• isolande

Tillbaka på dagis, olyckor varje dag :(

Behöver lite pepp och råd.

Har en son (2 år, 5 mån) som inte haft blöja en enda gång dagtid sedan den 25 juni. Första veckan tvättade vi och torkade för han kissade lite här och där, men det gick ändå över förväntan. Han har varit blöjfri hemma sedan februari ungefär men vi tänkte att vi skulle köra hårt under sommaren så han slapp blöja även på dagis.

Det gick SÅ himla bra, han fattade galoppen med bajset jättefort, sa till själv och kissade när han behövde, både ute och inne, vi åkte bil jättelånga resor och det gick hur bra som helst!

Så tillbaka på dagis funkade allt klockrent första 2 veckorna när alla barn inte var tillbaka än och det var rätt lugnt. Nu senaste veckan har det dock varit olyckor varje dag, en gång hade han kissat ner sig tre ggr på en dag.

Jag vet sedan tidigare att vårt dagis är väldigt motsträviga med att potträna barn öht, så jag bara väntar på att förslaget att återta blöjan kommer snart. Hur ska jag bemöta det isf? Det känns så himla fel att börja om igen, när det gick så bra innan.

Hur hade ni tänkt och gjort?

• Svar på tråden Tillbaka på dagis, olyckor varje dag :(
  • Erizajo

Det var lika för min son! De har helt enkelt så mycket att göra att de glömmer av att de är kissnödiga! Men insistera på att fortsätta, kräv att de ska fråga då och då om han är nödig, för oss var det olyckor ofta en vecka sen mer sällan och efter ett tag slutade det helt. Att återgå till blöja är ju idiotiskt!

• cosinus

Såklart han inte ska ha blöja igen.

Massor med ombyteskläder och så kräver du av dagis att de sätter honom på bestämda tider till en början. Det är mycket begärt av en så liten att hinna säga till i tid när det händer så mycket kul runt om. 

Det är inte mycket begärt av dagis att ta honom till toaletten med ett lagom intervall (för jag antar att vi inte pratar var 15e minut utan några ggr på en dag)

Mina två döttrar har fixat övergången till dagis utan problem. Mina söner har haft fler olyckor, det brukar bli bättre efter ett tag.

• isolande
    cosinus skrev 2015-08-21 09:42:45 följande:

Såklart han inte ska ha blöja igen.

Massor med ombyteskläder och så kräver du av dagis att de sätter honom på bestämda tider till en början. Det är mycket begärt av en så liten att hinna säga till i tid när det händer så mycket kul runt om. 

Det är inte mycket begärt av dagis att ta honom till toaletten med ett lagom intervall (för jag antar att vi inte pratar var 15e minut utan några ggr på en dag)

Mina två döttrar har fixat övergången till dagis utan problem. Mina söner har haft fler olyckor, det brukar bli bättre efter ett tag.

De tar barnen på pottan bestämda tider, typ efter mellis, innan och efter mat, efter vila, innan de går ut. Problemet är att han blivit motsträvig tydligen till att följa med till pottan, och när han väl gör det kissar han inte "färdigt" för han ska tillbaka till leken.

Badrummet ekar och är väldigt sterilt och trångt, kan vara att det skrämmer honom lite om jag får gissa. Dessutom verkar personalen köra lite löpandebandprincipen när det är dags och liksom bara lyfter på barnen på potta/toa. Jag har varit med en gång och tyckte det kändes rätt stressigt och inte som en mysig stund direkt.

Hemma har han suttit lääänge tidigare och skunger och snackar lite med mig om jag är där samtidigt. Nu är det som att han sätter sig, kissar, upp direkt och iväg igen. Åh, jag vet inte, vill inte att han ska tycka pottan är något negativt och stressigt när vi haft det som en sån positiv och kul grej hela sommaren Rynkar på näsan
  • isolande
    isolande skrev 2015-08-21 10:04:54 följande:
    De tar barnen på pottan bestämda tider, typ efter mellis, innan och efter mat, efter vila, innan de går ut. Problemet är att han blivit motsträvig tydligen till att följa med till pottan, och när han väl gör det kissar han inte "färdigt" för han ska tillbaka till leken.

Badrummet ekar och är väldigt sterilt och trångt, kan vara att det skrämmer honom lite om jag får gissa. Dessutom verkar personalen köra lite löpandebandprincipen när det är dags och liksom bara lyfter på barnen på potta/toa. Jag har varit med en gång och tyckte det kändes rätt stressigt och inte som en mysig stund direkt.

Hemma har han suttit lääänge tidigare och skunger och snackar lite med mig om jag är där samtidigt. Nu är det som att han sätter sig, kissar, upp direkt och iväg igen. Åh, jag vet inte, vill inte att han ska tycka pottan är något negativt och stressigt när vi haft det som en sån positiv och kul grej hela sommaren Rynkar på näsan
    "sjunger" ska det såklart vara!
  • pigglet

Det är jättevanligt att barnen får fler olyckor på förskolan. Det är så mycket som händer och svårt att ta sig tid att gå på toan.

Sedan är det ju som du säger - det är inte läge att ha långsittningar på förskolan. Med 2 toaletter till 15-20 barn så funkar det inte att just i rutinsituationerna blockera toan 10 minuter. Och absolut inte att en personal kan sitta med den tiden. Det blir verkligen löpande band.
    Så behöver han långt tid på sig kanske du skulle föreslå att de tar honom på toan någon helt annan tid, men det finns kanske risk att han protesterar ännu mer då eftersom det då blir att avbryta mitt i leken?

• viseversa

Dom ska hjälpa honom. gör dom inte det tycker jag ett mail till rektorn är på sin plats. Köart man inte sätter på honom blöja igen.

• Ramborg

Min dotter hade olyckor dagligen hela höstterminen. Sedan tog vi dit en potta som står i personalens kapprum. Där kan hon sitta utan stress och då blev det mycket bättre.

Det där med att kissa när det står folk i kö är inte lätt. Dessutom tycker hon inte om att gå på dagisets toaletter eftersom hon tycker det luktar äckligt (Vilket jag förstår, två toa till 20 barn - klart det blir lite ofräscht).

42.
  • vampyria2

Jag har jobbat i många år på dagis och vet att det är jätte vanligt att barn gör så ett bra tag efter att de har slutat med blöjor pga att på dagis händer det så mycket hela tiden att de glömmer bort att känna efter eller väntar för länge på att gå på toa.

På alla dagis jag har jobbat så har man rutiner på när barnen går på toa och det brukar räcka mer än gott för barnen, men som sagt i början kan olyckor hända.

• elyse

TS, vad skulle du önska att personale gjorde utöver det de redan gör? Går det att föreslå? Har sonen några önskemål?

• isolande
    elyse skrev 2015-08-21 16:21:05 följande:

TS, vad skulle du önska att personale gjorde utöver det de redan gör? Går det att föreslå? Har sonen några önskemål?

Jag har föreslagit att de ska läsa för honom men det kanske tar för lång tid förstås.... Har även sagt att han ibland vill ha med sig en sak av det han leker med, typ en av bilarna, en legobit eller en gubbe. Det funkar hemma, men det kanske inte är så fräscht om alla barn på dagis skulle göra det! Har inte tänkt på det innan faktiskt....

Det har gått lite bättre de sista dagarna, en olycka igår bara. Hoppas det släpper snart!
  • Natulcien
    isolande skrev 2015-08-22 09:53:08 följande:
    Jag har föreslagit att de ska läsa för honom men det kanske tar för lång tid förstås.... Har även sagt att han ibland vill ha med sig en sak av det han leker med, typ en av bilarna, en legobit eller en gubbe. Det funkar hemma, men det kanske inte är så fräscht om alla barn på dagis skulle göra det! Har inte tänkt på det innan faktiskt....

Det har gått lite bättre de sista dagarna, en olycka igår bara. Hoppas det släpper snart!
    Läsa och sjunga för barnen medan de sitter på toa har de knappast tid med på förskolan.
    Däremot kan du kanske be att de låter din son gå på toaletten sist av alla barn när det är kissdags?
    Så gjorde de med vår son som har mycket stark integritet och hade svårt för det löpandebandkissandet och kissa inför öppen dörr. Men om han fick gå sist så slapp han i alla fall stressen att någon stod och väntade på sin tur.

Barn behöver ju också få kissa/bajsa i fred och i lugn och ro, som alla andra. Tyvärr verkar man inte kunna erbjuda det på så många förskolor.
  • elyse
    isolande skrev 2015-08-22 09:53:08 följande:

Kan du inte ta med en "kissbok" eller bil hemifrån, då? Som du tar hem och rengör varje dag. Den kan ligga i skötrummet under dagen så att personalen ger honom den när det är dags.
  • Zoe03

Det tar tid för barn att få in en ny rutin. Det verkar som han varit ledig länge och fått in vanan hemma. Nu ska han vänja sig på förskolan också, där det är andra förutsättningar, kissa på " kommando", barn som springer ut och in på toa osv. Jag tror det kommer att ge sig, det verkar ju redan vara på väg åt rätt håll:)

• isolande

Vilka bra råd! Jag ska absolut fråga om jan kan ha en egen liten kissleksak och om han kan få gå sist i löpandebandet. Tack för det!

• isolande

Wohooo! Den här veckan har vi introducerat "Toabilen" som är hans favoritbil hemifrån. Den tar han med till pottan på dagis. Inte en olycka vare sig i måndags eller igår Glad

• Kurreburre

TS - Har det fortsatt att gå bra efter att han fick ha med sin "toabil"? Var har han bilen när han inte är på toa? Då ska/får ju inte annars ha med sig egna leksaker på dagis för att det inte ska bli bråk för att de andra inte får leka med dem och för att barnen inte ska bli ledsna om de försvinner.

Vår son har varit utan blöja sen i slutet av våren/början av sommaren hemma, under juli månad tog vi bprt den helt på dagtid. Det hände mycket olyckor i början men när han började dagis igen efter semestern i mitten av augusti så gick det bra hemma. Inte helt oväntat blev det många olyckor igen på dagis men det tog lång tid innan det blev bättre och gick okej. Dagis ville gärna ha på honom blöja igen men vi stod på oss. Förutom om de ska gå iväg eller vara ute en längre tid, då är det okej att de sätter på honom blöja. Det har börjat gå bättre, vissa dagar inga olyckor, andra dagarna en eller två olyckor. Men sen började han med att det alltid kom en liten skvätt i kalsongerna först innan han sa till att han var kissig. Och nu den senaste veckan har det hänt riktiga olyckor tre-fyra gånger/dag, även hemma har han kissat på sig helt och hållet. Han inte bryr sig ett dugg om det händer en olycka. Vi börjar bli villrådiga hur vi ska hantera det hela. Jag vill verkligen inte sätta på honom blöja igen, det känns inte bra. Men jag undrar så varför han inte fixar det efter så lång tid? 

• isolande

Jag är helt på den linjen att inte gå tillbaka utan härda ut olyckorna, tids nog funkar det! Vår son hade sin kissbil någon vecka sen har han blivit mindre motsträvig och kommit in i rutinerna. Nu är det säkert 2 veckor sedan han hade en olycka och han känns helt safe :)

• isolande

Kissbilen stod på toalettens högsta hylla och han fick den när det var rutinpottning av alla barnen.

Svar på tråden Tillbaka på dagis, olyckor varje dag :(