Ovanliga frågor kring upprättande av testamente
Jag står i begrepp att upprätta ett testamente, och det tycks bli ganska omfattande eftersom det finns flera testamentstagare (varav minst en person i utlandet) och många olika legat (objekt eller penningsummor). Det finns en del saker jag undrar över, som jag inte hittat svar på i artiklar och handledningar på nätet:
? Hur gör man en utländsk organisation eller privatperson (säte i/boende i Förenta staterna) till testamentstagare? Vilka uppgifter krävs? Eftersom det gissningsvis är knöligt för en utländsk testamentstagare att erhålla svenska placeringar, tänker jag mig att det är bättre att sälja placeringar och överföra kontanter. Kan man skriva t.ex. att? ?X skall erhålla 200 000 kr, och finns det inte kontakta medel som täcker detta belopp vill jag att erforderligt belopp avyttras från mina aktie- och fondplaceringar.??
? Ska vittnena närvara samtidigt, eller kan de göra det var för sig? Ska varje sida undertecknas, om testamentet består av mer än en sida? Är det möjligt och en fördel att ha mer än två vittnen? Vad händer om vittnen går bort, blir oanträffbara, eller liknande?
? Det är troligt att jag kommer att vilja revidera och komplettera testamentet vid något eller kanske flera tillfällen. Det innebär väl att man upprättar ett helt nytt testamente, som bevittnas på samma sätt? En sådan revision/uppdatering kommer troligen inte att behöva någon ytterligare juridisk granskning. Om man har tagit en testamentesförvaringstjänst hos en juristfirma, brukar det då kosta extra att byta ut det gamla mot ett nytt?