• Anonym (Frustrerad)

Är mitt barn rasist!?

Jag är så jävla förbannad just nu.
    Mitt barn satt och tittade på SVT då programmet "Människans lilla planet" kom på. Då går barnet därifrån och säger: "Jag vill inte se på det där fula programmet för de visar alltid så fula människor där!"
    Jag tittade och det visade stamfolk från Afrika. Dvs mörkhyade människor.

ALLTSÅ VARFÖR SÄGER MITT BARN SÅ?
    Jag har ALDRIG uttryckt något sådant, barnet går inte på förskola så barnet kan inte ha blivit påverkad där.
    Barnet är fem år.

VAD HAR JAG GJORT FÖR FEL???

• Svar på tråden Är mitt barn rasist!?
  • lövet2

Barnet är inte rasist. Barnet talar bara om vad h*n tycker om olika sorters utseende. Min egen dotter var lite äldre än så där, när hon talade om att thailändska spädbarn var vackrare än vita, så hon planerade att gifta sig med en thailändare för att få vackra barn.
    Just nu kanske ditt barn älskar rosa eller grönt men avskyr svart och brunt. Det märks inte bara på klädsmaken i så fall utan också när det gäller folks hår- och hudfärg. För din del gäller att inte vråla ut dina åsikter om rasism utan i stället tala om hänsyn och att folk blir ledsna om man kallar dem fula pga färg eller form. En 5-åring kan lika gärna kläcka ur sig att tjockisar är fula ...

• Anonym (Hahah)

Tvivlar på att du är seriös men.. rasism handlar inte om vilka utseenden som är snygga eller fula. Nu finns det ingen anledning till att ens tro att hon tycker alla svarta människor är fula och även om hon gör det är hon inte rasist.

• Anonym (...)

Man kan tycka att mörkhyade är fula utan att vara rasist. Bara för han tycker att de är fula behöver det inte betyda att han tycker att de är mindre värda som människor.

• Anonym (Frustrerad)
    lövet2 skrev 2015-08-10 11:03:22 följande:

Barnet är inte rasist. Barnet talar bara om vad h*n tycker om olika sorters utseende. Min egen dotter var lite äldre än så där, när hon talade om att thailändska spädbarn var vackrare än vita, så hon planerade att gifta sig med en thailändare för att få vackra barn.
    Just nu kanske ditt barn älskar rosa eller grönt men avskyr svart och brunt. Det märks inte bara på klädsmaken i så fall utan också när det gäller folks hår- och hudfärg. För din del gäller att inte vråla ut dina åsikter om rasism utan i stället tala om hänsyn och att folk blir ledsna om man kallar dem fula pga färg eller form. En 5-åring kan lika gärna kläcka ur sig att tjockisar är fula ...

Barnet gillar just grönt och rosa, och avskyr brunt och svart. :O Exakt de färgerna du nämnde.

Så det beror bara på det då?

Alltså jag visade inga aggressioner mot barnet.
    I låten till programmet så sjöng de något om att "vi ser likadana ut på insidan", så jag sa det till mitt barn: "Skalet är olika, beroende på vart på Jorden man bor, men insidan är den samma".
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Hahah) skrev 2015-08-10 11:04:01 följande:

Tvivlar på att du är seriös men.. rasism handlar inte om vilka utseenden som är snygga eller fula. Nu finns det ingen anledning till att ens tro att hon tycker alla svarta människor är fula och även om hon gör det är hon inte rasist.

Jag är helt seriös. Jag vill INTE att mitt barn ska häva ur sig detta när vi är ute.
    Det hände en gång att barnet sa att kompisens ögon var fula för de var bruna. Men jag la inte så stor vikt vid det då. Men detta tog priset.
    Tänk om barnet säger det till en svart person ute!? Jag skulle skämmas ihjäl!!!

• Anonym (Frustrerad)

Någon som har tips på böcker, filmer eller annat med starka mörkhyade personer? Typ någon superhjälte som är svart?

Barnet har även uttryckt att det är konstigt att kompisen har två mammor. "Två tjejer kan inte vara kära, vart är pappan?" har barnet sagt.

Jag är den mest liberala människan på jorden. Jag förstår inte hur MITT barn kan uttrycka sig så här!?

Men om det bara beror på färger och så, så är det ju förståeligt.

• Anonym (är allt rasism idag?)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-08-10 11:17:02 följande:
    Jag är helt seriös. Jag vill INTE att mitt barn ska häva ur sig detta när vi är ute.
    Det hände en gång att barnet sa att kompisens ögon var fula för de var bruna. Men jag la inte så stor vikt vid det då. Men detta tog priset.
    Tänk om barnet säger det till en svart person ute!? Jag skulle skämmas ihjäl!!!
    Barn kan högt kläcka ur sig vad som helst: "Vilken ful näsa den där tanten har!" ex.vis. Det handlar bara om hur hon ser. Barn har inte alltid vid fem års ålder lärt sig vad som är PK och inte. Hur ska hon veta? Det är våra vuxna värderingar, inte barnets värdering. Lägg inte ordet rasism i hennes mun. Rasism är när man anser att ett folkslag är mindre värda än ett annat folkslag exempelvis. Inte att man råkar tycka att en svart människa är ful.
  • Anonym (Vissa ÄR fula.)

Jag kan också tycka vissa folkslag är estetiskt fula. Jag är inte rasist för det. Sen undrar jag om denna tråd är sann eller trams från en uttråkad tonåring?!

• Anonym (Frustrerad)

Har ni varit med om liknande då?

Hur pratar man sig ur det om det skulle komma på tal utomhus, på bussen, osv?

• Dr Nail
    Anonym (Frustrerad) skrev 2015-08-10 11:19:00 följande:

Någon som har tips på böcker, filmer eller annat med starka mörkhyade personer? Typ någon superhjälte som är svart?

Barnet har även uttryckt att det är konstigt att kompisen har två mammor. "Två tjejer kan inte vara kära, vart är pappan?" har barnet sagt.

Jag är den mest liberala människan på jorden. Jag förstår inte hur MITT barn kan uttrycka sig så här!?

Men om det bara beror på färger och så, så är det ju förståeligt.

Tänkte först rekommendera en bok om Martin Luther King, men han var en homofob av rang....apropå det barnet sagt om två tjejer. Behövs nog inte mer bensin på den brasan :)
Svar på tråden Är mitt barn rasist!?