• LängtaBaby2013

Behövs en åkpåse för en ettåring?

Hej! Jag funderar på vintern och om vi behöver köpa en åkpåse till vagnen. Ifjol då barnet var 1/2 år hade vi en tunn åkpåse i en Emmaljunga liggdel, så det var ju väldigt ombonat och bra. I år har vi en ny vagn Cybex Balios M och den är väldigt öppen så det kan blåsa på barnet på ett annat sätt. I vinter är barnet alltså 1 1/2 år och hon går inte ännu ( hon har en skada som gör henne sen med motoriken).

Men snälla ni som har erfarenhet, behövs en åkpåse eller klarar man sig med overall och en filt? Vintrarna här kan variera mellan plusgrader och - 25.

• Svar på tråden Behövs en åkpåse för en ettåring?
  • Nurik

Hej!

Jag har två barn och min erfarenhet är att åkpåse är guld värt så länge barnet har rena skor????. Sen när barnet är uppe och går och smutsar ner sig mer så har jag mer gillat overall och filt som kan anpassas lättare.

• Maddi

Man kan ju alltid klara sig utan och jag tänkte inte heller ha någon åkpåse först. När vintern sen kom ändrade jag uppfattning och köpte en. Smidigt då man bara ska gå en kort sväng ute, om barnet ska sova i vagnen och slippa ta på dom overall. Och sen när dom sparkar av sig täcken och filtar.

Man behöver ingen dyr, våran kostade 250 och märket var för oss okänd. Den var varm och vårat barn sov med bara mössa ner till -10-13 då vi stoppat lammskinn (som vi fått av släktingar) och filtar.

Jag ville inte ha en riktig varm åkpåse heller, syftar på bozz med lammskinn, då man inte kan använda den innan det blir riktigt kallt eftersom barnet blir svettig.

• LillaJag06

Alltså min son är ungefär lika gammal som din tjej tror jag. Han blir ett nu i september och jag kommer att använda en åkpåse till honom. Han har en overall med men om vi tex ska in till stan tycker jag att det blir skönare dör honom att sitta i sina vanliga kläder eventuellt en filt med under pkpåsen för att sen bara kunna öppna den.

• Snow Crash

Hade också åkpåse. Om barnet ändå ska sitta i vagnen och inte vara på marken och springa runt är det mycket enklare med jacka/tröja och varma strumpor/tossor än hel overall, skor och filt. Särskilt på morgonen när vi skulle till förskolan var det guld värt att slippa krångla med alla ytterkläder. Sen hade vi ju ytterkläder och skor för utomhusbruk med, men åkpåsen hade jag inte velat vara utan.

• Alexi

Jag tyckte åkpåse var suveränt i sittdelen. Vi hade det inte i liggdelen men sen i sittdel är det ju mycket mer öppet. Och våra barn har alltid sovit ute, hemma och på förskolan, och då är en rejäl åkpåse och en duntäcke för vagn supermysigt, de sover som grisar.

• metervara

Åkpåse är bra för det blir ombonat och barnet kan ligga med vanliga kläder och sova ute tex. Eller om man ska till förskolan på morgonen så slipper man ta på barnet full mundering, bara att slänga ner i vagnen och vandra. Sparar tid på det sättet.

• viseversa

Jag hade köpt en åkpåse ja. Sitter man still i vagnen är det skönt att slippa frysa. Men kör med en tjockare åkpåse som går att öppna upp helt när ni ev går in någonstans.

Svar på tråden Behövs en åkpåse för en ettåring?