• Anonym (bonus)

Finns det någon som gjort detta?

Hej alla

Detta blir långt är jag rädd...

Jag har ett femårigt bonusbarn som kom till genom lurendrejeri från mammans sida och naivitet från pappans. Pappan har aldrig velat ha barn men sedan han och jag blev ihop så har han startat upp med umgänge.
    Dock är han inte vidare engagerad, det är jag som gör allt, det är mig bonus ropar på om hen behöver hjälp osv. Det enda pappan gör är att läsa saga och natta.

Pga olika saker, bla att pappan vägrar skärpa sig och engagera sig mer (vi har varit ihop i lite drygt 4 år) både i barnet och i vårt gemensamma liv så kommer vi nu att gå isär.

Mamman till barnet är inte heller någon vidare förälder. Jag orkar inte gå in på det men soc är inblandat och vi har varit på många många möten, ibland med mig med, ibland bara pappan och mamman. Nu senast (förrförra måndagen) vi var där så tog jag upp detta med att vi funderar på att gå isär och pappan kläcker då ur sig: Ja, blir det så (han vill inte men kan/vill inte ändra på sitt sätt) flyttar jag hem till xstad (75 mil härifrån lite drygt) så då kommer umgänget att upphöra.

Det hade jag inte förväntat mig men samtidigt är det rätt logiskt. Här har han timjobb bara efter att företaget han jobbat för i flera år konkat och det har varit tufft med ekonomin ett tag då även jag är arbetslös då min arbetsplats försvann i en omorganisering. Han har inte heller skyddat sig genom att vara med i akassan, han gick med första gången han fick höra att företaget gick dåligt, men hann inte vara med tillräckligt länge. I x-stad får han jobb direkt då hans släkt har eget inom branschen han är i.
    Här måste man också stå i bostadskö i flera år för att få bostad, där kan han bo i sin fars gäststuga tills han hittar något eget.

Mamman blir då rasande och börjar anklaga mig för att inte bry mig ett dugg om hennes barn, hon har tidigare varit rasande för att jag försöker 'ta' hennes barn ifrån henne. Det blir ganska otrevlig stämning och mamman orerar om att hon minsann måste få sin egentid, det är superviktigt för henne och hon vägrar minsann att pappan ska 'slippa undan' umgänge.

Den kvinnliga handläggaren på soc frågar då pappan om han kan tänka sig att ombesluta sig ang flytt men pappan säger tvärt nej på ett sätt som visar att det inte är någon idé att diskutera det vidare. Sedan frågar hon om pappan kan tänka sig att ha boendet men det blir lika tvärt nej där. (Här blir mamman arg och börjar skrika igen men tystas av den andra handledaren) Den manliga handledaren säger då att det är bra för bonus med kontakt med båda sina föräldrar men pappan säger att han inte tänker diskutera saken, han vill inte punkt slut.

Här bryter ett regelrätt storgräl ut mellan mamman och pappan och jag som a l d r i g  höjer rösten vrålar: Men håll käften båda två för fan! Det blir knäpptyst och sen avslutas det hela med att ett nytt möte bokas.

Idag blev jag uppringd av handledaren som frågade om jag kunde tänka mig att bli fosterfamilj till bonus. Tydligen har det hänt saker hos mamman som de inte talade om vad, men nu var iaf bonus placerad hos jourfamilj.

Finns det någon här som är fosterfamilj till sitt bonusbarn? Jag tänker mest på hur mycket kontakt jag måste ha med mamman, för det har jag ingen större lust med då hon är ganska ovettig. Hon har sms:at 'miljoner' gånger sedan mötet med soc och det är inga snälla saker hon skriver och blir jag fosterfamilj lär det inte bli bättre.

Förlåt för att det blev långt, jag försökte förklara så mycket som möjligt med så få ord som möjligt men det gick inte så bra.

• Svar på tråden Finns det någon som gjort detta?
  • Ego Lovers

Du bör ju visa sms:en för soc och ja barnet känner sig trygg med dig och vill du vara barnets mamma när barnet biologiska föräldrar inte klarar av att vara vuxna så tycker jag du ska tacka ja.

• Anonym (a)

du verkar vara en fin människa! jag tycker bara på basen av din historia att du har gjort det bästa av situationen. barnet tyr sig till dig, och du verkar ha känslor för barnet. jag tror han eller hon får det bättre hos dig en en fosterfamilj.
    du har jh rätt att få underhålls peng, etc etc. men viktigast är jh att ni har personlig kemi!
    hoppas det löser sig för dig, och "ditt" barn!{#emotions_dlg.flower}

• annananonym

Du MÅSTE SJÄLVKLART säga nej till detta förslag!

Anledningen är att du inte vill ha kontakt med mamman och då hon är den viktigaste personen i barnets liv så måste den relationen fungera!

Hur tänker du egentligen att du ska vara fosterfamilj utan att ha kontakt med barnets förälder?

Förhoppningsvis avbryts detta omedelbara omhändertagande och barnet får komma hem.

Mamman kommer troligen få hjälp med avlastning av en kontaktfamilj och eventuell annan hjälp om behov finns.

• Fjäril kär

som fosterfamilj finns det regler för hur och när en kontakt med barnets förälder ska ske och vara. Det utgår alltid ifrån barnets behov. 

Du har alltid myndigheterna med dig i dina beslut om barnet och du kan ställa krav på mamman att hon sköter sin kontakt snyggt och under vissa förutsättningar.  Går hon över gränsen och ställer till med oreda kan hon faktiskt bli förbjuden att ha kontakt alls med barnet.  Då får en kontaktperson i så fall se till att kontakt och umgänge sker via den personen så du o mamman inte alls behöver varken träffas eller höras av. 

• Anonym (svårt)

mina föräldrar har varit fosterfamilj åt ett barn. Nu hade de bra kontakt med den mamman men mina föräldrar avsade sig alltihop när det beslutades om att barnet behövde på bo heltid i fosterfamilj. Inledningsvis var det mest på helger och ibland längre tid som barnet bodde hos oss. tex på sommarlovet. Mina föräldrar kände till slut att hur mycket de än tyckte om barnet orkade de inte på heltid. Så efter ca kanske 10 år som fosterbarn på deltid hos oss fick barnet flytta till en helt annan familj, tom på annan ort. Vad jag vet gick det bra men det är klart att barnet måste ha tyckt det var svårt att byta så helt. 

Tror du ska vara beredd på att det kan bli mycket mer jobb än du tror innan, även om jag förstår att du redan varit van att ta hand om detta barn väldigt mycket. Men det måste ju bygga på att du verkligen vill, annars blir det kanske väldigt jobbigt senare, om barnet måste byta familj sen. Bättre i så fall med en ny fosterfamilj direkt. Men det finns ju inga garantier att de orkar heller. 

• Anonym (svårt)
    Anonym (svårt) skrev 2015-08-26 07:39:20 följande:

mina föräldrar har varit fosterfamilj åt ett barn. Nu hade de bra kontakt med den mamman men mina föräldrar avsade sig alltihop när det beslutades om att barnet behövde på bo heltid i fosterfamilj. Inledningsvis var det mest på helger och ibland längre tid som barnet bodde hos oss. tex på sommarlovet. Mina föräldrar kände till slut att hur mycket de än tyckte om barnet orkade de inte på heltid. Så efter ca kanske 10 år som fosterbarn på deltid hos oss fick barnet flytta till en helt annan familj, tom på annan ort. Vad jag vet gick det bra men det är klart att barnet måste ha tyckt det var svårt att byta så helt. 

Tror du ska vara beredd på att det kan bli mycket mer jobb än du tror innan, även om jag förstår att du redan varit van att ta hand om detta barn väldigt mycket. Men det måste ju bygga på att du verkligen vill, annars blir det kanske väldigt jobbigt senare, om barnet måste byta familj sen. Bättre i så fall med en ny fosterfamilj direkt. Men det finns ju inga garantier att de orkar heller. 

förlåt, kontaktfamilj ska det stå, eftersom barnet inte bodde på heltid med oss
  • Anonym (bonus)
    Ego Lovers skrev 2015-08-26 02:08:23 följande:

Du bör ju visa sms:en för soc och ja barnet känner sig trygg med dig och vill du vara barnets mamma när barnet biologiska föräldrar inte klarar av att vara vuxna så tycker jag du ska tacka ja.

Ja det kommer jag ev att göra. Det beror på vad som framkommer vid möte kring detta. Men att hon är ovettig mot mig, en vuxen, betyder ju inte att hon är det mot barnet tänker jag.
    Dock som sagt är ju barnet i en jourfamilj nu, denna familj har varit barnets kontaktfamilj tidigare så tack och lov är det inte helt okända hen är hos.
  • Anonym (bonus)
    annananonym skrev 2015-08-26 07:10:51 följande:

Du MÅSTE SJÄLVKLART säga nej till detta förslag!

Anledningen är att du inte vill ha kontakt med mamman och då hon är den viktigaste personen i barnets liv så måste den relationen fungera!

Hur tänker du egentligen att du ska vara fosterfamilj utan att ha kontakt med barnets förälder?

Förhoppningsvis avbryts detta omedelbara omhändertagande och barnet får komma hem.

Mamman kommer troligen få hjälp med avlastning av en kontaktfamilj och eventuell annan hjälp om behov finns.

Jag tänker att JAG isf inte måste sköta den kontakten. Iaf inte utan att någon från soc är med då mamman tidigare inte dragit sig för att bete sig illa mot mig framför barnet.

Jag vågar faktiskt påstå att jag är lika viktig för barnet som mamman då jag fungerat som barnets andra förälder.

Som jag förstod det så är det inte aktuellt med ett avbrytande av omhändertagandet på ett bra tag.

Mamman har redan haft stöd i sitt föräldraskap som hon avsade sig för det ar jobbigt att ha 'okänt folk' som rände hemma. Barnet har haft kontaktfamilj som avsade sig sitt uppdrag, enligt mamman pga 'de är så jävla korkade de där', dessa har dock nu ställt upp som jourfamilj.
  • Anonym (bonus)
    Fjäril kär skrev 2015-08-26 07:31:08 följande:

som fosterfamilj finns det regler för hur och när en kontakt med barnets förälder ska ske och vara. Det utgår alltid ifrån barnets behov. 

Du har alltid myndigheterna med dig i dina beslut om barnet och du kan ställa krav på mamman att hon sköter sin kontakt snyggt och under vissa förutsättningar.  Går hon över gränsen och ställer till med oreda kan hon faktiskt bli förbjuden att ha kontakt alls med barnet.  Då får en kontaktperson i så fall se till att kontakt och umgänge sker via den personen så du o mamman inte alls behöver varken träffas eller höras av. 

Åh vad bra tack!
  • Anonym (bonus)
    Anonym (a) skrev 2015-08-26 06:37:52 följande:

du verkar vara en fin människa! jag tycker bara på basen av din historia att du har gjort det bästa av situationen. barnet tyr sig till dig, och du verkar ha känslor för barnet. jag tror han eller hon får det bättre hos dig en en fosterfamilj.
    du har jh rätt att få underhålls peng, etc etc. men viktigast är jh att ni har personlig kemi!
    hoppas det löser sig för dig, och "ditt" barn!{#emotions_dlg.flower}

Tack. Ja, jag har funnits i barnets liv sedan hen var sex månader även om det då inte fanns ett fungerande umgänge, men sedan hen var omkring ett år har det varit dagumgänge och sen att hen sovit kvar någon natt för att nu när hen är fem vara helgumgänge.

Pengar tänkte jag inte på faktiskt, men det är klart att ett underhåll inte skadar då jag inte har jobb i nuläget.

• Anonym (bonus)
    Anonym (svårt) skrev 2015-08-26 07:39:20 följande:

Åh, jag har egna barn, men de är stora nu, en är vuxen. Bonus är som mitt eget förutom att jag inte har de biologiska banden. Den enda skillnaden är att jag kände en omedelbar kärlek så fort jag såg mina efter födseln men med bonus har det växt fram med tiden.
  • annananonym
    Anonym (bonus) skrev 2015-08-26 07:48:50 följande:
    Jag tänker att JAG isf inte måste sköta den kontakten. Iaf inte utan att någon från soc är med då mamman tidigare inte dragit sig för att bete sig illa mot mig framför barnet.

Jag vågar faktiskt påstå att jag är lika viktig för barnet som mamman då jag fungerat som barnets andra förälder.

Som jag förstod det så är det inte aktuellt med ett avbrytande av omhändertagandet på ett bra tag.

Mamman har redan haft stöd i sitt föräldraskap som hon avsade sig för det ar jobbigt att ha 'okänt folk' som rände hemma. Barnet har haft kontaktfamilj som avsade sig sitt uppdrag, enligt mamman pga 'de är så jävla korkade de där', dessa har dock nu ställt upp som jourfamilj.

Jag förstår att du gärna vill tro att du är lika viktig. Men du har funnits där för bonus 4 dagar per månad och mamman resterande tid. Det är hon som burit fram barnet och haft honom på heltid i hela hans liv.

Nej, du ska INTE vara någon fosterfamilj åt ett barn när du tycker så illa om barnets mamma. Du kommer garanterat försvåra både för hemflytt och umgänge och detta kommer att förstöra detta barns uppväxt. Vill du verkligen vara orsak till det?

Soc kan omöjligt VETA om placeringen blir långvarig. Det kan omöjligt ha varit rättegång ännu då mötet var för 2 veckor sedan.

Så än finns det hopp för barnet, att han får komma hem. Gör slut med "pappan" och lämna familjen i fred!

• Anonym (bonus)
    annananonym skrev 2015-08-26 08:13:50 följande:

Jag förstår att du gärna vill tro att du är lika viktig. Men du har funnits där för bonus 4 dagar per månad och mamman resterande tid. Det är hon som burit fram barnet och haft honom på heltid i hela hans liv.

Nej, du ska INTE vara någon fosterfamilj åt ett barn när du tycker så illa om barnets mamma. Du kommer garanterat försvåra både för hemflytt och umgänge och detta kommer att förstöra detta barns uppväxt. Vill du verkligen vara orsak till det?

Soc kan omöjligt VETA om placeringen blir långvarig. Det kan omöjligt ha varit rättegång ännu då mötet var för 2 veckor sedan.

Så än finns det hopp för barnet, att han får komma hem. Gör slut med "pappan" och lämna familjen i fred!

Jo, jag vet att jag är lika viktig för bonus som hens mamma, det är inget jag tänker diskutera med dig, jag vet, det räcker så. 

Ang jourhemsplaceringen så vet jag ju inte varför, men mamman har en historia med knark bakom sig så jag gissar att det har något med knark att göra. Vad jag har fått veta är att till bonus har kontaktfamiljen sagt att hen är där på semester. Jag bad pappan kontakta jourfamiljen eftersom han är vårdnadshavare, inte jag, men jag fick prata med bonus som lät glad över sin 'semester'. På dem lät det som att detta blir långvarigt.

Jag har iaf bestämt mig för att tacka ja och be om möte snabbast möjligt.
  • Anonym (bonus)

Precis när jag skrivit senaste inlägget ringde det och jag fick en uppdatering av vad som hänt. Exakt hur sant det är vet jag inte då det var en granne till mamman som ringde pappan. Grannen hade hört rabaldret och tjuvlyssnat vid dörren så denne kan ha missförstått en hel del men detta fick vi veta:

Mamman ska tydligen ha legat redlös, påverkad av något och bonus sov. Bonus sov tydligen så hårt att det misstänks att mamman gett sömnmedel. Mamman befinner sig enligt grannen på sjukhus och grannen påstår att mamman försökt begå självmord. Men som sagt, hur mycket av detta som stämmer vet jag inte.

Jag vet bara att bonus är omhändertagen och att jag blev tillfrågad om att vara fosterfamilj.

Tur i oturen ska bonus gå på förskola varje dag oavsett om mamman jobbar eller inte, det är bestämt via soc då mamman vägrar stöd i sitt föräldraskap. (Undantag sjukdom och semester) Igår hade de inte dykt upp och ingen svarade i telefonen så personalen ringde kontaktpersonen på soc som försökte ringa mamman och när ingen svarade så åkte denne dit och upptäckte det hela. 

• Anonym (a)
    Anonym (bonus) skrev 2015-08-26 09:01:43 följande:

Precis när jag skrivit senaste inlägget ringde det och jag fick en uppdatering av vad som hänt. Exakt hur sant det är vet jag inte då det var en granne till mamman som ringde pappan. Grannen hade hört rabaldret och tjuvlyssnat vid dörren så denne kan ha missförstått en hel del men detta fick vi veta:

Mamman ska tydligen ha legat redlös, påverkad av något och bonus sov. Bonus sov tydligen så hårt att det misstänks att mamman gett sömnmedel. Mamman befinner sig enligt grannen på sjukhus och grannen påstår att mamman försökt begå självmord. Men som sagt, hur mycket av detta som stämmer vet jag inte.

Jag vet bara att bonus är omhändertagen och att jag blev tillfrågad om att vara fosterfamilj.

Tur i oturen ska bonus gå på förskola varje dag oavsett om mamman jobbar eller inte, det är bestämt via soc då mamman vägrar stöd i sitt föräldraskap. (Undantag sjukdom och semester) Igår hade de inte dykt upp och ingen svarade i telefonen så personalen ringde kontaktpersonen på soc som försökte ringa mamman och när ingen svarade så åkte denne dit och upptäckte det hela. 

oj vad tråkig sits, jag hoppas att allt ordnar sig för er, och jag tycker du gör rätt i att ta hand om denna lilla guldklimp!
    stå på dig:)
  • ventilera mera
    annananonym skrev 2015-08-26 08:13:50 följande:

Men herregud, tagga ner!

Din åsikt är alltså att en person som varit en av de fasta punkterna i ett barns liv när både pappan och mamman brustit ska "lämna barnet ifred"?

DU vet att TS kommer att försvåra och förstöra barnets uppväxt? Utan att känna dem? Intressant. Intressant, men också ganska skruvat.

Låter som om du har egna issues att ta itu med innan du ger andra några råd...

Och TS, man behöver inte ha kontakt med de biologiska föräldrarna om relationen är dålig. Huvudsaken är att boendet hos dig fungerar så tar era kontakter vid socialtjänsten hand om kommunikationen om det behövs.
Svar på tråden Finns det någon som gjort detta?