• Anonym (Extra förälder)

Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)

Jag är föräldraledig med yngsta barnet som är 9 månader. Min man har 2 barn från ett tidigare förhållande som är i skolåldern. Pga olika orsaker bor alla barnen hos oss hela tiden. Har haft alla barnen hemma från oktober-14. Bortsett från de timmarna de varit i skolan. Vilket ej är så många timmar per dag, de går i lågstadiet.

Har nu beslutat att njuta av sista tiden med min bebis innan jobb o förskola startar. Så nu har de större barnen fått återgå till fritids igen. Vilket de själva var jättegoda för. Så de är där medans min man jobbar .

Är detta fel? Känner att detta är bästa lösningen för alla i familjen.

• Svar på tråden Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)
  • Ess
    Anonym (?) skrev 2015-08-20 19:05:45 följande:

Undrar vad som gäller då båda är föräldrar, men enbart sambos och endast den ene är vårdnadshavare i så fall...

De går efter förälderns tider. 
    Du kan ju ha ditt barn vv utan att va vårdnadshavare åt det.
  • Brumma
    Ess skrev 2015-08-21 14:32:03 följande:

Faktiskt står det i reglerna att det är vårdnadshavarens tider som gäller. Inte förälderns. Hur man gör vid växelvis boende där ena föräldern inte är vårdnadshavare vet jag inye men som sagt säger reglerna vårdnadshavare, inget annat.

"Vistelsetid

Vistelsetidens förläggning fastställs av vårdnadshavare och förskola/pedagogisk omsorg genom ett schema som undertecknas av vårdnadshavare och förskolechef/biträdande förskolechef.

Det är vårdnadshavarens arbetstid/studietid som ligger till grund för barnets vistelsetid i förskola och pedagogisk omsorg/familjedaghem."
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2015-08-21 19:06:22 följande:
    Faktiskt står det i reglerna att det är vårdnadshavarens tider som gäller. Inte förälderns. Hur man gör vid växelvis boende där ena föräldern inte är vårdnadshavare vet jag inye men som sagt säger reglerna vårdnadshavare, inget annat.

"Vistelsetid

Vistelsetidens förläggning fastställs av vårdnadshavare och förskola/pedagogisk omsorg genom ett schema som undertecknas av vårdnadshavare och förskolechef/biträdande förskolechef.

Det är vårdnadshavarens arbetstid/studietid som ligger till grund för barnets vistelsetid i förskola och pedagogisk omsorg/familjedaghem."
    Här har de efter den som barnet bor hos, alltså vårdgivaren. Jag har aldrig hört att någon blivit tillfrågad om de har vårdnaden när barnen har bott varannan v. Skulle de göra det skulle det nog bli jäkligt krångligt i vissa fall då inte så många har samma tider som den andra föräldern
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-08-21 19:12:10 följande:

Här har de efter den som barnet bor hos, alltså vårdgivaren. Jag har aldrig hört att någon blivit tillfrågad om de har vårdnaden när barnen har bott varannan v. Skulle de göra det skulle det nog bli jäkligt krångligt i vissa fall då inte så många har samma tider som den andra föräldern

Ja :)

Xg självklart löses det säkert på det sättet. Men just regelmässigt står det vårdnadshavaren. Iallafall på de kommuners hemsidor som jag tittat på ;)
  • Anonym (?)

Fast jag menar ju när föräldrarna är sambos, som jag skrev. Inte sambos med någon annan alltså utan med varandra. Och den ene är vårdnadshavare.

Ess skrev 2015-08-21 14:32:03 följande:

• Anonym (mom)

Låt dina mans barn vara på fritids och njut av din bebis

• ica
    BioBonus skrev 2015-08-20 16:47:13 följande:
    Framförallt är de inte vårdnadshavare ;)
    Det var det jag menade.
  • Anonym (..)

Som någon har påpekat i tråden så beaktar vissa kommuner styvföräldrars tillgänglighet vid beslut om rätt till barnomsorg. Detta är emellertid regelvidrigt och det är bara att överklaga sådana beslut.

Rätten till barnomsorg regleras i skollagen och för ett par år sedan när min kommun nekade mig barnomsorg, pga att barnens styvmamma skulle vara föräldraledig, tog jag hjälp av Skolverket som hjälpte mig att hänvisa till rätt paragrafer i lagstiftningen och dessutom hjälpte mig ned hänvisningar till ett antal domslut i förvaltningsrätten. När kommunen fått ta del av materielet från Skolverket så beviljade kommunen den önskade barnomsorgen.

• Anonym (Rätt till fritids)

Jo barnen har rätt till fritids. Det är vårdnadshavares arbetstider som gäller. En bonus behöver aldrig ta det ansvaret över nån annans barn.

• Anonym (mom)

Det är klart det är vårdnadshavarens tider som gäller.Skulle vara konstigt annars,som bonusförälder skulle vara tvungen att ta ansvar över sin sambos barn.Vårdnashavaren är ju ansvarig.

• Anonym (good)

Synd om barnen att dom inte har tillgång/umgänge med sin mamma.

Men att dom är på fritids tycker jag är helt rätt, säkert skojigare än att vara med en bebis och dig.

Svar på tråden Barn på fritids trots att jag är föräldraledig (bonusförälder)