• Freya

Instängd katt - hur länge ok utan mat och vatten?

Hej, efter att ha varit ute och letat efter min katt så hörde jag tillslut att han jamar innefrån en grannes garage. Grannen är inte hemma.

Vet någon hur länge katten kan tänkas klara sig utan fysiska men? Undrar när jag behöver börja oroa mig på allvar om grannen inte kommer hem snart, tänk om de är borta länge...

• Svar på tråden Instängd katt - hur länge ok utan mat och vatten?
  • Schack73

Han klarar sig max 2-3 dagar utan både mat och vatten. Sen börjar organen börja brytas ner. Tyvärr. Har du telefonnr el ngt till grannen? Kan du se om ngt fönster är öppet el så? Katten kom ju in på ngt sätt och kan förhoppningsvis ta sig ut samma väg.

• Anonym (Djurräddare)

Tre dygn ungefär om jag minns rätt. Det du kan göra är att ringa polisen och fråga om dom kan hjälpa och när. Vänta tills imorgon sen ringer du och hör med dom.

• Miew

Ring polisen. Men min katt var instängd i min grannes båthus i en sump i 36 dagar och klarade sig. Dock är hans personlighet lite annorlunda nu än innan. Han är mycket mer reserverad och försiktig.
    Men för att slippa det helvete som vi gick igenom innan han blev bra igen så ring polisen eller djurräddningen och se till att få ut honom. Var är grannen?

• Freya
    Schack73 skrev 2015-08-08 19:53:27 följande:

Han klarar sig max 2-3 dagar utan både mat och vatten. Sen börjar organen börja brytas ner. Tyvärr. Har du telefonnr el ngt till grannen? Kan du se om ngt fönster är öppet el så? Katten kom ju in på ngt sätt och kan förhoppningsvis ta sig ut samma väg.

Ok, tack. Får hoppas grannen kommer hem imorrn...

Har ingen kontaktinfo tyvärr. Och finns ingen väg ut, kissen måste ha gått in medans det var öppet.

Grannen har ofta garaget öppet hela dagarna, det är ett stort utrymme där de har massa lådor och utrustning som han pysslar med. Tydligen kul för katten, som varit instängd där tidigare utan att ha lärt sig nåt.

Mer orolig denna gång eftersom han stängde garaget så tidigt på dagen (normalt gör han det sent och öppnar tidigt, så då är det ju ingen längre tidsperiod) och så är huset stängt med fönsterluckor och allt, så orolig att han rest bort eller nåt...
  • Freya
    Anonym (Djurräddare) skrev 2015-08-08 20:01:40 följande:

Tre dygn ungefär om jag minns rätt. Det du kan göra är att ringa polisen och fråga om dom kan hjälpa och när. Vänta tills imorgon sen ringer du och hör med dom.

Tack, ja får hoppas han öppnar garaget som vanligt imorrn.

Får väl kolla med polisen annars, även om jag undrar om de verkligen kan/vill göra nåt åt saken. Bor utomlands och har fått intrycket att djurrätt och -hjälp inte direkt tas på allvar här. :/
  • Freya
    Miew skrev 2015-08-08 20:06:00 följande:

Ring polisen. Men min katt var instängd i min grannes båthus i en sump i 36 dagar och klarade sig. Dock är hans personlighet lite annorlunda nu än innan. Han är mycket mer reserverad och försiktig.

Men för att slippa det helvete som vi gick igenom innan han blev bra igen så ring polisen eller djurräddningen och se till att få ut honom. Var är grannen?

Men usch vad länge, stackars kisse. :(

Ingen aning var grannen är, förhoppningsvis bara borta under kvällen. Blir lite extra orolig bara eftersom huset ser väldigt tillbommat ut, som ifall man ska vara borta en längre tid.

Min stackars katt är redan känslig, samt dricker mycket, så oroar mig både för hans kropp och sinne just nu.

Men ok, det får bli fråga till polisen imorrn då, om grannen inte kommit hem ännu typ runt lunch.
  • Anonym (Jfk)

Eh. Ring snuten på en gång va? Stackars katt.

• Freya
    Anonym (Jfk) skrev 2015-08-08 20:51:25 följande:

Eh. Ring snuten på en gång va? Stackars katt.

Det har bara gått 4-5 timmar och grannen kommer ju kanske hem senare. Så tror inte polisen rycker ut för det, så snart, speciellt inte i det här landet.

Tar det med dem imorgon ifall grannen inte kommit hem.
  • Anonym (Jfk)
    Freya skrev 2015-08-08 21:02:54 följande:

Det har bara gått 4-5 timmar och grannen kommer ju kanske hem senare. Så tror inte polisen rycker ut för det, så snart, speciellt inte i det här landet.

Tar det med dem imorgon ifall grannen inte kommit hem.

Visst. Ångest och panik får du ta hand om senare. Det har varit varmt idag. Det blir varmt i ett garage. Du måste ju kunna få tag i ett telefonnummer till grannen. Eller?
  • jagärjagvemärdu

Hade smällt sönder sönder skiten med en slägga för att få ut min älskling haha. Reperationskostnaderna hade jag betalat senare.

• Ramborg

Om det hade varit inbrott i grannens hus, hade du kunnat få kontakt då på något sätt?

42.
Svar på tråden Instängd katt - hur länge ok utan mat och vatten?