• Anonym (orolig90)

är orolig för min sambo och hans dotter

hej,
    har inga barn själv och vet inte vart gränserna går, vet inte vad jag kan göra, behöver er hjälp..
    men vet att både min sambo och hans dotter mår riktigt dåligt. detta pga exet/mamman

dottern 4år:
    dottern blir på något vis "triggad" till att inte vilja vara hos pappa,
    mamman säger säker som
    "gumman du vet att mamma mår jättedåligt när du inte är här, mamma kan inte sova då mamma är jätteledsen och saknar dig när du är hos pappa"
    "mamma vill inte leva nu när pappa har lämnat oss, mamma vill dö"
    "pappa kommer snart flytta hem igen, han bara bor med **** ett tag"

(vill tillägga att mamman va otrogen mot min sambo, dom gjorte slut, han fick egen lägenhet,7-8 månader senare träffades vi och efter ytterligare 6 månader flyttade vi ihop.)

dottern tycker alltså att de är skitjobbigt att vara ifrån sin mamma, problemet är, att när hon varannan vecka är hos sin mamma, blir hon bortlämnad 4 av 7 dagar  för att mamman ska va på sitt "extra jobb" som är kvällar och helger, hon får va med alla möjliga, mormorn som inte pratar svenska och bara sitter och röker inomhus så dottern kan komma till oss ovh STINKA rök och va hostig, eller hos sin 16åriga kusin, eller hos mammans nya kille,  stackars flickan har alltså ingen rutin eller trygghet alls varannan vecka...

hon behöver inte borsta tänderna, har inga läggtider ochfår göra precis vad hon vill så länge mamman slipper bli störd.. f

min sambo:
    får skit precis alltid för något, de kan va ett hårspänne som kom med hit då får HAN komma och lämna, men om hon har glömt skicka med hjälmen til dagis, då får HAN hämta, han gör precis ALLT, han köper allt, ytterkläder skor osv, men hon ska ha pengar av HONOM + att hon har hela barnbidraget, hon har hotat flera gånger med ensamvårdnad, ( men aldrig gått vidare med de för hon orkar ju inte ens med sin dotter på sina veckor) när min sambo och hans mamma ställer upp och har dottern på sommaren 3 av mammans veckor, så säger hon att farmorn blir arg om hon inte får ha sitt barnbarn (mamman har avbokat varenda gång dom skulle ses) hon träffade alltså inte sin mamma på 5 veckor nu i somras, vi va 30minuter ifrån varandra.....

en gång i våras så slog hon ner mig, trodde inte de va sant, pga att hon tyckte att jag lekte för mogen när hon bråkade med min sambo..

jag är så trött på henne, hon får dom att må så himla dåligt, det finns mer hemska saker jag kan berähar bett min sambo gå till familjerätten, men han säger att hon är så manipulativ nog att hon kommer få precis som hon vill....

vad ska jag göra? vill helst att mamman ska försvinna ur deras liv helt, hon får dom att må så dåligt, detta har även min svärfar pratat med mig om, vill verkligen inte framstå som svartsjuk. men hon är verkligen knäpp i huvudet...

vad ska jag göra? kan jag anmäla henne till typ socialen? eller har skilda föräldrar det så här :( är detta "normalt"

• Svar på tråden är orolig för min sambo och hans dotter
  • Utflykt i verkligheten

En orosanmälan är definitivt på sin plats. Men var då också beredd på en motanmälan från mammans sida. Lämna alla känslor utanför och presentera enbart fakta.

Spara allt som hon skriver och spela in alla samtal så ni har lite på fötterna.

Om pappan fick ensam vårdnad om den flickan vore ju det bästa låter det som. Stackars liten!

Hoppas att det löser sig för er! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (***)

Hej TS,

Inlägget ovan säger att bara pappan får enskild vårdnad så vore det det bästa.
    Nja... stämmer kanske inte riktigt.

Däremot säger också ovan att man ska samla in information och det är absolut där ni måste börja!!!

Sen måste jag säga... ni vet inte exakt hur det går till hos mamman.... Det är endast vad ni "tror" OM ni inte har någon annan (ett vittne) som kan styrka att det VERKLIGEN går till så.

1. Försök hantera allt skriftligt, via sms eller mail - SPARA ALLT.

2. Din SAMBO spelar in alla samtal mellan honom och exet. Man har rätt att spela in samtal utan att berätta det som man själv medverkar i. Du får däremot inte spela in ett samtal mellan dom.

3. Din sambo betalar underhållsbidrag för flickan. Utöver det behöver han inte ge mamman några pengar. Köp istället saker och kläder som flickan har hos er, även tex en hjälm. Din sambo slutar omedelbart att tex köra och lämna ett hårspänne utan meddelar LUGNT att barnet får det med sig hem.

4. Den som barnet är hos har rätt att ombesörja tex barnvakt utan att höra med den andra föräldern, så där gör hon faktiskt rätt. Dock kan ni använda detta i en boende och umgängestvist. Om pappan säger att han mer än gärna hade haft sin dotter mer tid men inte fått frågan.Se till att dokumentera allt.

5. Gör en orosanmälan anonymt. Se bara till att det inte är uppenbart att den kommer från er.

6. Du håller dig undan i ALLA deras samtal. Barnets välfärd är mellan dom. Ja, jag vet att du är del i pappans och flickans liv. Men detta är för att det inte ska bli bråk mellan dig och mamman för att "du lägger dig i".

7. Din sambo tar kontakt med en advokat och familjerätten och kräver boendet och erbjuder exet umgänge med barnet. Han presenterar de tider han har barnet, de tider barnet är hos mamman och de tider barnet ska vara hos mamman men är hos annan person. Han presenterar ett schema som du och han har arbetat fram. Ja, här kommer du med in i bilden.

Ni är umgänget varannan vecka. Kräv boendet och erbjud istället mamman tex torsdag till måndag varannan vecka.

Försök få koll på när hon verkligen har barnet och när det är bortlämnat när det är hos henne. Går det så forsök göra ett schema som reflektera när barnet "verkligen" är med henne. Då har ni goda chanser.

Är det sedan samarbetssvårigheter vad gäller barnet och beslut som rör barnet, då kan det även vara aktuellt för din sambo att begära enskild vårdnad.
    Kom dock ihåg att det är en HELT annan fråga. Jag hade börjat med att ansöka om att bli boendeförälder. Det kommer hon högst troligt att motsätta sig.
    Visa sakligt varför din sambo är bättre lämpad för BARNETS bästa att vara boförälder. Är han sakligt och framförallt ärlig och generös även vad gäller umgänge och hon protesterar högljutt och skriker och gapar - då kan nästan med automatic vårdnaden komma upp. Om man inte samarbetar så säger lagen att den bäst lämpade föräldern ska bli vårdnadshavare.

Din sambo säger att hon är manupulativ... Det kan han också vara...
    Är det som du skriver och ni har fakta... då kommer hennes humör att avslöja henne....

• Anonym (....)

Första frågan är hur du vet allt detta? Hur vet du vad som händer hemma hos mamman, vad mamman säger till dottern osv?

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (***) skrev 2015-08-20 11:22:05 följande:

Inlägget ovan säger att bara pappan får enskild vårdnad så vore det det bästa.
    Nja... stämmer kanske inte riktigt.

"...låter det som."
  • Anonym (H)
    Anonym (....) skrev 2015-08-20 11:27:54 följande:

Första frågan är hur du vet allt detta? Hur vet du vad som händer hemma hos mamman, vad mamman säger till dottern osv?

Det är du inte ensam om att undra?
Svar på tråden är orolig för min sambo och hans dotter