommer se ut?
    Berätta hur det ligger till, läkare frågar om hans dryckesvanor ( självklart förminskar han det) jag berättar om hans "symptom" varpå han håller käften , läkare berättar alternativ och behandling/hjälp... Vad händer sedan?

Problemet med CDT, är att det provet kan lika gärna visa normala värden.
    Dessa prover är mycket otillförlitliga.
    Och har du forcerat fram ett sådant prov, och det visar normala värden.
    Så kommer du hamna i en jävligt tråkig sits.
    Där han kommer säga "Där ser du", och vad ska du nu säga efter detta?
    Att ni ska flytta ihop igen?

Detta är ett prov man kommer ta, om alkohol är uppe för en diskussion.
    Själv fick jag ta ett gäng sådana, då när jag hade problem med levervärden pga annan åkomma.
    Och varje gång det kom tillbaka normala värden, så sa läkaren mer eller mindre att det inte säger nått.
    Och drick mindre/inget.
    Sen efter det blev klart med vad som var för fel på mig, så blev det jävligt tyst på den läkaren.
    Speciellt efter jag skällt ut h*n, och att h*n kunde ha undvikit mig massa smärta om han bara hade valt och tro på mig från början.

• straw2008

Mn syster lämnade sin man som är alkoholist, för att rädda barnen. Han dricker mer idag än förr.... detta var 7 år sen o det bästa hon gjort i sitt LIV.

I kinamockaskogen.....

Han har inte druckit (99 säker krmen jag har inget förtroende och är less på vår relation.

Han är kvar och jag är i ett tomrum där jag inte orkar ta några beslut kring vad jag ska göra. Tror det kommer med tiden.

Inväntar på något sätt att han ska ta fel beslut igen. Älskar honom men är inte kär. Sover i barnens rum och vardagen funkar hyfsat friktionsfritt.

Känner mig inte respekterad som vän partner eller något pga. Lögner och det faktum att han dförklarat mig så många ggr.

• Anonym (Hmm)
    klyban skrev 2015-09-08 02:19:57 följande:

Problemet med CDT, är att det provet kan lika gärna visa normala värden.

Dessa prover är mycket otillförlitliga.

Och har du forcerat fram ett sådant prov, och det visar normala värden.

Så kommer du hamna i en jävligt tråkig sits.

Där han kommer säga "Där ser du", och vad ska du nu säga efter detta?

Att ni ska flytta ihop igen?

Detta är ett prov man kommer ta, om alkohol är uppe för en diskussion.

Själv fick jag ta ett gäng sådana, då när jag hade problem med levervärden pga annan åkomma.

Och varje gång det kom tillbaka normala värden, så sa läkaren mer eller mindre att det inte säger nått.

Och drick mindre/inget.

Sen efter det blev klart med vad som var för fel på mig, så blev det jävligt tyst på den läkaren.

Speciellt efter jag skällt ut h*n, och att h*n kunde ha undvikit mig massa smärta om han bara hade valt och tro på mig från början.

Man kan ta ett prov som heter PEth. Detta prov visar ENBART alkohol, inget annat.

Mycket mer tillförlitligt än CDT och visar alkoholkonsumtionen sedan några veckor tillbaka.

Det är inte dyrt och man kan ta det via VC.

Försök få honom att begära det på VC och sedan gå vidare beroende på vad provet visar.

Tolkning

<0,05 ?mol/L Ingen eller endast låg, sporadisk alkoholkonsumtion

0,05-0,30 ?mol/L Måttlig

>0,30 ?mol/L Överkonsumtion (omfattande, regelbundet intag)

Ett enstaka berusningstillfälle (alkoholkoncentration 1-1,5 promille) ger inte upphov till PEth-koncentration över 0,30 ?mol/L, varken akut eller under efterföljande dygn.
Svar på tråden Sambo nekar tydligt berusad smyger barn inblandade