• EmmaGun

Komjölk till 2 åring.

Hej

Jag har en tvååring som dricker väldigt mycket mellanmjölk. Vi har bott utomlands och inte haft tillgång till bra välling och började därför ge honom mjölk. Men nu har det helt eskalerat och han dricker väldigt mycket, speciellt på natten. Han vaknar och vill bara ha mjölk, flera gånger. 

Därför vill jag först veta om det är farligt att han dricker så mycket. Och sen hur vi kan avvänja honom. Ska man bara bli hård och kämpa ett tag eller finns det en smidig avvänjning? 
    Vi har provat välling, men han vägrar. Han dricker mjölken kall.

/Emma

• Svar på tråden Komjölk till 2 åring.
  • lövet2

Man får hål i tänderna även av mjölk. En frisk 2-åring behöver absolut inte äta på nätterna, och om han är törstig kan ni ge vatten. Allt det där nattliga mjölkdrickandet stör hans sömn och ger honom karies. Antagligen orkar han inte äta tillräckligt på dagarna heller, om han får i sig så pass mycket på nätterna.
    För en del barn är det lättare att trappa ner (byta ut ett mål i taget mot vatten), men för en del är det lättare att sluta rakt av. Göm mjölken och säg att ni glömt köpa, eller att den var slut i affären. Klarar han en natt, så klarar han även nästa ...

• Sockervaddspinnen

Det är inte farligt med mkt komjölk för en tvååring.
    För övrigt så kan man få hål i tänderna även av bröstmjölk.

• Sous

Min son åt välling på nätterna tills han var två år och fyra månader. Så här i efterhand borde vi tagit fighten långt tidigare, men det fanns anledningar (extrema ätproblem) som gjorde att vi inte vågade ta bort en av hans få näringskällor. Hade han ätit lite mer varierat så hade jag gjort det långt tidigare.

Oavsett så slutade vi tvärt, tog tre nätter sen var det klart. Säg bara att det inte blir något, krama, trösta och klappa. Tro mig, ingen tvååring är betjänt av att äta/dricka hela nätterna.

• Natulcien
    Det beror väl hur mycket "väldigt mycket" är? Att dricka ett glas till måltider går förstås bra, men dricker han så mycket till måltiderna att han dricker sig mätt på det så är det ju inte bra, om det går ut över det andra ätandet, alltså. Då kan han ju få näringsbrist.
    På natten ska han inte behöva dricka över huvud taget. Det verkar ju störa hans sömn också och han lär väl vakna och vilja kissa hela tiden också?
  • Dixie

jag hade i alla fall slutat med mjölk p natten - vaknar han ge honom vatten, en 2åring ska ju inte behöva mat flera gånger per natt! 

• mammalovis

Rekommendationerna från 1177 är

"Barn över ett år behöver sammanlagt ungefär en halv liter magra mjölk och eller mjölkprodukter per dag för att få i sig tillräckligt med kalcium. Det kan bland annat vara som mjölk, fil, yoghurt och välling. Även mjölk som finns i maten räknas in. En del av mjölken kan ersättas med ost. En deciliter mjölk innehåller ungefär lika mycket kalcium som en till två skivor hårdost."

Så allt beror ju på vad ni ger totalt under dygnet. Sedan ger väl även mjölk ett syraangrepp på tänderna, så har ni borstat tänderna så försvinner ju delar av den verkan. Bebisar över 6 månader ska ju inte behöva äta på natten och mjölk får ju räknas som mat till skillnad från vatten. Dricker han så mycket mjölk gissar jag på att han totalt sett äter mindre och får i sig mindre andra näringsämnen.

Ett sätt är väl att späda ut mjölken med vatten så det inte blir lika gott längre eller ta striden några nätter när ni är utvilade.

• aleydis

Det som kan bli problemet med för mkt mjölk är dels karies och sen att barnet blir så mätt på mjölk att näringsintagwt blir ensidigt. Jag har en kompis vars barn druckit saft/mjölk i flaska på natten och hennes mjölktänder är förstörda/ruttna..inte kul.

Ett alternativ till att sluta tvärt är att späda ut mjölken med vatten tills man går över helt till vatten... Men vet inte om det är bättre att sluta tvärt

• Sockervaddspinnen
    aleydis skrev 2015-09-03 22:58:36 följande:

Det som kan bli problemet med för mkt mjölk är dels karies och sen att barnet blir så mätt på mjölk att näringsintagwt blir ensidigt. Jag har en kompis vars barn druckit saft/mjölk i flaska på natten och hennes mjölktänder är förstörda/ruttna..inte kul.

Ett alternativ till att sluta tvärt är att späda ut mjölken med vatten tills man går över helt till vatten... Men vet inte om det är bättre att sluta tvärt

Känner flera som ammat sina barn om nätterna, efter det att tänderna kommit upp, en så långt som upp till fyraårsålder. Samtliga dessa barn har eller har haft förstörda tänder.
    Så det gäller bröstmjölk också.
Svar på tråden Komjölk till 2 åring.