• MammaSol0

Skillnad på "skriven hos" och "ensam vårdnad"

Hej
    Pga geografiska avstånd för tillfället så bor mina barn 25 mil från mig tillsammans med pappan. Vi har varit skilda i drygt ett halvår och då blev det såhär tills jag har möjlighet att flytta till samma stad. 
    Vi har vårdnaden tillsammans, men båda barnen behöver vara skrivna hos honom tills jag flyttar dit. Nu undrar jag vad skillnaden är?
    För han menar att jag inte har med barnen att göra. De bor hos honom och därför har han inte några upplysningskyldigheter gentemot mig. Han delger ingenting om barnen utan allt får gå via dem till mig, och barn väljer ju lite vad de säger och inte.
    De är 12 och 15 år. 

Sen undrar jag om det finns någon lag eller regel som säger att föräldrarna ska dela på barnens resekostnad när de pendlar mellan våra hem. Oftast är det jag som får stå för resorna - speciellt om det är tåg eller buss. Enda gången han betalar är när han hämtar dem personligen. Vilket inte sker ofta.

• Svar på tråden Skillnad på "skriven hos" och "ensam vårdnad"
  • M r a u

Klart att du har med barnen att göra. Han är boföräldern och du umgängesförälder, men båda är vårdnadshavare för era barn.

Ni bör dela på resekostnaderna men det beror lite på boförälderns ekonomi. Kontakta familjerätten på barnens ort för rådgivning.

• Aniiee

Ok, look

Vårdnad: Det juridiska ansvaret gentemot barnen. Har ni gemensam vårdnad har ni båda skyldigheter och ansvar att dels se om barnens rätt och hälsa, och ni har även en skyldighet att samarbeta och upplysa varandra om händelser i barnens liv och om barnens hälsa för barnens bästa, så att de kan få adekvat hjälp och vård av er och av samhället, där NI BÅDA för barnens talan om och när de inte kan eller får juridiskt. Han har INGEN RÄTT att hålla dig utanför om ni har gemensam vårdnad.

Att vara skriven hos någon förälder om föräldrarna är skilda betyder egentligen mest att barnet har en adress, och det måste alla människor ha. Barnet ska vara skriven där barnet har sin dygnsvila (eller, om barnet har mer än ett hem, där barnet har sin mesta dygnsvila på en månad). Har man barnet 50/50 får man komma överens om vart barnet ska vara skrivet.

Jag vet inte om det finns lagar eller regler om vem som betalar pendlingsresor, men praxis säger att följande alternativ är vanligast:
    1: Föräldrarna delar på kostnaden 50/50
    2: Den som flyttade ifrån barnen betalar hela kostnaden.
    3: Föräldern som flyttade från barnen betalar de första 10 milen själv, resten delas 50/50
    4: Den förälder som har råd betalar.

Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Brumma

Eftersom du har vårdnad ligger en stor del av ansvaret att hålla dig informerad på dig själv. Skolan tex anmäler du att du vill ha all information skickad till dig. I övrigt så brukar man väl säga att information som påverkar umgänget måste meddelas samt saker som påverkar barnet i stort (allvarligare sjukdomar osv). Det dagliga livet som inte direkt påverkar ditt umgönge har han dock inget snuvar att berätta för dig om.

Vad är det för upplysningar du vill ha? Utvecklingssamtal? Tandläkarbesök? Läxor? Vad de gör på fritiden? Läggtiider? Vad de äter för mat?

Gällande resorna så ligger huvudansvaret på umgängesföräldern. Speciellt om det är du dom flyttat.. I föräldrabalken står det att boföräldeen skall "bidra efter förmåga". Praxis brukar vara att boföräldeen är med och delar på kpstnaden på det som överstiger 10 mil enkel väg om jag inte minns fel. Då brukar gälla att bidraget kan vara på billigaste färdsättet (dvs om bussbiljeten är billigare så betalas hälften av den oavsett om du väljer att köra bil). Det praktiska - hämta o lämna brukar dock falla på umgängesföräldern om boföräldern inte självmant vill annat.

Personligen tycker jag att man tex kan köra varsin väg eftersom det ligger i barnets intresse att träffa båda föräldrarna.

• Brumma
    Aniiee skrev 2015-08-10 12:04:53 följande:

Ok, look

Vårdnad: Det juridiska ansvaret gentemot barnen. Har ni gemensam vårdnad har ni båda skyldigheter och ansvar att dels se om barnens rätt och hälsa, och ni har även en skyldighet att samarbeta och upplysa varandra om händelser i barnens liv och om barnens hälsa för barnens bästa, så att de kan få adekvat hjälp och vård av er och av samhället, där NI BÅDA för barnens talan om och när de inte kan eller får juridiskt. Han har INGEN RÄTT att hålla dig utanför om ni har gemensam vårdnad.

Att vara skriven hos någon förälder om föräldrarna är skilda betyder egentligen mest att barnet har en adress, och det måste alla människor ha. Barnet ska vara skriven där barnet har sin dygnsvila (eller, om barnet har mer än ett hem, där barnet har sin mesta dygnsvila på en månad). Har man barnet 50/50 får man komma överens om vart barnet ska vara skrivet.

Jag vet inte om det finns lagar eller regler om vem som betalar pendlingsresor, men praxis säger att följande alternativ är vanligast:

1: Föräldrarna delar på kostnaden 50/50

2: Den som flyttade ifrån barnen betalar hela kostnaden.

3: Föräldern som flyttade från barnen betalar de första 10 milen själv, resten delas 50/50

4: Den förälder som har råd betalar.

Nej, han har ingen skyldighet att informera om händelser i barnets liv om de inte är "av stor vikt" eller påverkar umgänget. Det vardagliga brukar man sköta själv.. Tror tillomed det står i föräldrabalken..
  • Aniiee
    Brumma skrev 2015-08-16 00:50:18 följande:
    Nej, han har ingen skyldighet att informera om händelser i barnets liv om de inte är "av stor vikt" eller påverkar umgänget. Det vardagliga brukar man sköta själv.. Tror tillomed det står i föräldrabalken..
    Alltså, jag förutsätter att TS menar att hon inte får veta av pappan om ungarna bryter benet eller slår ut tänder eller börjar knarka, inte att han inte talar om vad de äter till middag. Men ja, jag kunde vara tydligare i att jag menade att han är skyldig att meddela saker som har konsekvenser utöver magknip av gammal pasta.....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Brumma
    Aniiee skrev 2015-08-16 02:19:10 följande:

Alltså, jag förutsätter att TS menar att hon inte får veta av pappan om ungarna bryter benet eller slår ut tänder eller börjar knarka, inte att han inte talar om vad de äter till middag. Men ja, jag kunde vara tydligare i att jag menade att han är skyldig att meddela saker som har konsekvenser utöver magknip av gammal pasta.....

De har varit skiljda ett halvår bara och i normalfall händer det inte så mkt som går in i kategorin "av stor vikt" på den korta tiden..

Dessutom är barnen tonåringar och TS beskriver det som att de "väljer ju lite vad de säger och inte". Brutna ben och sådant känns som om det är såpass stort att ngt av barnen borde berätta självmant.

Iallafall. I hennes val av ord låter det mer som att det handöar om vatdagliga saker, men jag kan självköart ha fel.

Jag tar inte för givet att det enbart är saker " av stor vikt" eftersom jag personligen vet om mammor som just velat veta vad barnen åt till middag... Och jag känner till föräldrar som klagat på att de inte fått veta om tex uppträdanden i skolan - har man vårdnad så ligger det på ens eget ansvar att begära information av skolan, det ligger inte på boendeföräldern att informera om sådant.

Men jag hoppas TS kan svara på vilka slags upplysningar hon vill ha av sitt ex, så slipper vi gissa :)
  • MammaSol0

Hej TS här. Tack för era svar. 
    Vad jag menar med upplysning är tex besök hos läkare, resplaner och dyl. 
    Tex har han bokat in en resa under HELA v 44 med dem utan att prata med mig först om det, mer än "jag tänkte kanske åka?" Jag förväntade mig att få detaljer på hans planer men när jag frågade visade sig att bokningen redan var gjord. Nu har han samma uttryck inför julen. 

Där undrar jag en annan sak: Han har båda barnens pass. Har han rätt att boka en utlandsresa utan att prata noggrant och detaljerat med mig om det. Då pratar vi resmål och tider, samt om resan blir av; ge mig information om flyg så jag vet vilket plan de sitter på. 

• Kjell2
    sunzet skrev 2015-08-28 08:19:35 följande:

Tex har han bokat in en resa under HELA v 44 med dem utan att prata med mig först om det, mer än "jag tänkte kanske åka?" Jag förväntade mig att få detaljer på hans planer men när jag frågade visade sig att bokningen redan var gjord. Nu har han samma uttryck inför julen. 

Där undrar jag en annan sak: Han har båda barnens pass. Har han rätt att boka en utlandsresa utan att prata noggrant och detaljerat med mig om det. Då pratar vi resmål och tider, samt om resan blir av; ge mig information om flyg så jag vet vilket plan de sitter på. 

Ja
  • sextiotalist

Det har han.
  • Brumma

Är det normala läkarbesök och inget är allvarligt fel med barnen så finns väl ingen anledning att informera? Vi har min mans dotter vv. Går hon till läkaren eller tandläkaren så är det inget mamman informerar om. Om det skulle vara ngt allvarligt skulle hon naturligtvis informera.

Hur många allvarliga läkarbesök har de hunnit med på ett halvår?

Är vecka 44 pappans vecka? Isåfall får han boka in resa precis som han vill varför skulle han prata med dig först? Ni är båda föräldrar men efter separationen lever ni separata liv, och ja, det gäller även barnen.

Är det sagt att barnen skall vara hos honom på jul så kan han planera in den som han vill.

Är det under ditt umgönge med barnen måste han naturligtvis kolla med dig först om det är ok att flytta/hoppa över ett tillfälle.

Ja. Han kan planera in resa utan att noggrant planera den med dig. Det ska han kunna göra ÄVEN om du suttit på passen. Resmål (typ "vi åker till Spanien, Kreta, thailand) kan du fråga efter såklart men inte mkt mer än det.
Svar på tråden Skillnad på "skriven hos" och "ensam vårdnad"