Anonym (Mami) skrev 2015-09-01 12:07:33 följande:
Tack för ditt svar! Intressant att läsa att du blev bättre på att sätta gränser och uttrycka dina egna känslor efter att du fått egna barn. Ofta blir det ju så att man blir lite irriterad på bonusbarn, men man vågar inte riktigt ryta till eftersom man inte är dess förälder. Kanske det ändrar då man får barn. Man är ju ändå inte bonusens förälder, men man är förälder i det hemmet och då har man på något sätt mer rättigheter, kanske.
Positivt neutral är absolut en känsla jag kan godkänna, och kanske en bra känsla att sträva efter! Det är ju naturligt att bonusen favoriserar sin pappa, men jag tycker inte att du behöver tillåta att hen drar med ditt barn i det. Det går bra att säga att så pratar vi inte här i huset.
Gällande det där med att sätta gränser. Det kan nog ha lite med att göra att jag också är förälder men mest med att jag själv hamnade i en livskris och behövde gå i terapi när jag fick ett eget barn. Det var oerhört utvecklande och jag har höjt min självkänsla vilket gör det mycket lättare för mig att interagera med andra.
Men ja, borde nog ta ett snack om att jag inte gillar när någon i familjen skall öppet favoriseras. Det blir lite som mobbing.