Statsledningen har tappat greppet?
Helt och hållet!
Det här inlägget syftar inte specifikt till politikerförakt, utan ska mera ses som ett "försök" till analys och förhoppningsvis en liten debatt. Inlägget syftar heller inte till att kritisera eller hänga ut ett specifikt parti och jag tror personligen inte att SD skulle styra Sverige ett dugg bättre. Man får gärna argumentera emot om man vill men specifika SD-inlägg tänker jag inte lägga ned någon större möda på att besvara.
Jag har de senaste tio-femton åren mer och mer kommit till insikt om att Sverige liksom inte längre går att styra. Det känns som att riksdag och regering tappat greppet. Sverige är som ett utslaget skepp utan kraftförsörjning som planlöst glider omkring på ett mörkt hav.
Regeringen med en gigantisk statsbudget till hjälp kan eller vågar inte fatta nödvändiga beslut. Jag tror att det är en kombination av att de inte vågar och att de faktiskt inte kan. Knapptryckarna i riksdagen har helt tappat alla idéer och det handlar mest om att försöka hitta på nya saker att förbjuda, reglera och beskatta. Naivt i tron att det skulle skapa ett bättre samhällen i längden.