• LinaFina1

klarar inte av att bli biten mer. ge mig era bästa sluta amma råd 10månader

Ända sen början har min son varit en snuttare, vägrat napp vägrat flaska trots att jag pumpat mjölk. Ammar inte på dagen mer än om vi är hemma och han ska sova annars är det bara vagnen han somnar i ute. I takt med att tänderna började komma började han bitas och jag har provat ta bort honom från bröstet så han inte får mer, jag har provat med NEJ men då skrattar han bara. Nu har han sju tänder och en till påväg och det gör svinont.

Han vaknar mellan 10-20 ggr per natt för att äta/snutta och jag känner att jag orkar inte mer.

Hur slutade ni? Ska jag bara sluta och erbjuda honom välling istället på kvällen och på natten? Eller ska jag ge honom ersättning? Han har aldrig druckit från en nappflaska han dricker vatten ur en pipmugg.

Hur vet jag om det är för att han är hungrig eller bara vill snutta?

• Svar på tråden klarar inte av att bli biten mer. ge mig era bästa sluta amma råd 10månader
  • isolande

Om han får i sig frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål så klarar han sig. Erbjud detta upplägg några dagar och utvärdera sedan hur det gick.

Måste du nödvändigtvis ge mat nattetid så ge EN gång, typ välling eller ersättning i mugg om han nu inte tar flaska. Att vakna 10-20 ggr/natt för att amma är inte nödvändigt för en frisk 10-månaders. Förstår att du är helt förbi av trötthet.

Det är jobbigt att ändra rutiner om inte barnet själv håller i taktpinnen, men de allra flesta barn (som inte är sjuka) anpassar sig till slut till den nya ordningen. Ge inte upp för protester utan härda ut lite. Ni gör det här för er skull, du ska få sova och slippa bli biten, han ska få sova mer sammanhängande.

Om barnet har problem att äta eller andra psykiska blockeringar när det gäller mat så kommer det att visa sig i längden. 

• LinaFina1

Han får i sig alla målen han äter bra men är ändå ute efter bröstet. Dagtid ger jag inte honom fastän han sliter i tröjan och försöker. Om han ska sova inomhus på dagen har jag ammat honom för det är det enda sättet han somnar. Han väger 11kg och blir tio månader om en vecka så han är rätt stor. Rekomdenderar du attligga kvar i sängen natte tid och klappa och så eller gå upo och vagga?

• isolande
    LinaFina1 skrev 2015-08-12 11:55:17 följande:

Han får i sig alla målen han äter bra men är ändå ute efter bröstet. Dagtid ger jag inte honom fastän han sliter i tröjan och försöker. Om han ska sova inomhus på dagen har jag ammat honom för det är det enda sättet han somnar. Han väger 11kg och blir tio månader om en vecka så han är rätt stor. Rekomdenderar du attligga kvar i sängen natte tid och klappa och så eller gå upo och vagga?

Det är ju så olika det där. Mina barn har blivit mer hysteriska av att ta upp dem och har aldrig någonsin velat somna om bredvid mig. Så jag satt bredvid spjälsängen så de såg mig, medan de var ledsna för att de ville somna om. Till slut hittade de egna sätt att somna om (tog 2-3 nätter). Den ena hittade tummen och hade sin snuttefilt. Den andra sög på sin snuttefilt istället.

Det var inte roligt alls, men det var det sättet som tillslut fungerade för oss iaf.
  • LinaFina1

Ja vi får prova oss fram då. Han är liksom så himla mammig vill liksom krypa tillbaka in i magen känns det som. Han har ju legat i sin säng tills jag går ochllägger mig. Men tills jag lagtmig har han redan vaknat ca fem ggr.

• isolande
    LinaFina1 skrev 2015-08-12 12:29:17 följande:

Ja vi får prova oss fram då. Han är liksom så himla mammig vill liksom krypa tillbaka in i magen känns det som. Han har ju legat i sin säng tills jag går ochllägger mig. Men tills jag lagtmig har han redan vaknat ca fem ggr.

En tanke bara: hur mycket sover han dagtid och när? 

Min yngsta (som sov sämst av barnen, mest svårsövd osv....) slutade sova 2 ggr på dagen vid ca 10 månader. Sov ist 2-3 timmar efter tidig lunch (ca 11.30) och gick sedan och lade sig för natten vid 20.00.

Tänkte att det kanske kan vara värt att se över dagsömnen om han nu har energi på natten att vakna 10-20 ggr...
  • Erizajo

Jag tog nyss fighten med min son. Jag visade tydligt att han inte fick mer mjölk, sov med T-shirt på och han skrek som en galning länge men somnade till slut med bara vatten då han vägrar välling. Det är skitjobbigt men efter två-tre nätter har barnet fattat. Får du mycket mjölk så kan du be mvc att få tabletter utskrivna som mjölken sinar av. Annars kan pappan ta barnet de nätterna som krävs om det är ett alternativ så gjorde jag med äldre barnet.

• Flisan79

Jag kan ge två separata råd:

1: om du ändå vill fortsätta lite till för närhetens skull så har jag ett knep som jag använde på mina tre barn (alla ammade längre än 10 mån)
    Lägg tummen på barnets haka medan det ammar. Du kommer känna direkt när Näcken börjar att låsa för vid vanlig amning är den väldigt avslappnad. Håll då emot och putta bort. Sen undvik amma när barnet är okoncentrerat eller för vaket.

Vill du ändå sluta så är det eg "bara" att sluta. Det kan bli en del gnäll/klagomål första 1-2 dygnen men sen brukar det faktiskt vara bra efter det. Med andra ord så går det fortare än man tror det gäller bara att komma förbi de där första dygnen. Ett knep om barnet är van att somna med bröstet är att låta någon annan söva några dagar och se till att barnet är riktigt trött vid läggning. Sen när du tar över igen så har du tight tröja så att man inte kommer åt brösten.

• LinaFina1

Han sover ganska dåligt på dagen med. Ibland blir det en halvtimme på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen men det kan lika bra va två timmar på förmiddagen och en halvtimme på eftermiddagen. Allt har att göra med vilken tid han vaknar på morgonen. Ibland är det nio idag va de halv sex. Han somnade en kvart vid nio tiden och sen höll jag han med mening vaken till 12 för det va då vi skulle ut och då sov han ca en och en halvtimme i vagnen sen va han vaken till halv nio ikv. Tog en halvtimme ca av vaggande och sjungande innan han somna i min famn utan bröstet. Tänkte kolla lite idag hur de går har inte bestämt mig helt att sluta just idag. Har mer hjälp i helgen då min mamma sover här då och kan hjälpa mig mer. Men har köpt välling och en ny nappflaska ifall han skulle va vaken halva natten och bli hungrig när jag väl börjar för han är väldigt bestämd måste jag säga ett envist barn som kan gråta lääänge när han inte får som han vill

• Mommy1986

Låter som ett inlägg jag kunde skrivit om min tio månaders, förutom att hon inte bits. :)
    Vägrar flaska och tutte, också sur om inte hon får som hon vill dvs tex bröstet på natten tusen ggr känns det som.
    Sover dåligt.. Jag är helt slut..

• LinaFina1

Mommy1986 har du tänkt sluta amma snart? Ja man blir ju helt slut har en till större pojke som jag känner inte får all den tid han nehöver pga man går runt som en zombie om dagarna av sömnbristen. Nu börjar han i skolan nästa vecka också så vet inte om jag ska passa på nu i helgen eller när han börjat skolan så att man kan få sova lite sen när den stora är i skolan. Känner på mig att det inte kommer va en lätt kamp detta.

• Mommy1986
    LinaFina1 skrev 2015-08-12 21:45:44 följande:

Mommy1986 har du tänkt sluta amma snart? Ja man blir ju helt slut har en till större pojke som jag känner inte får all den tid han nehöver pga man går runt som en zombie om dagarna av sömnbristen. Nu börjar han i skolan nästa vecka också så vet inte om jag ska passa på nu i helgen eller när han börjat skolan så att man kan få sova lite sen när den stora är i skolan. Känner på mig att det inte kommer va en lätt kamp detta.

Jag har tänkt sluta amma innan jag börjar jobba..
    Vi har också en äldre, 6 år. Så jag vet vad du menar. :/
    Jag tror för båda att sluta amma proceduren vore lika bra att börja så fort som möjligt. T.ex testa ge vatten under natten. Men man är så slut på kvällarna och nätterna, så känns jobbigt att ta den "fajten". :/ :)
  • LinaFina1

Känner likadant man är redan så slut på kvällarna och sen vet man om att man kmr va tvungen att hålla på och vagga sjunga i flera timmar på kbällen och resten av natten. Och fortsätta så flera nätter.

• soundtrack

Jag har precis (i måndags) slutat amma min 1åring som också var en riktigt natt-snuttare. Hon kunde inte heller somna utan bröstet (vagnen undantaget).

I måndags började jag jobba och med mina arbetstider så funkar det inte att hålla på att nattamma längre så det var bara att bita i det sura äpplet.

Jag var riktigt pessimistisk innan och trodde att det skulle bli katastrof. Sambon har inte varit i närheten av att kunna natta tidigare, alltid slut med panikgråt.

Vi tog det i 2 steg kan man säga. Förra helgen tog han nattningarna. Han gjorde som så att han bar runt på henne tills hon somnade. Nej, hon var inte nöjd utan skrek en hel del (hemskt att sitta och lyssna på) men somnade ändå rätt fort (inom en halvtimma). Sen lade han ner henne i vår säng och vi samsov som vanligt och jag ammade.

Sen i måndags jobbade jag kvällspass (kommer hel vid 22) och skulle sen upp och jobba morgon på tisdagen (går upp 5:30). Då sov jag på soffan så fick han även sköta omsövningarna. Den kvällen gick nattningen på några minuter och sen la han ner henne i spjälsängen (som hon aldrig sovit i) istället. Hon sov i spjälsängen hela natten. När hon vaknade buffade han om henne till sömns, en gång fick han ta upp henne. Hon vaknade (som vanligt) ca varann timma. Som längst tog det 5 min för honom att söva om henne.

Och jag låg på soffan och kunde inte sova en blund ;)

Resten av veckan har jag fortsatt sova på soffan. Hon sover bättre och bättre. Färre uppvak (onsdagsnatten sov hon 19:30-05:30 utan uppvak! Hon har aldrig sovit mer än 4 timmar i sträck innan) och går lättare och lättare att söva om. Senaste 2 kvällarna har han inte ens behövt bära henne till sömns. Han har lagt ner henne i sängen, smekt lite över magen och sjungit och hon har somnat utan gnäll!

I natt flyttar jag in i sovrummet igen. Han får dock fortfarande hantera ev uppvak. I nästa vecka ska jag försöka söva henne.

Vi har inte ersatt amningen med välling (hon vill inte ha det). Hon får gröt innan läggdags och verkar inte panikhungrig när hon vaknar. Vi har vatten i beredskap men har inte behövt ge det heller.

Lilltjejen har inte verkat ha nån amningsabstinens heller, hon hänger mig inte i urringningen ;) jag har lite abstinens däremot.

Jag var inställd på timslånga gråt-och skrikattacker, och det har gjort att vi dragit ut på detta tills vi inte hade nått val. Och så blev det inte så alls! Men det gäller nog att man är motiverad och inte ger upp direkt. Hade jag försökt komma in på natten och ta över så hade sambon nog satt lås på sovrumsdörren ;)

• LinaFina1

Har tränat med välling några dagar och han dricker det nu. Vid fyra fem tiden på morgonen ger jag han en flaska för det är då han vaknar som mest. Men problemer är bara att han blir pigg efter de busar runt lite i sängen i en halvtimme innan han somnar igen. Och nu när skolan börjat får jag väcka honom senast sju för att hinna med och då är han så tröttav alla upvak så jag hoppas han vänjer sig snart och sover bättre. Han bet mig så hårt inatt att jag fick sår så jag vågar inte amma mer. Kommer sluta helt och hållet nu så jag hoppas det inte blir alltför jobbigt iom att jag är själv och har en stor till och det är vakna till skola osv. Han biter inte bara utan hugger till spänner och drar med tänderna i bröstvårtan. Så det blir hejdå till amningen nu hur nu det ska gå :/

• Mommy1986
    LinaFina1 skrev 2015-08-18 12:35:49 följande:

Har tränat med välling några dagar och han dricker det nu. Vid fyra fem tiden på morgonen ger jag han en flaska för det är då han vaknar som mest. Men problemer är bara att han blir pigg efter de busar runt lite i sängen i en halvtimme innan han somnar igen. Och nu när skolan börjat får jag väcka honom senast sju för att hinna med och då är han så tröttav alla upvak så jag hoppas han vänjer sig snart och sover bättre. Han bet mig så hårt inatt att jag fick sår så jag vågar inte amma mer. Kommer sluta helt och hållet nu så jag hoppas det inte blir alltför jobbigt iom att jag är själv och har en stor till och det är vakna till skola osv. Han biter inte bara utan hugger till spänner och drar med tänderna i bröstvårtan. Så det blir hejdå till amningen nu hur nu det ska gå :/

Aj aj aj.. Ja det motiverar nog ytterligare att sluta med amningen..
    Hur går det då att föra äldre till skolan när minstingen är trött? Blir det obalans med vanliga vilotider?
    Här har det inte gått så bra med planerna att sluta amma.
  • LinaFina1

Det går inte så bra kan jag säga. Vi har flyttat så detär en ny skola. Det fanns inte plats på den närmsta skolan så fick en skola längre bort. Cyklar dit och det tar ungefär tjugo minuter pga den stora inte är van vid att cykla så långt. Tar ungefär 40 minuter att gå dit. Men har insett att jag nog får ta vagnen ibland vid hämtningen då det krockar iblandmed när lillen är trött.

Hade nog inte varit lika bestämd om han inte bitit mog så hårt. Men jsg gav han välling på lvällen vaggade honom och han somna lät han sova på en kudde i vardagsrummet då han sover bättre då när jag är nära och snabbt kan klappa så att han inte hinner vakna helt när han börjar röra sig. Bestämde mig för att sova på soffan inatt för att inte väcka storebror för våra rum ligger bredvid varandra. Han vaknade vid halv ett försökte vagga sjunga buffa i en timme men det hjälpte inte. Gav honom en flaska välling då var han så trött och han åt allt och somna. Vakna faktist inte förrän halv sex vilket va helt otroligt gav honom en flaska välling sen somna han om. Måste väcka honom nu snart för vi måste gå. Kommer nog ta en vila med honom om han är trött när vi kommer hem. Får hoppas det går lika bra om inte bättre inatt

Svar på tråden klarar inte av att bli biten mer. ge mig era bästa sluta amma råd 10månader