Tack igen för svaren. :)
Jag tror väl egentligen inte heller att "att känna sig stressad" eller "tänka på det för mycket" borde ha en inverkan på huruvida man blir gravid eller inte. Det är ju en fysiologisk process och jag tror det är mycket som ska till innan man känner sig så stressad att ägglossning eller spermier slutar fungera. Jag kobbar inom lantbruk, och tänker ibland på vår veterinär som när jag ondgjorde mig över ett par suggor som inte blivit dräktiga trots att jag gjort "allt rätt" vid inseminerinhen ryckte på axlarna och sa: "Ägget och spermierna har inte connectat, helt enkelt." Så självklart, och det är ju likadant för människor. Men faktum är ju att många vittnar om att de blivit gravida när de "slutat tänka på det". Slump? Jag vet inte.
Det känns iallafall smått bisarrt att jag hela min ungdomstid var livrädd för att bli gravid och gjorde allt för att skydda mig, och trodde som så många andra att det var självklart att man blir gravid när man önskar bli det. Nu vet jag bättre...
Jag tycker det är synd att det är belagt med tabu och skam att ha svårt att få barn. Inget man pratar om och inget man frågar om, utan glada graviditetsbesked dyker bara upp utan att man har en aning om vilken kamp, hur många försök, tårar och besvikelser som det föregåtts av.
Jag har BIM nu på lördag och försöker såklart att inte hoppas, men det går sådär, som vanligt. Kan ju inte låta bli att känna efter extra i kroppen och undra om varenda liten avvikelse kan vara ett tecken, och jämföra de tecknen med hur det kändes innan jag plussade förra gången. Samtidigt vill jag inte jämföra för mycket med förra gången heller iom att det slutade i MF. Angående missfallet förresten, jag fick göra ett vaginalt UL när jag kom till gynakuten. (Jag ringde dit för att få tips och råd, och de ville att jag skulle komma in så de kunde utesluta utomkvedshavandeskap eftersom jag hade ganska mycket ont.) På UL sa gynekologen att hon inte kunde se några tecken på att där funnits en graviditet, inga förtjockade livmoderväggar osv. Just då funderade jag inte så mycket över det, men efteråt har jag undrat vad det kan tänkas innebära? Visserligen var det tidigt, bara i v 6, men jag hade plussat på fyra olika graviditetstester, så en graviditet måste ju ha påbörjats, men varför syndes inget i livmodern?