• ÖnskaTroHoppas

FET - Blastocyst

Efter ett antal misslyckad försök, så bestämde vi i samråd med kliniken att ta upp 5 embryon och försöka odla vidare till blastocyst.

4 av 5 klarade upptining. Men sen då? Någon som har erfarenhet av att odla vidare frysta embryon till blastocyst...hur många % brukar klara sig hela vägen till blastocyst?

• Svar på tråden FET - Blastocyst
  • Cyanea

Jag har inte så mycket erfarenhet. Vi misslyckades med 1 ET och 2 FET (varav ett tidigt MF). På vår klinik (Sahlgrenska) tinar man då upp det som finns kvar i frysen och odlar upp till 5-dagars blastocyst. 

Vi hade tre embryon kvar, alla tre klarade upptiningen men bara ett klarade sig till blastocyst. Den blastocysten är vårt mirakel som hittills växt superfint. Går imorgon in i v. 18 :D Senast förra veckan kikade vi på Liten med UL och såg att allt verkade frid och fröjd. 

Det är mindre sannolikhet att få något att sätta tillbaka när man odlar vidare. Har inga bra siffror tyvärr. Dock läste jag nyligen en studie som visade att de absolut flesta embryon som inte klarar att växa stannar redan innan tredje delningen. Det innebär alltså att många av de embryon som odlats två dagar har dåliga odds att klara sig i livmodern också, så kanske förlorar man inte så mycket genom att odla vidare. 

Lyckas man få en blastocyst som ser fin ut är det betydligt större chans för graviditet än ett tvådagars embryo i alla fall :) 

Jag var så trött på misslyckanden att jag just då kände att det var lika bra att odla upp utanför kroppen. Skulle embryona inte klara sig behövde jag i alla fall inte vänta två veckor i onödan på att testa och bli besviken utan få resultatet på en gång ;) 

• Jag är bara jag

De brukar vilja att man har minst 5-6 befruktade för att de ska långtidsodla just för att de flesta går åt. Vid våra äggdonationer har vi fått 4 resp. 5 blastisar så t.o.m då med "proffs" blir det inte många kvar. Överlag får endast 40% av alla IVF:are ens ett enda till frysen! Det är större chans med blastisar. Tyvärr har vi trots 10 insatta ännu inte lyckats... Blev gravid med två, men fick MA. Ska dock sätta in 2 frysisar nästa vecka igen!  Glad

• ÖnskaTroHoppas

Tack så mycket för era svar! Hoppas verkligen att iaf 1 embryo klarar sig hela vägen till blastocyst på måndag den här gången!

• Anonym (fet)

Jag fick ut 9 ägg vid uttagning .  6 st befruktade .  Ett av dessa återfördes efter 3 dagar . De andra fick ligga kvar och odlas på ytterligare 2 dagar . (2 delades fel och kasserades ) 3 st frystes ned och bara 1 av dem klarade nedfrysningen .

Mitt ET misslyckades . Efter 1 år återsattes mitt frysta ägg som klarade upptiningen , Skulle återinsätta ägget kl : 13:00 så tills dess höll jag fingrar och tår att  ägget skulle klara upptiningen .  I morgon blir det ägget 18 månader .

• ÖnskaTroHoppas

2 klarade sig hela vägen till slut - så nu ruvar jag på en av dessa två blastocyster... Mao 2 av 5 (eller eg 2 av 7 - misslyckad ET och FET tidigare i samma "kull") som klarat sig till blastocyst...

• Cyanea

Som sagt - färre som klarar sig och lägre chans att få något insatt. Men det är samtidigt större chans att det går bra med en blastocyst då de flesta embryon som inte blir bebisar inte klarar sig över tre delningar. Så grattis till två fina! 

Svar på tråden FET - Blastocyst