• ldb

Kan soc bestämma hur umgänget sKa vara

Jag och min man separera för 1,5 år sedan. han drog bara och jag stog ensam med två barn hus och hund. i 6 månader bodde jag kvar och levde med mina barn ensam. sedan flyttade vi och huset blev sålt. sedan fram tills nu har han haft barnen varannan helg. men nu har han anmält mig hos soc för att han och jag inte kommer överens och vill ha mer umgänge. och dom kommer göra en utredning på barnen. Hur går detta till? jag är så chockad och ledsen då barnen har det jätte bra

• Svar på tråden Kan soc bestämma hur umgänget sKa vara
  • Kjell2
    ldb skrev 2015-08-20 15:28:53 följande:

Jag och min man separera för 1,5 år sedan. han drog bara och jag stog ensam med två barn hus och hund. i 6 månader bodde jag kvar och levde med mina barn ensam. sedan flyttade vi och huset blev sålt. sedan fram tills nu har han haft barnen varannan helg. men nu har han anmält mig hos soc för att han och jag inte kommer överens och vill ha mer umgänge. och dom kommer göra en utredning på barnen. Hur går detta till? jag är så chockad och ledsen då barnen har det jätte bra

De kommer lämna ett förslag på umgänge. Kan ni inte komma överens har någon av er möjlighet att begära att domstol ska bestämma.
  • Br0k3n

Jag har precis gjort färdigt en vårdnad/umgänge utredning. Dock har min dotters pappa aldrig haft kontakt med henne så utgången blir annorlunda. Men det dem kommer göra är att ha möte med er enskilt, gemensamt om det går, barnen beroende på ålder, förskola/skola, anhöriga beroende på hur ingående. Även om någon av er har nya partners, och mest troligen göra hembesök med. Egentligen inget allverligt men jobbigt att känna sig så granskad. Hon kommer ställa massa frågor och så och utifrån era svar kommer hon bedöma vad som är det bästa för barnen. Antar att ni har delad vårdnad så är bara umgänge.

Kan hända att ni först får gå på sammarbetessamtal innan dem gör utredning. Olika för kommun till kommun

• sextiotalist

Finns det något som motsäger ökat umgänge?
    Mår barnen dåligt av att träffa honom?
    Varför kan du inte gå med på ökat umgänge?

• ldb

för att han köpt bostad 1 min ifrån mig och har inte råd att betala underhåll längre. så det är därför han vill. men han tycker ändå att barnen kan vara hos mig på dagarna tills han kommer hem från jobb. så gör hans del handlar detta om pengar

• sextiotalist
    ldb skrev 2015-08-20 15:48:16 följande:

för att han köpt bostad 1 min ifrån mig och har inte råd att betala underhåll längre. så det är därför han vill. men han tycker ändå att barnen kan vara hos mig på dagarna tills han kommer hem från jobb. så gör hans del handlar detta om pengar

Så han vill ha varannan vecka. OK
    Men låt honom ha det, men då ska han ha barnen hela veckan, han får se till att ha barnomsorg åt barnen.
  • ldb

Min äldsta son vill inte vara hos honom mer än varannan vecka. han har blivit sårad gång på gång. och eftersom vi kommer bo så nära så kommer barnen cykla eller gå tilö mig varje dag ändå

• Kjell2

Om det blir så att umgänget fastställs till varannan vecka måste du vara lite hård och skicka tillbaka barnen om de kommer till dig på hans veckor.

• ldb

Ja det kommer dom att göra. och jag kan inte göra så mot barnen. att hindra dom från att komma in i sitt egna hem.

• Kjell2
    ldb skrev 2015-08-20 16:32:11 följande:

Ja det kommer dom att göra. och jag kan inte göra så mot barnen. att hindra dom från att komma in i sitt egna hem.

Du får i så fall skicka hem dem i samband med måltider, sovdags, läxläsning mm.

Sen är väl du inte hemma jämt heller.
  • ldb

Japp får blir så då. men kan dom tvinga barnen att bo så om dem inte vill. Jag jobbar fram till 2 om dagarna så barnen kommer lagom hem då efter skolan

• Kjell2
    ldb skrev 2015-08-20 17:25:19 följande:

Japp får blir så då. men kan dom tvinga barnen att bo så om dem inte vill. Jag jobbar fram till 2 om dagarna så barnen kommer lagom hem då efter skolan

Domstolen kan bestämma var barnen ska vara vilka dagar. Sen är det upp till er föräldrar att se till att det följs. I extremfall kan en förälder begära polishämtning om barnen är på fel ställe.

Om ni båda accepterar avsteg från domen kommer med största sannolikhet ingen bry sig.

En variant om det blir varannan vecka är att barnen kommer hem till dig efter skola, fikar och åker sen hem till pappa för middag, läxor och annat

Men om det blir varannan vecka och du frivilligt låter barnen komma och bo hos dig under pappans vecka och pappan tycker det är ok så är det du som dragit nitlotten..

Sen kan du i ett senare skede stämma igen och visa på att du har barnen nästan all tid och få det fastställt i en ny dom. 
Svar på tråden Kan soc bestämma hur umgänget sKa vara