Anonym (ja!) skrev 2015-08-24 11:06:37 följande:
Nu är jag inte ts men jag vill ändå svara på det här. Det är ju skillnad tex på något som är stekt i smör och något som är friterat. När olja hettas upp för mycket (som när man friterar eller steker för varmt) så bildas transfett som är otroligt mycket sämre än smör.
Dessutom så är det ju bevisat att halv- och helfabrikat ÄR sämre än (bra) hemlagat. Det är mer salt, sämre kvalitet på fettet osv. Bara för att det finns något som är sämre och för att det inte är helt värdelöst så är det inte BRA mat. Det finns bättre kolhydratkällor än bröd och friterad panering. Man dör inte av att äta på mcdonalds ibland, men att tro att det ger en nyttig och bra måltid, i samma klass som en bra hemlagad, är lite att ljuga för sig själv..
Nu skrev jag inte att happy meal var ett exempel på en perfekt måltid. Jag vill bara förklara att det inte är ett horribelt val, utan näringsmässigt en helt OK måltid (om man inte äter detta varje dag, men det gäller ALL mat som sagt var).
Jag skrev inte heller att det är det hälsosammaste att fritera mat, men att fritera RENT KÖTT är ofarligt då RENT KÖTT inte suger åt sig fett. Och nu är panaden på McNuggets så tunn att det inte rör sig om några vidare mängder frityrolja som man får i sig.
Tycker att det är värre att vara så hälsofixerad att barnen hålls undan från viss mat för att man tror att det är hälsovådligt att någon gång äta pommes eller friterad banan med glass.