• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden F! i riksdagen 2018?
  • Mentat

Ja, det är definitivt realistiskt eller orealistiskt. Alltså går frågan inte att besvara på något annat sätt än med "Ja".

Det vore väl iofs skönt att slippa ett tydligt sexistiskt parti i riksdagen men man skall inte underskatta medias makt att heja fram dem.

• Analysera mera
    Mentat skrev 2015-08-21 06:48:34 följande:

Ja, det är definitivt realistiskt eller orealistiskt. Alltså går frågan inte att besvara på något annat sätt än med "Ja".

Det vore väl iofs skönt att slippa ett tydligt sexistiskt parti i riksdagen men man skall inte underskatta medias makt att heja fram dem.

Kommer de in i riksdagen 2018 - ja, eller nej? Så menade jag med frågeställningen, men är medveten om att den blev aningen missvisande.

Vad menar du förresten med "sexistiskt"?
  • Mentat
    Analysera mera skrev 2015-08-21 15:34:36 följande:
    Kommer de in i riksdagen 2018 - ja, eller nej? Så menade jag med frågeställningen, men är medveten om att den blev aningen missvisande.

Vad menar du förresten med "sexistiskt"?
    Jag menar förstås att de bygger sin samhällsanalys på kön, på ett sätt som i hög grad påminner om (sd):s sätt att bygga sin på etnicitet. I den mån (sd) är rasister är (F!) sexister: I bägge fallen handlar det om grupper man föds till.

(F!) granskas dock inte på samma sätt av media och kan därmed vara tydligare med sina krav på lagstiftning som baseras på kön. (sd):s formuleringar är inte lika tydliga och går man bara efter partiprogrammet är det svårt att hitta någon rasism. Det är dock inte svårt att hitta sexism i (F!):s partiprogram.

Sexism och rasism borde vara lika motbjudande. Tyvärr är det inte så i svensk offentlig debatt. Kanske beror det på att (F!) är ett så utpräglat vänsterparti och att journalistkåren står klart till vänster.
Svar på tråden F! i riksdagen 2018?