• Anonym (johanna)

Paketkalender till mina barn men inte till bousbarnen?

Hej! 
    Jag har två bonusbarn som börjar bli stora, ena är 13 år och den andra 10 år. Vi har barnen varannan vecka men för två år sedan var dom bara hos oss varannan helg. 
    Jag älskar julen och när jag var liten fick jag och mina syskon alltid paketkalender. Jag försökte ett år fixa ett till bonusbarnen men dom är vana att få "stora" paket och jag hade inte råd med det så dom blev missnöjda över paketen som bara innehöll pennor sudd osv..

Nu är mina barn 4 år och 1 år så iår kommer jag göra paketkalender till mina barn. Kom in på ämnet med en vän och hon tycker jag tänker helt fel som utesluter bonusbarnen och gör paket till mina barn. Hon menar på om jag aldrig lagt ner tid och pengar på att fixa för sambons barn så ska jag heller inte göra det för mina barn. Har hon rätt? Bör jag strunata i den traditionen? Nu är dom för stora för paketkalender.

• Svar på tråden Paketkalender till mina barn men inte till bousbarnen?
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (johanna) skrev 2015-08-19 10:13:58 följande:

Hej! 
    Jag har två bonusbarn som börjar bli stora, ena är 13 år och den andra 10 år. Vi har barnen varannan vecka men för två år sedan var dom bara hos oss varannan helg. 
    Jag älskar julen och när jag var liten fick jag och mina syskon alltid paketkalender. Jag försökte ett år fixa ett till bonusbarnen men dom är vana att få "stora" paket och jag hade inte råd med det så dom blev missnöjda över paketen som bara innehöll pennor sudd osv..

Nu är mina barn 4 år och 1 år så iår kommer jag göra paketkalender till mina barn. Kom in på ämnet med en vän och hon tycker jag tänker helt fel som utesluter bonusbarnen och gör paket till mina barn. Hon menar på om jag aldrig lagt ner tid och pengar på att fixa för sambons barn så ska jag heller inte göra det för mina barn. Har hon rätt? Bör jag strunata i den traditionen? Nu är dom för stora för paketkalender.

Fråga barnen. Är de så stora så borde de kunna säga vad de vill och stå för det.
    Men å andra sidan är dina barn lite små för att få pennor och sudd...
  • SupersurasunkSara

Gör dina bonusbarns mamma paketkalendrar till dina barn? Är din man pappa till dina barn och är han engagerad i att göra paketkalendrar till dem?

Har du diskuterat saken med din man? Vad anser han om sina barn beteende kring paketkalendrarna de faktiskt fick?

• Erizajo

Gör åt dina barn bara!! Säger bonusbarnen nåt så kan du ju säga att eftersom det bara gnälldes ifjol så tog du för givet att de inte ville ha i år. Kanske kan de få en slant istället?

• Anonym (ida)

Nej din vän har inte rätt. Du HAR ju försökt. När man lagt ner tiden pengarna och energin på en såb sak och det inte uppskattas så blir det ju så och det är barnen stora nog att förstå.

Ge du dina barn med gott samvete. Om det blir gnäll och gnat så hänvisar du bara till deras ålder och uppförande.

• Anonym (....)

Köp paketkalendrar till de större barnen. Det finns alla möjliga roliga kalendrar och då slipper du lägga ner tid, pappa kan betala.

• Olympia

Eftersom sambons barn visat att de inte uppskattade kalendern så behöver du inte lägga ner tid eller energi på det.

• FrökenKanSjälv

DU gör paketkalendrar till DINA barn. Bonusbarnens FÖRÄLDRAR gör paketkalendrar till SINA barn. Svårare än så är det inte!

Informera din man redan nu om att du kommer göra paketkalendrar till de små barnen och fråga om HAN kommer göra till de stora barnen. Erbjud dig att komma med tips om han känner sig vilsen men låt honom göra allt jobb själv.

• fluu

Prata med barnen och ser hur de ser på saken, är de inte intresserade så är de ju inte det. Är de intresserade kan din partner göra en ihop med sitt ex. När jag bodde varannan vecka hos mamma och pappa så följde paketkalendern med mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sous

Det är väl bara att säga att paketkalender är för små barn... De lär ju ändå inte vara intresserade av småbarnssakerna du ger dina barn. Det hade varit skillnad om de varit mer i samma ålder. Ge de stora barnen varsin godiskalender (typ m&m eller haribos) istället.

• Anonym (wr)

Fy, det där är ett av alla dåliga samveten man "ska" bära på inför bonusbarn: gör aldrig nåt fint för dina egna barn ifall du kan råka såra bonusbarnen!

Jag försökte också göra lite roligt för min bonus men upptäckte snabbt att både han och jag blev besvikna. Då hade jag inga egna barn men nu har jag och där jag då möttes av misstänksamhet av min bonus kan jag aldrig göra fel som mamma för mina egna barn, och blir dom besvikna kan jag hantera det.

Men en godiskalender som nån sa, och det kan lika gärna deras pappa ordna. Din vän har fel.

• Anonym (samma)

Men självklart kan du göra paketkalender till de två små. I åtminstonde ett år kan ingen klaga. Bonusbarnen fick ju ett år så då måste du kunna ge de mindre minst ett år också. Eller hur!

Ifjol gjorde jag lite annorlunda, de fick lite större grejjer (som de behövde) ett paket per söndag och sedan sista dagarna före jul. Typ vattenflaskor, godis, miniräknare.

Svar på tråden Paketkalender till mina barn men inte till bousbarnen?