• Anonym (orolig)

10 åring googlar på sex....

Min styvson har haft en egen surfplatta, fick en av sin mamma förra julen. Han hade en lättare smartphone där han kunde gå in på internet.

jag kollar ALLTID hans telefon och ipad han har hos mig o sin pappa, surfplattan har jag ingen kontroll på då han har den hos mamma.

nu hade han med sin surfplatta till oss och jag kollade historiken. han har sökt på google efter "boj sex boj" "tjej knular tjej" m.m.

HAN ÄR 10 ÅR!!!!! HUR kan han ens tänka på det NU!?!?! är helt chockad... Han har nu blivit av med både telefon o surfplatta, allt som har internet.

Hans mamma har inga regler, ingen koll. Han har skapat en facebook oxå där han blivit vän med tjejer som har lättklädda bilder, bikini o så.

Hur är era 10 åringar??? är det bara min styvson som gör såhär??

Har frågat om någon gjort honom illa, hur han fått intresset att söka efter sex, får till svar: "nej, jag vet inte"

• Svar på tråden 10 åring googlar på sex....
  • Anonym (Coola ner)

10 år är kanske tidigt, men ungar är nyfikna på sex. Helt  normalt. 

Beroende på hur han är i övrigt skulle jag inte hetsa upp Flört mig alltför mycket.

• Anonym (orolig)

Jag tycker det är vääääldigt tidigt... hade han varit 13, 14 år hade jag inte varit orolig. undrar om något hänt honom eftersom han tänker redan på det? frågat honom men han säger inget...

• Drottningen70

Du bestraffar honom för att han har för en tioåring en helt normal nyfikenhet? Dumma människa.

Hjälp honom istället att hitta lämplig information om sex och homosexualitet som han just nu verkar nyfiken på. Förklara varför google är en olämplig informationskanal och vägled honom till lämplig åldersadekvat upplysning istället.

• Anonym (Kvinna)

Jag fick min första orgasm när jag var 10. Hade jag haft internet i den åldern så hade jag också googlat sex. Men jag fick nöja mig med granntjejens pappas porrtidningar.

Det har inte skadat mig på något sett så jag tror nog inte att det är någon fara med pojken.

• Drottningen70

Dessutom är det inte din sak utan föräldrarnas.

13-14 år mer lämpligt? Är du galen? Vid det laget kan han redan ha dragit på sig en könssjukdom eller gjort nån på smällen.

Du hänger helt enkelt inte med hur samhället ser ut idag.

• Anonym (Nyfiken)

Vad gör du i din styvsons privata saker till att börja med? Skulle aldrig komma på tanken att gå igenom hans saker, han är jämngammal med din. Min sambo kan dock kolla ibland när han ändå hjälper honom med något lösenord osv.

Han är ju nyfiken, tycker du hanterar det helt fel när du bestraffar honom. Det är ingen konstig ålder att börja fundera. Sambons pojke börjar få lite hår på bröstet, kompisens jämnåriga dotter fick nyss mens. Det har hänt att de haft funderingar kring just pojkar som älskar andra pojkar oclså. ÄR inte så små längre, och man måste prata med dem om saker på rätt sätt. Tar man alla hans saker kommer han ju aldrig berätta någonting för er. Bättre sätta sig ner och ha ett samtal kring hur det funkar istället- och där ska inte i första hand du vara med utan pappan alternativt kanske ett äldre syskon( jag hade "the talk" med min lillebror minns jag, jag är tio år äldre)

Han har rätt till sina funderingar och att prata med någon som ger en vettig bild isf att skuldbelägga honom- han är helt normal!

• Anonym (orolig)

Det är även mitt ansvar då han är i mitt hem varannan vecka och jag är med o uppfostrar honom.

Ja han är 10 år, så ja vi ger honom konsekvenser. 10 åringar ska inte titta på porr på internet!

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-08 17:34:12 följande:

Det är även mitt ansvar då han är i mitt hem varannan vecka och jag är med o uppfostrar honom.

Ja han är 10 år, så ja vi ger honom konsekvenser. 10 åringar ska inte titta på porr på internet!

Nej det tycker inte jag heller att de ska. Det är därför ni måste ge honom sunda, vettiga värderingar. Porr kan han lika gärna se på kompisarnas smartphones som på sin egen.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-08-08 17:36:41 följande:
    Nej det tycker inte jag heller att de ska. Det är därför ni måste ge honom sunda, vettiga värderingar. Porr kan han lika gärna se på kompisarnas smartphones som på sin egen.
    Ja absolut de kan han, men han är oftast hemma, eller med andra vuxna om han är med vänner. Han har inte så många vänner på fritiden tyvärr.
  • Drottningen70
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-08 17:34:12 följande:

Nej de ska inte titta på porr. Men nyfikenheten är naturlig och ni ska i första hand förklara varför porr är olämpligt och erbjuda honom alternativ. Om han inte hörsammat det DÅ kan det vara okej att ta bort surfplatta en stund. Det du gör nu är att strypa era komunikationskanaler och att döda tilliten. Den dagen han har nåt mycket viktigare att prata med er om angående sådana saker så lär det ju inte bli till dig han vänder sig till i alla fall. Du agerar helt fel när det gället nåt så känsligt. Du behöver verkligen tänka om.
  • Olym

Sådant sprids ganska fort bland klasskompisar och vänner i den åldern, för det mesta är det nog bara en spännande och fräck grej. För ett tag sedan hörde jag ett par låg- eller mellanstadie-elever som pratade om analsex helt öppet på bussen. De förstod givetvis inte ett skvatt om vad de pratade om, det var bara ett sätt att vara cool.

Jag tycker att nyfikenhet aldrig ska bestraffas. Bättre är det att prata med honom om vad sex innebär, skillnaden mellan film/bilder och verklighet, preventivmedel osv. Ha en öppen dialog om det istället för att gömma det. Vill han inte prata med dig, så tipsa om t.ex umo.se.

• Anonym (D)

Jag är tjej och jag och min kompis började leta efter och titta på hennes pappas filmer och i hans tidningar när vi var 7, hade vi haft internet så hade vi också googlat. Massor.

• Anonym (Tjej!)

Jag var runt 9 när jag började ha "sex" med min bästa kompis (vi gnuggade våra klitoris mot varandra tills vi kom). Det är HELT NORMALT med det intresset i den åldern!!!! Tagga ner!!!!!!

• Anonym (Bra)

Bra att du inte accepterar det.

• Anonym (snälla)

Min nyfikenhet för sex började tidigt, runt 8 -9 år flrstod jag ungefär vad det var. Jag fick aldrig information eller hade någon att ty mig till när dessa frågor uppkom. Så svaret blev porrtidningar av kompisens pappa som vi "härmade" till viss del. I femman fick jag en manlig lärare där vi skrev brevbok varje vecka (alla i klassen skrev kort till honom och han svarade alla). Det var med honom jag kunde fråga saker om sex och jag fick alltud lämpliga svar som inte var lögner men inte alltför detaljerade heller. Lämpliga för min ålder. Har kvar böckerna än idag. Evigt tacksam till den läraren såhär i efterhand! Gud hjälpe vad jag hade sysslat med om jag inte haft någon att fråga och ventilera med. Min mamma var det ämnet förbjudet och man nämnde det aldrig.

Vad jag vill ha sagt med detta är att porr inte är okej för barn, men i brist på annat är det detta som finns tillgängligt. Lägg in föräldraspärr på surfplattan och mobil till att börja med. Låna/köp hem böcker anpassade för åldern om hur sex går till. Var en trygg punkt där han kan komma med frågor och funderingar. Skapa en egen bok med honom och säg att där i kan han skriva sina funderingar om allt och inget och var noga med att inte döma eller disciplinera när ni svarar. Ni kan även utse en person han känner sig trygg med att prata med honom om sex. Informera och guida. Gör honom trygg i ämnet och är han även rätt informerad är sannolikheten att han går på de andra barnens historier mindre.

Du vill inte han ska känna att sex är något fult och straffa honom utan försök mer med att det kan vara bra när man är vuxen, vill skaffa barn, älskar någon osv. Det är säkert en jätteförvirrande tid för honom! Kommer själv ihåg hur vilsen och ensam jag kände mig med en mamma som sa "gör du några dumheter halshugger jag dig!!".

Så minns jag min lärare som skrev att nu när jag närmar mig tonåren är det en förvirrande tid och det tar ett tag för alla i familjen att hitta sin nya rätta plats igen.

Förstår du är chockerad men försök samla dig och hantera det annorlunda. Lycka till!

• Anonym (Konstig)

Började ha sexluster när jag var ca 6-7 år. Brukade söka " sex " på nätet ganska så ofta, nästan varje dag. Ganska tidigt förstod min storasyster vad det var som pågick och sa att det jag gjorde var " fel ". Ända sen dess har jag varit sexdriven, i stort sett varje dag. Pga religiösa skäl och andra som rör åldern är jag fortfarande oskuld, och det har varit en konstant strid sen dess.

• Blueskillen

Jag förstår inte varför man skambelägger sex. Oavsätt ålder när man börjar bli nyfiken på det så tycker jag man ska möta detta med information. Inte som något fel. Sen att titta på porr är nog inte det bästa sättet att förkovra sig i hur verkligheten är men visst är det spännande att se på nakna kroppar.

Ge tillbaka alla enheter så killen kan fortsätta surfa på de sidor som ni tycker han ska kunna titta på. Det finns begränsningar för barn som man lätt ställer in.

support.apple.com/sv-se/HT201304

Jag talade om Pridefestivalen med vårt tioåriga barnbarn i veckan. Inga problem. Han fattade men han tyckte det var lite pinsamt att tala om sex. Hans åttaåriga bror fattade inget om vad homosexualitet var.

Det viktigaste är att man inte gör något stort och tabubelagt av det hela.

• fluu

Det är inget konstigt att vara nyfiken på sex i den åldern och kompisarna pratar såklart. Förr var det kanske mer av fantasier, men nu har barnen tillgång till teknik och så går det som det går.
    Jag hade pratat med barnet om att det inte är lämpligt för honom att titta på sådana saker, men att det är normalt att vara nyfiken och att han gärna får fråga mig istället. Och inget skammande!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Litet My

Men varför snokar du i hans saker? Har själv en 10 åring och visst kan såna sökningar dyka upp. Trist att du valde att ge en konsekvens istället för att starta en ofta ganska givande och förtrolig situation. Själv hade jag räknat nedstöt det skulle hända någon gång nu men väljer att finnas som "pratkompis" istället för att göra tabu och nog noo av det.

• Litet My
    Litet My skrev 2015-08-10 03:14:41 följande:

Men varför snokar du i hans saker? Har själv en 10 åring och visst kan såna sökningar dyka upp. Trist att du valde att ge en konsekvens istället för att starta en ofta ganska givande och förtrolig situation. Själv hade jag räknat nedstöt det skulle hända någon gång nu men väljer att finnas som "pratkompis" istället för att göra tabu och nog noo av det.

"Givande och förtrolig RELATION" inte situation. Genom att bestraffa får man ett barn som myglar och döljer saker för att slippa bestraffningar över en fullt normal nyfikenhet.
Svar på tråden 10 åring googlar på sex....