-
Hej!Min far blev i sitt företag uppringd av en säljare som lovade att sänka hans månadskostnad för mobiltelefoni. Säljaren kom från 4onetelekom, ett företag jag aldrig någonsin hört om. Detta var en dryg vecka sedan och han skulle vilja häva köpet.Nu svarar de varken på mejl eller när vi ringer dem och allt vi kan läsa om företaget på internet är att dom är väldigt oseriösa och historier från andra som blivit uppringda av dem och de hävdat att de kommer från andra operatörer osv.Avtalet slöts muntligt över telefon och de vill att vi ska skriva under en fullmakt så att de ska kunna flytta våra telefonnummer och be om en slutfaktura från våran nuvarande operatör.
-
Svar på tråden Mobiloperatören svarar inte när vi ringer
-
Tack så jättemycket för hjälpen alla!
-
Eftersom det inte gått 14 dagar ännu så nyttjar ni bara er ångerrätt.symer skrev 2015-08-24 14:03:23 följande:
Men stämmer det alltså att vi är helt maktlösa att göra något annat än att betala 1000kr i månaden i 36 månader till dem när de inte svarar i telefon eller går att kontakta på något sätt?
Har ni blivit upplysta om ångerrätten? Om inte så har ni 1 års ångerrätt.
Ni behöver inte prata med dem för att nyttja er ångerrätt. Meddela dem bara på någon av de kontaktvägar de har. Alla vägar är giltiga. Ta kopior på allt ni skickar. För säkerhets skull så skicka dem även ett vanligt brev med uppsägning och att ni nyttjar er ångerrätt. -
Litet problem. Det gäller ett företag dessutom, då gäller inte distanslagen. Blir lite besvärligt. Men läs gärna tråden i sin helhet så du kan följa diskusstionen.sportpappa skrev 2015-08-24 14:16:15 följande:Eftersom det inte gått 14 dagar ännu så nyttjar ni bara er ångerrätt.
Har ni blivit upplysta om ångerrätten? Om inte så har ni 1 års ångerrätt.
Ni behöver inte prata med dem för att nyttja er ångerrätt. Meddela dem bara på någon av de kontaktvägar de har. Alla vägar är giltiga. Ta kopior på allt ni skickar. För säkerhets skull så skicka dem även ett vanligt brev med uppsägning och att ni nyttjar er ångerrätt. -
Ni ska inte betala en enda krona till dem för ni har inte nyttjat några av deras tjänster. Abonnemanget är ju fortfarande kvar hos den gamla operatören eftersom ni inte skrivit under någon fullmakt. Om numret ändå flyttas så kontaktar ni er gamla operatör och ber dem att flytta tillbaka numret för att 4onetelekom inte har någon fullmakt.
-
Aj då. Jag missade det helt och hållet. Det är därför som abonnemanget är så konstigt dyrt.Birgitta02 skrev 2015-08-24 14:18:12 följande:Litet problem. Det gäller ett företag dessutom, då gäller inte distanslagen. Blir lite besvärligt. Men läs gärna tråden i sin helhet så du kan följa diskusstionen.
-
Eftersom pappan går på såna här saker så borde telefonabonnemanget ligga utanför företaget. Visst förlorar man momspengarna, men jämfört med alla extrakostnader som sånt här innebär så hade han haft telefoni för många år framåt.
Företaget betalar då istället ut pengar till den anställde och tas upp som en skattepliktig förmån.
Att privata abonnemang är så billiga jämfört med företagsabonnemang är också en anledning att ha telefonin utanför företaget. -
Det är så dyrt eftersom att det är 4 mobilabonnemang, altså 250kr/st. Ja asså min pappa har skött en firma i 20 år så man kan verkligen tycka att han inte borde gå med på sådana här saker, speciellt när det exakt samma sak har hänt förut. Läser du hela tråden så kan du se att det konstaterats och jag ska göra en helt ny tråd där jag ska be om råd för att få att han sluta med sånt här i framtiden, men nu skulle jag uppskatta att vi använder denna tråden till att diskutera vilka möjligheter vi har att lösa detta.sportpappa skrev 2015-08-24 14:31:02 följande:
Eftersom pappan går på såna här saker så borde telefonabonnemanget ligga utanför företaget. Visst förlorar man momspengarna, men jämfört med alla extrakostnader som sånt här innebär så hade han haft telefoni för många år framåt.
Företaget betalar då istället ut pengar till den anställde och tas upp som en skattepliktig förmån.
Att privata abonnemang är så billiga jämfört med företagsabonnemang är också en anledning att ha telefonin utanför företaget.
Men tack för tipset om att ha telefonin utanför företaget, jag har länge hävdat samma sak, men år efter år kommer pappa hem och säger att han beställt nya telefoner. -
Det går att häva ett avtal om det avtalade inte kan levereras. 4onetelekom har lovat att de sänker månadskostnaden för telefoni och det var den huvudsakliga anledningen till att din far bytte abonnemang.
Kolla upp att månadskostnaden verkligen blir lägre och att de uppfyller övriga krav från din far och det som är utlovat.
-
Bra poäng faktiskt.sportpappa skrev 2015-08-24 15:29:22 följande:
Det går att häva ett avtal om det avtalade inte kan levereras. 4onetelekom har lovat att de sänker månadskostnaden för telefoni och det var den huvudsakliga anledningen till att din far bytte abonnemang.
Kolla upp att månadskostnaden verkligen blir lägre och att de uppfyller övriga krav från din far och det som är utlovat.
Månadskostnaden blir 50kr lägre per abonnemang, MEN vi vi får bara 1GB surf. Så det är ju klart det blir billigare när dom säljer oss en mycket sämre tjänst. Men å andra sidan är det ju skillnad på det säljaren säger när han säljer ett abonnemang och det säljaren säger när han tecknar själva avtalet.
Det här är min första gång på familjeliv och jag är grymt imponerad över hur hjälpsamma alla är! -
När först min pappa blev uppringd av 4onetelekom utgav dem sig för att samarbeta med vår nuvarande operatör SST-Net. De skulle sänka våra kostnader, vilket de också gjorde, samtidigt som de gav oss 1GB data istället för 3GB och band upp oss i 36 månader.
www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/
På Svensk handels hemsida står det såhär:
3. Faktura där du anser att säljaren vilselett dig på ett sätt som kan anses bedrägligt I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande rakt över underlaget: "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras." Blankett för polisanmälan hittar du här. Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se.
Hur lång tid har företaget på sig att svara?
-
Att du inte nyttjar tjänsten är inte en orsak till att slippa betala. Om du köper en bil och låter den stå kvar på parkeringen lär du betala ändå :)sportpappa skrev 2015-08-24 14:18:58 följande:
Ni ska inte betala en enda krona till dem för ni har inte nyttjat några av deras tjänster. Abonnemanget är ju fortfarande kvar hos den gamla operatören eftersom ni inte skrivit under någon fullmakt. Om numret ändå flyttas så kontaktar ni er gamla operatör och ber dem att flytta tillbaka numret för att 4onetelekom inte har någon fullmakt.
-
Vad heter abonnemanget? Hittar inget som kostar 250 på hemsidan.
-
Mitt inlägg där gällde bara om det avtalet var gjort som konsument. Inte företag som är fallet här. Om du som konsument använder tjänsten under tiden då du har ångerrätt så har företaget rätt att få ersättning för det du nyttjat. Eftersom numret inte var flyttat ännu så har de alltså inte nyttjat tjänsten.baralillatant skrev 2015-08-24 17:36:10 följande:Att du inte nyttjar tjänsten är inte en orsak till att slippa betala. Om du köper en bil och låter den stå kvar på parkeringen lär du betala ändå :)
Om man köper en bil på distans och inte använder den (dvs. låter den stå kvar hos bilhandlaren) så behöver du inte betala något eftersom du inte nyttjat den. Just för en bil kan det dock gälla lite andra regler kring eftersom man är skyldig att försäkra och skatta ett fordon så kostnader kommer att uppstå. Sen tror jag att det är sällan man köper ett fordon på distans och distansavtalslagen blir gällande. Bil är ett specialfall så din jämförelse haltar ganska kraftigt.
Vidare blir det en del skillnader på en tjänst och en produkt. Den största skillnaden är att produkter slits. Om produkten fått en värdeminskning så är man skyldig att ersätta den. -
Nu krånglade du till det onödigt mycket :)sportpappa skrev 2015-08-24 18:44:44 följande:Mitt inlägg där gällde bara om det avtalet var gjort som konsument. Inte företag som är fallet här. Om du som konsument använder tjänsten under tiden då du har ångerrätt så har företaget rätt att få ersättning för det du nyttjat. Eftersom numret inte var flyttat ännu så har de alltså inte nyttjat tjänsten.
Om man köper en bil på distans och inte använder den (dvs. låter den stå kvar hos bilhandlaren) så behöver du inte betala något eftersom du inte nyttjat den. Just för en bil kan det dock gälla lite andra regler kring eftersom man är skyldig att försäkra och skatta ett fordon så kostnader kommer att uppstå. Sen tror jag att det är sällan man köper ett fordon på distans och distansavtalslagen blir gällande. Bil är ett specialfall så din jämförelse haltar ganska kraftigt.
Vidare blir det en del skillnader på en tjänst och en produkt. Den största skillnaden är att produkter slits. Om produkten fått en värdeminskning så är man skyldig att ersätta den.
Är fortfarande nyfiken på vad det är för ab. TS tecknat.
Om du betalar 249:- för 1GB känns det rimligt att komma undan med 299:- för 3GB (om det finns ett sådant alternativ) då har du samma kostnad som förut och kan släppa hela grejen.
Men det är en spekulation såklart :)