Anonym (Funkar det?) skrev 2015-08-27 23:09:19 följande:
Vi har delad eftersom min sambo och hens fd fortfarande har ett konto gemensamt till sina barn där barnens barnbidrag kommer in och de delar kostnaderna för sina barn vad gäller tex fritidsaktiviteter så som fotboll, ridning, bandy osv,. Jag däremot har aldrig kunnat spara barnbidraget till mina barn så de har mindre. Är vi iväg så gör vi självklart ingen skillnad på barnen då betalar den som finns där om det är mat, glass eller fika osv. Men de stora utgifterna till jul å deras födelsedagar osv betalar vi för våra egna barn.
Sen måste man göra skillnad på barnen. De är ju olika individer med olika intressen... ????
Det som oroar mig är OM vi blir gravida hur jag ska klara mig. Enda sättet är ju att diskutera med min sambo som ni säger. ?
Då är min motfråga, vem ska betala för ett gemensamt barn ? Och hur ska du ha råd med det om ni inte kan ha gemensam ekonomi?
Jag tror inte det räcker med att du pratar med honom. Du behöver visa honom hur orättvist fördelat ni har det.
Gör en enkel budget med hans inkomst och utgifter och summa kvar att leva på och sen gör du lika dant med din egen inkomst och utgifter och summa kvar att leva på. Be honom förklara sen vem som ska betala för ett gemensamt barn och varför och hur det i så fall ska se ut.
Jag tror att det blir för komplext och stort att förklara med allehanda utgifter och kronor hit och dit. Gör en enkel och liten kalkyluppställning som i Lyxfällan, Ta bara med dom stora viktiga posterna.
Förklara också på ett separat papper vilka saker du måste avstå för att ha råd att leva i vardagen.
Och ni måste också sluta se exets pengar som en del av er budget. För så är det inte. Barnens pengar är utöver era pengar , se det ungefär som att mormor skulle betala x kronor varje månad . Det är alltså öronmärkta pengar som inte ska räknas in i er vardagsbudget. Han gör kanske det och ser därför inte exakt hur snedfördelat det faktiskt är. Han tror kanske att x antal kronor från exet gör att ni har mer pengar att strö omkring er och det blir lite dyrare vanor. Men dom pengarna får ju du aldrig del av.