• SweetJune

Långtidsammare som fick tillbaka mensen sent, när kom den?

Har ammat i 16 månader nu men ingen mens.. Ni som långtidsammade, hur sent kom mensen? Vill gärna ha syskon men planerar fortsätta med amningen, därför undrar jag om det kan ta några år till innan den kommer om jag fortfarande ammar?

• Svar på tråden Långtidsammare som fick tillbaka mensen sent, när kom den?
  • gladtjeej

Ammade första barnen till han var 13 månader blev gravid 3 månader efter det men fick aldrig tillbaka mensen.. Men ägglossning hade jag uppenbarligen.

• Anonym (Olika)

Det är nog svårt att svara på. En del får ju tillbaka mensen nästan direkt, trots helamning. Jag helammase till sonen var ca 8-9 mån. Fick tillbaka mensen vid ca 10 månader och fortsatte amma till sonen var drygt 19 mån. Hade då försökt bli gravid i några månader, m

• Anonym (Olika)

Men lyckades inte förrän månaden efter jag slutat amma helt.

• Ego Lovers

Ägglossningen kommer ALLTID före mensen. Hade jag inte fått tillbaka mensen på 16 månader hade jag gjort ett graviditetstest.

Man har bara fullt skydd om man helammar var tredje timma dygnet runt. Tror inte du helammar din 16 månaders var tredje timma och därför finns det risk att du kan vara gravid. Delammar brukar mensen komma igång inom ett halvår. Men som sagt ägglossningen kommer alltid innan mens, alltid. Och har du haft oskyddat sex även om din man inte kommit i dig så kan en försats gjort dig gravid.

• SweetJune
    Ego Lovers skrev 2015-08-21 08:23:37 följande:

Ägglossningen kommer ALLTID före mensen. Hade jag inte fått tillbaka mensen på 16 månader hade jag gjort ett graviditetstest.

Man har bara fullt skydd om man helammar var tredje timma dygnet runt. Tror inte du helammar din 16 månaders var tredje timma och därför finns det risk att du kan vara gravid. Delammar brukar mensen komma igång inom ett halvår. Men som sagt ägglossningen kommer alltid innan mens, alltid. Och har du haft oskyddat sex även om din man inte kommit i dig så kan en försats gjort dig gravid.

Tack för era svar. Jag är inte gravid..fick en ljusrosa flytning för en månad sen och läste att det kunde ha varit en nidblödning men tog tre gravtest, det senaste mer än en månad efter samlag men negativt. Ingen mens heller. Ammar på morgon, när sonen vaknar efter vila runt 14, eftermiddag, kväll när han ska sova och flera ggr på natten så längsta paus är oftast ca 7 tim på förmiddagen men sen är det mer tätt. En skillnad jag märkt sedan en kort tid tillbaka är att jag börjat få mer flytningar..var alltid torr innan. Jag tror jag kommer amma länge till och frågan är om jag kommer vara utan mens eller kan den ändå dyka upp..?
  • Anonym (Olika)

Jag fick ju som sagt tillbaka mensen när jag slutade helamma. Men fortsatte amma någon gång per dag, på kvällen och ibland väldigt många gånger på natten ända fram tills jag slutade helt. Första cykeln var ganska lång, men sedan blev den hyfsat regelbunden. Du får vänta och se!

• MammAmma

Jag har fyra barn, de har helammats 6-8 månader och delammats 16-27 månader. Fick tillbaka mensen runt deras första födelsedag, ganska exakt.

• SweetJune

Tack "Olika" och "MammAmma", då finns det hopp.. för mig också hoppas jag .

• nyllet

Min dotter är drygt nio månader, och jag ammar typ varannan timme fortfarande, hon äter väldigt lite, vad jag skulle kalla smakportioner. 
    har inte fått tillbaka mensen. Det är inte lätt att börja tänka på syskon alltså.......

• SweetJune

Äntligen kom mensen idag efter drygt 17 månader och jag har ammat på som vanligt någon som vet om mensen kan gå tillbaka om man börjar amma oftare?

• äsch

Jag ammade min son tikl han var lite över 2. Jag helammade honom i princip tills han var lite över ett, eftersom han ratade allt vad mat hette (och han mådde bra, så jag såg ingen anledning att sluta amma, innan någon frågar). Jag berättar detta eftersom jag fick tillbaka min mens när han var runt 10-11 månader och då var bröstmjölk fortfarande hans huvudsakliga föda :)

• MammAmma
    SweetJune skrev 2015-09-11 14:26:15 följande:

Äntligen kom mensen idag efter drygt 17 månader och jag har ammat på som vanligt någon som vet om mensen kan gå tillbaka om man börjar amma oftare?

Det är väldigt individuellt hur och till vilken grad mensen påverkas av amningen, vissa får en regelbunden cykel direkt medan andras är oregelbunden till en början - oavsett hur frekvent man ammar. Min mens blev regelbunden direkt med alla och påverkades inte av amningen när den väl kom igång, trots att vi periodvis gick tillbaka till nästan helamning ibland pga t ex sjukdom eller utvecklingssprång.
  • tovalisa

Med första barnet ca 17 mån, med andra barnet ca 12 mån och med trean likaså 12 mån. :)

Svar på tråden Långtidsammare som fick tillbaka mensen sent, när kom den?