hur övergå till mer mat till 10-månaders?
Har en 10-månaders som aldrig varit något matvrak direkt, har varit problem med att få i honom både vanlig mat men även ersättning emellanåt. Jag tycker att det är jättesvårt med övergången till vanlig mat från ersättning. Han har haft problem med att öka i vikt också, med ersättningen kan man i alla fall ha lite koll på hur mycket han får i sig. Oftast säger han inte ifrån när han är hungrig heller vilket gör det ännu svårare..
På sistone har det gått bättre med vanlig mat, bäst äter han av lunch/middag då han får samma som vi äter. Gröt går lite trögare, han äter inte ens en fjärdedels portion. Vissa dagar går bättre än andra..
Han verkar tappa intresset mer och mer för flaskan, mest intresserad av flaskan är han när han precis vaknat.. verkar dock inte ha någon större aptit på morgonen, samt innan han ska sova. Eftersom jag är orolig för att han inte ska få i sig tillräckligt så ger jag gärna flaskan till honom när han vaknat på morgonen samt när han sovit middag.. detta kanske förstör hans aptit för vanlig mat? Idag har det sett ut som nedan hittills med maten..
08.00 vaknade och fick ersättning, ville inte ens ha 100 ml..
09.30 erbjöd gröt med fruktpure, gick ner några skedar så verkade inte så hungrig.
11.30 lunch, hemlagad mat.. motsvarade nog inte ens en liten burk mat. Därefter erbjöd jag ersättning och han åt ca 100 ml.
nu har han precis somnat men tänkte försöka få till ett mellanmål vid 15 då jag antar att han vaknar först då. Ska försöka vänta med att erbjuda ersättning tills efter mellanmålet om han inte är så intresserad av det, brukar dock vara krångligt att få honom att ta flaskan när han inte precis vaknat och ligger kvar i sängen.. även därför jag ger på en gång.
vi äter middag vid ca 17.30 och en bra måltid så motsvarar det en liten burk mat. Ska jag låta bli att erbjuda flaskan efter det? Han brukar nämligen sova vid 19-20 och får då ersättning precis innan.. har han då ätit vid 18 så lär han inte vilja ha nån timme efter igen?
Han vaknar fortfarande på nätterna och verkar jättehungrig men är kanske för trött för att äta för det går inte ens ner 100 ml innan han vill sova igen. Är det bara jag eller låter det som alldeles för lite mat för ett barn i hans ålder? samtidigt vet jag ju att det inte går att göra mer än att erbjuda mat, man kan ju inte tvinga ett barn att äta som inte vill...