• aLzo

Nekad ersättning av försäkringsbolag

Köpte en bil den 5/7 ringde och försäkrade bilen samma dag från en telefon jag lånade.
    Fick inbrott i bilen natten mellan 5/7 och 6/7.

Den 6/7 ringer jag f-bolaget igen då från mitt egna telefon nummer.

Nu tror försäkringsbolaget att jag har ringt den 6/7 för att försäkra bilen, men det gjordes dagen innan.
    Säljaren har lagt in försäkringen i systemet den 6/7 när jag ringde dom igen alltså dagen efter jag köpte bilen, säljaren har alltså gjort fel som inte la in den dagen innan.

Min handläggare på f-bolaget kan inte se mitt telefon nummer i deras logg den 5/7 och det är ju pga att jag lånade en annan telefon av en jag inte vet vem det är.

Nu nekas jag ersättning för att säljaren gjort fel som la in försäkringen dagen efter. Trots att i mitt försäkringsbesked står det att jag har försäkringen från den 5/7 och även i trafikregistret står det från den 5/7. 
    Tycker det är jätte konstigt att jag kan bli nekad ersättning när jag har försäkring från och med den 5/7 på papper..?

• Svar på tråden Nekad ersättning av försäkringsbolag
  • aLzo

Som sagt försäkringsbolaget tror att jag ringt in dagen efter pga att säljaren lagt in försäkringen i systemet dagen efter men skrivit att den ska gälla från dagen innan och nu blir jag utan ersättning pga att säljaren inte lagt in försäkringen när jag ringde dom.

Ska överklaga men känns inte som att jag som privat person har så stor chans att få rätt mot ett försäkringsbolag?!

Nej jag köpte en helförsäkring från början.

• Nyfikna72

Det är ju nåt som inte stämmer iallafall, det är normalt sett inga problem att köpa en bil på fredagen, ringa på lördagen och säga att ägarbytesdatum är fredagen och få den att gälla från den dagen. Tror det kan diffa upp till en vecka för det är normalt överlapp innan trafikförsäkringsföreningen går in. Förre ägarens försäkring sägs upp på ägarbytesdatumet så det är kutym att man tar en ny försäkring från det datumet men det finns inga krav på att man måste ringa samma dag. Det låter mer alltså som skadan inträffade innan försäkringen var tecknad överhuvudtaget och därför fattar de misstankar.

• aLzo

Ja försäkringsbolaget tror ju att jag ringt in och försäkrat bilen dagen efter, alltså efter skadan skedde.

Köpte bilen på blocket och där ingår det försäkring gratis i 14 dagar men eftersom att det bolaget sett att jag tecknat en försäkring redan så är det ju den som ska gälla men nu gör den inte det pga att dom tror att jag ringt och försäkrat efter skadan.

Jag kommer få betala försäkringen från den 5de enligt försäkringsbeskedet men försäkringen gäller från den 6de menar dom...?

• Kary

Men på försäkringsbeskedet står det 5/7. Det är bekräftelsen på ditt avtal som de själva har utfärdat. hur kan de ifrågasätta det? Be att få överklaga till deras klagomålsansvarige. 

• Anonym (V)

Registreras numret man ringer från rutinmässigt?

• aLzo

Ja det står 5/7 i beskedet.

De ifrågasätter det pga att säljaren lagt in försäkringen 6/7 i systemet. Säljaren har typ skrivit ner mina uppgifter på en lapp den 5/7 eller något, och sen lagt in det i datorn dagen efter.

Ja jag kommer att överklaga såklart.

De kan ju gå tillbaka och kolla vilka nummer som ringt.

• Kary

Men det spelar väl ingen roll när han lagt in uppgifterna. om det står 5/7 i försäkringsbeskedet så gäller det från 5/7. 

Eller hur står det i försäkringsbeskedet?

• aLzo

Det verkar som att en utredare tror att jag ringt säljaren den 6de och bett säljaren att försäkringen ska gälla från den 5de.

Trodde inte att man kunde göra så ens.

Jag har ju ringt den 5de och sen vet inte jag vad de har hållt på med, varför säljaren inte lagt in försäkringen den dagen.

Ja som sagt i försäkringsbeskedet står det från den 5de.

• Olympia

Vilken typ av försäkring har du?
    Helförsäkring, delkasko eller bara trafikförsäkring?

• Kary

kan du säga exakt vad det står på beskedet där det står något om den 5/7?

• Kary

har du fått ett skriftligt avslag? vad står det i det? 

• aLzo

I försäkringsbeskedet står det att jag har försäkring från 5/7.

Nej men utredaren sa i telefon att de inte skulle hjälpa mig med detta.

Så jag väntar på ett skriftligt avslag.

• Kary

om det står så i beskedet så förstår jag inte vad de bråkar om. vad står det i dina försäkringsvillkor om när försäkringsbolagets ansvar inträder? 

Svar på tråden Nekad ersättning av försäkringsbolag