• T K

Behövs kostråd för föräldrar?

Skulle det vara bra med råd ang. kosthållning för barn till nyblivna föräldrar?
    Upplever du att folk generellt har koll på vad och hur mycket barn ska äta? Vad bra kost är? Känner du att du har koll? Eller har folk koll men trots det ändå äter dåligt? I så fall varför?

Diskutera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-22 18:43
    Jag syftar alltså inte på information om allmänna kostråd från tex livsmedelsverket, utan mer som en kurs eller infomöte som föräldrar får gå på.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?
  • T K
    LaLola skrev 2015-08-23 08:32:50 följande:

Näe det vore ju helkorkat.
    För då skulle det bli Livsmedelsverket som bestämde vilken kost som är den rätta.
    Och de tycker att lättprodukter är toppen........

Inte nödvändigtvis. Eller, förhoppningsvis inte! När jag utbildade mig så utgick dom mycket från livsmedelsverkets råd men med en hel del ändringar, bland annat när det gäller fettet, och jag har fått intrycket att det fungerar så på alla utbildningar idag. I alla fall bland dom jag känner som arbetar inom samma bransch. Dom som väl jobbar med kost är lite mer insatta i ny forskning än vad livsmedelsverket är (eftersom deras rekommendationer gäller hela befolkningen så måste dom ha rätt mycket forskning i ryggen innan dom kan ändra råden, och mkt forskning är fortfarande rätt ny och inte så omfattande)

Det bästa hade varit om man fått välja kostråd med den inriktningen som man själv tror på. Jag själv förespråkar tex inte lchf, men jag anser att vi ska vara mer försiktiga med kolhydraterna än vad livsmedelsverket tycker och framförallt välja rätt kolhydrater. Det är det dolda sockret som är största boven, inte fettet.
  • T K

Jag vet inte varför bilden blev så liten, men öppnar man den i ett nytt fönster så blir den lite större i alla fall.

• LaLola
    T K skrev 2015-08-23 09:00:18 följande:
    Det bästa hade varit om man fått välja kostråd med den inriktningen som man själv tror på.
    Men...då faller väl hela tanken med dessa kostråd för nyblivna föräldrar? Foten i munnen
  • T K
    LaLola skrev 2015-08-23 09:03:19 följande:
    Men...då faller väl hela tanken med dessa kostråd för nyblivna föräldrar? Foten i munnen
    Nej, för oavsett om man går till någon som går stenhårt efter livsmedelsverket eller lchf så är det bättre än folk generellt äter. Vi är inte feta för att vi följer livsmedelsverket, vi är feta för att vi inte ens följer det;)
  • Anonym (Ellen)

För folkhälsans skull tror jag än mer på att verka för mer rörelse. Barn i dag är ganska begränsade bland annat pga av farligare miljö och större säkerhetstänk. Manborde satsa mycket mer på lekvänliga miljöer, trafiksäkerhet, och även cutveckla mer organiserade rörelseaktiviteter för icke idrottsintresserade barn. Fokus på idrott somlösning för mer rörelse exxluderar lätt de barn som har störst behov av just mer rörelse.

Det som kan vara rimligt att tex bvc informerar om kan vara pprtionsstorleka r. Bra barnmat rekommenderar väl BVC redan idag?

• Anonym (nej!)
    T K skrev 2015-08-22 18:50:56 följande:
    Är det så farligt att utbilda sig? Att få möjligheten att bli bättre? I slutändan gör man ju ändå som man vill om man har ett annat synsätt.
    Jag åt tex frosties (sockrade flingor) till frukost när jag var liten. Idag skulle ingen påstå att det är en bra frukost. Mina föräldrar var väldigt bra föräldrar, men jag skulle inte påstå att jag fått med mig enbart bra kostvanor hemifrån.

Det känns lite som att folk känner att dom blir stämplade som dåliga föräldrar, men det har ju ingenting med det att göra.
    Jag ser inte poängen, jag är uppfostrad med att man sköter sånt inom familjen. Att dom äldre lär ut till dom yngre.
    Jag skulle inte ta emot råd från sjukvården eftersom den känns för oseriös ibland, man ändrar sig hela tiden och plötsligt är det motsatsen det som gäller. Det känns som att man inte vet någonting utan bara experimenterar med det som är trendigt just nu. Känns inte tryggt alls. Tyckte det var så när jag var gravid, dom hade så mycket åsikter om allt och vill inte respektera att jag inte var så intresserad av deras rådgivning.
  • fluu

Det är en jättebra idé tycker jag!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (brabra)

Med tanke på hur många barn det finns som är överviktiga idag så skulle väl det va väldigt bra om man fick kostråd. Vet flera stycken som har noll koll på vilket skit dom stoppar i både sig själva och sina barn.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (nej!) skrev 2015-08-23 12:35:25 följande:
    Jag ser inte poängen, jag är uppfostrad med att man sköter sånt inom familjen. Att dom äldre lär ut till dom yngre.
    Jag skulle inte ta emot råd från sjukvården eftersom den känns för oseriös ibland, man ändrar sig hela tiden och plötsligt är det motsatsen det som gäller. Det känns som att man inte vet någonting utan bara experimenterar med det som är trendigt just nu. Känns inte tryggt alls. Tyckte det var så när jag var gravid, dom hade så mycket åsikter om allt och vill inte respektera att jag inte var så intresserad av deras rådgivning.
    Men det har ju hänt jättemycket sedan min mamma och framförallt min mormor var unga :O Att lita på dom känns ju inte helt "tryggt". Kanske inte riktigt samma sak, men jag hade tex inte litat helt på mormor när det kommer till att behandla sjukdomar, just eftersom forskningen har gått så mycket framåt. Det är så mycket som dom gjorde när dom var yngre som idag är bevisat helt fel. Mamma tyckte tex solskydd var trams och använde olja som nästan kokade på kroppen för att bli brun när hon var yngre. Hon använde aldrig solskydd på oss och tycker fortfarande det är onödigt..själv så har jag uppdaterat mig om vad som gäller nu och kör med en hel del solskyddsåtgärder både för mig och barnen. Så känner jag med kosten också. Inte för att mamma, mormor och alla i dom äldre generationerna skulle vara dåliga, utan jag vill gärna hålla mig uppdaterad om vad som egentligen gäller, på samma sätt som inom alla andra områden där forskningen gör framsteg.

Sedan vet jag inte om jag tycker dom nationella kostråden känns experimenterande ..snarare lite mossiga och sega på att hänga med.. Där tycker ja problemet ligger..Jag hade inte velat få råd från livsmedelsverket..
  • Voluptuous Shalimar
    T K skrev 2015-08-23 08:51:51 följande:
    Som jag har sagt, hamburgare i sig är inte per automatik dåligt, men i mcdonalds lilla hamburgare så är det inte så mkt mer än en liten köttbit och vitt bröd. Energirikt men rätt näringsfattigt. Den nyttiga varianten av happy meal med morötter och mjök landar på 400 kcal och den värsta, med läsk och pommes (vilket många som äter happy meal väljer) hamnar på 630 kcal. Det är en ganska stor del av det dagliga energiintaget för ett barn. Då gäller det att äta väldigt bra resten av dagen så man lyckas fylla på med det kroppen behöver utan att få i sig för mycket.

McDonalds hamburgare:

Nu skrev jag uttryckligen vilka val (morötter/frukt och mjölk/vatten) man kunde göra i happy meal för att göra måltiden komplett och ok ur kostsynpunkt. Du kan ta en beståndsdel ur rätt många "nyttiga" måltider och spalta upp den på detta sätt och få liknande siffror. Och nuggetsen är som sagt var inte direkt 50% frityrsmet, de består av nästan bara kycklingfilé och så ett tunt skikt av panad som är lite krispig. Är stekt strömming/sill något du kan ge ditt barn? Den vänder man ju i rågmjöl innan man steker i smör/olja - många dubbelpanerar och får en MYCKET tjockare panad än den på McNuggets. Stekt strömming är både mer kolkhydratrikt och fetthaltigt än McNuggets. I synnerhet om den (som sig bör...) serveras med skirat smör. Det är ju inte så medvetet att välja bort relativt bra mat bara för att den serveras på McD. 
  • Anonym (ja!)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-24 10:49:33 följande:
    Nu skrev jag uttryckligen vilka val (morötter/frukt och mjölk/vatten) man kunde göra i happy meal för att göra måltiden komplett och ok ur kostsynpunkt. Du kan ta en beståndsdel ur rätt många "nyttiga" måltider och spalta upp den på detta sätt och få liknande siffror. Och nuggetsen är som sagt var inte direkt 50% frityrsmet, de består av nästan bara kycklingfilé och så ett tunt skikt av panad som är lite krispig. Är stekt strömming/sill något du kan ge ditt barn? Den vänder man ju i rågmjöl innan man steker i smör/olja - många dubbelpanerar och får en MYCKET tjockare panad än den på McNuggets. Stekt strömming är både mer kolkhydratrikt och fetthaltigt än McNuggets. I synnerhet om den (som sig bör...) serveras med skirat smör. Det är ju inte så medvetet att välja bort relativt bra mat bara för att den serveras på McD. 
    Nu är jag inte ts men jag vill ändå svara på det här. Det är ju skillnad tex på något som är stekt i smör och något som är friterat. När olja hettas upp för mycket (som när man friterar eller steker för varmt) så bildas transfett som är otroligt mycket sämre än smör.

Dessutom så är det ju bevisat att halv- och helfabrikat ÄR sämre än (bra) hemlagat. Det är mer salt, sämre kvalitet på fettet osv. Bara för att det finns något som är sämre och för att det inte är helt värdelöst så är det inte BRA mat. Det finns bättre kolhydratkällor än bröd och friterad panering. Man dör inte av att äta på mcdonalds ibland, men att tro att det ger en nyttig och bra måltid, i samma klass som en bra hemlagad, är lite att ljuga för sig själv.. 
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (ja!) skrev 2015-08-24 11:06:37 följande:
    Nu är jag inte ts men jag vill ändå svara på det här. Det är ju skillnad tex på något som är stekt i smör och något som är friterat. När olja hettas upp för mycket (som när man friterar eller steker för varmt) så bildas transfett som är otroligt mycket sämre än smör.

Dessutom så är det ju bevisat att halv- och helfabrikat ÄR sämre än (bra) hemlagat. Det är mer salt, sämre kvalitet på fettet osv. Bara för att det finns något som är sämre och för att det inte är helt värdelöst så är det inte BRA mat. Det finns bättre kolhydratkällor än bröd och friterad panering. Man dör inte av att äta på mcdonalds ibland, men att tro att det ger en nyttig och bra måltid, i samma klass som en bra hemlagad, är lite att ljuga för sig själv.. 
    Nu skrev jag inte att happy meal var ett exempel på en perfekt måltid. Jag vill bara förklara att det inte är ett horribelt val, utan näringsmässigt en helt OK måltid (om man inte äter detta varje dag, men det gäller ALL mat som sagt var). 

Jag skrev inte heller att det är det hälsosammaste att fritera mat, men att fritera RENT KÖTT är ofarligt då RENT KÖTT inte suger åt sig fett. Och nu är panaden på McNuggets så tunn att det inte rör sig om några vidare mängder frityrolja som man får i sig. 

Tycker att det är värre att vara så hälsofixerad att barnen hålls undan från viss mat för att man tror att det är hälsovådligt att någon gång äta pommes eller friterad banan med glass. 
  • Anonym (Ida)

Tycker jag absolut! Ju fler tillfällen folk får itutat sig vad saker och ting innehåller, vad kroppen (särskilt barn som växer!) behöver osv, desto bättre tänker jag.

• detkanskefunkar

Ja, någon form av "utbildning" i den saken vore kanske inte helt fel.
    Dels med tanke på att fetman bland barn ökar, och det något som vi verkligen bör ta på allvar.
    Men också på grund av en ohälsosam (ja, faktiskt) "hälsohysteri" som jag ser flera av exempel på i samhället.

Bara i det lilla samhälle som jag lever i så finns det flera exempel på föräldrar som tagit sitt hälsotänk ett steg för långt när det gäller barnen.
    Ett exempel är kvinnan som använt sig av GI-metoden, gått ner extremt mycket i vikt och drabbats av anorexi. Detta hindrar henne inte från att låsa in maten och räkna brödskivorna för att kolla så att hennes barn inte äter för mycket.
    En annan förälder driver sitt barn så hårt när det gäller motion att barnet gråter och ber att få vila.

Så ja, lite utbildning när det gäller kost och motion för barn kunde kanske behövas. Av flera orsaker.

Svar på tråden Behövs kostråd för föräldrar?