• Alexi

Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?

Våra barn har aldrig smakat något med koffein i (coca cola, kaffe osv) men har på sistone träffat flera små barn som tycker om kaffe och får smaka det ibland.

Jag tycker koffein är en drog som man ska vänta så länge som möjligt med och att det är en vuxendryck. Men uppenbarligen tycker många andra annorlunda Vad tycker ni och varför?

• Svar på tråden Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?
  • Natulcien

Jag ser det som onödigt att ge små barn något som är ett stimulansmedel. Så nej, vår son har aldrig fått varken Cola eller kaffe. Han är snart 5 år.
    Min systerdotter, som är 10 år, har fått börja smaka lite kaffe (extremt lite kaffe med mycket mjölk) eftersom hon tycker om det. Det ser jag som en helt okej ålder, så länge det är små mängder.

• Regndamen

[quote=75612924][quote-nick]lövet2 skrev 2015-08-08 08:56:23 följande:[/quote-nick]Det är fortfarande det första rådet man får från sjukvården om man ringer in och har problem med diarré. Vätskeersättning är till för att ersätta vätska, CocaCola är till för att stoppa magen. 2 helt olika saker.[/quote

www.vll.se/default.aspx&refid=63201

Konstigt, de här säger att det inte stämmer. Var det ett tag du ringde in?

• Sous

Eh, ja, te... Inte för att han dricker särskilt mycket av det, men när vi dricker så vill han också gärna ha lite i en kopp. Är något av en tefantast och sonen älskar att lukta i teburkarna och välja sort, vi pratar om vad det luktar och olika sorter och varianter...

• Mascaraklumpar
    scanmia skrev 2015-08-08 02:47:13 följande:

Så här tänker jag: små barn ska inte bli beroende av koffein och därför är det onödigt att introducera produkter med koffein. De ska heller inte behöva uppleva obehaget av att få i sig för mycket koffein (som man ju kan göra om man inte är van och dricker en massa kaffe eller så) och det är vi vuxna som ska se till att de slipper. När det gäller små barn så ligger det på vuxenansvaret och först när de kommer upp i kanske 12-14-års åldern så kan de ta över ansvaret för den biten.

I enstaka, små doser så tycker jag varken te eller kaffe eller för den delen choklad eller cola är så farligt. Här hemma dricker barnen gärna en kopp te, men de  tar lika gärna örtteer utan koffein. Det är mer själva ritualen och allt runt om som de gillar. Kaffe har de inte druckit mer än att smaka på skeden av nyfikenhet någon enstaka gång (Blä!). Drickchoklad och choklad får de emellanåt som lördagsgodis eller i pulkabacken. Det är en verklig favorit! Cola och läsk i övrigt dricker vi så sällan att jag inte riktigt kan sätta nummer på det. Tex smakade 6-åringen nyss Pepsicola för första gången på kalas härrom veckan (Bäst I Världen tydligen). 10-åringen kan inte med läsk och kolsyrat alls och treåringen har inte testat ännu. 

Jag kan även med stor säkerhet fastslå att det är en ganska jättedålig idé att ge två sjövilda små gossar i 2-5-årsåldern koffeinberikat "vitaminvatten" när man försöker hålla dem lugna och tysta i två timmar i ett väntrum. Till mitt försvar kan jag säga att de var den flaska som såg minst giftig ut i drickamaskinen.

Oj just det, choklad tänkte jag inte ens på. Sonen har fått smaka en bit mörk choklad (85%) då och då sedan han fyllde ett.
  • sina

Min unge var tio månader första gången. Vi var desperata efter ett sätt att få i henne penicillin och cocacola funkade.

• lövet2
    Alexi skrev 2015-08-08 10:10:05 följande:
    Är det just avslagen cola som funkar? Varför inte med kolsyran kvar?
    Kolsyran irriterar slemhinnan i magen.
  • Maddi

Vill mina smaka kaffe under 10 år kommer jag säga nej. Men om dom vill vid 10 kommer jag ha svårt att säga nej då jag själv drack kaffe som 8 åring (gjorde de första gångerna i smyg). Cola köper jag inte.

Men te däremot har jag faktiskt inte haft en tanke på att de innehåller koffein, jag vet ju innerst inne att de gör de. Men de har jag inga problem att ge efter 5 års ålder om dom vill ha.

• lövet2
    Trippelmamma76 skrev 2015-08-08 09:21:13 följande:
    Det är inte den informationen hag har fått ang detta, men det är ju inget som säger att jag har fått rätt info! Vad är det i colan som skulle stoppa magsjukan då?
    Ingen aning. Jag har fått rådet från BVC, vårdcentralen, Barnmottagningen, Akuten och 1177 under åren som gått sedan mitt första barn föddes. Jag har bara konstaterat att Colan stoppar diarré utan att ge några biverkningar. Använder det själv också om jag blir sjuk.
  • lövet2
    Regndamen skrev 2015-08-08 10:49:28 följande:
    [quote=75612924][quote-nick]lövet2 skrev 2015-08-08 08:56:23 följande:[/quote-nick]Det är fortfarande det första rådet man får från sjukvården om man ringer in och har problem med diarré. Vätskeersättning är till för att ersätta vätska, CocaCola är till för att stoppa magen. 2 helt olika saker.[/quote

www.vll.se/default.aspx?id=63200&refid=63...

Konstigt, de här säger att det inte stämmer. Var det ett tag du ringde in?
    Colan botar inte magsjuka. Colan stoppar diarré.
  • Hypnotica
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-08 07:51:20 följande:

Jag har en kompis, eller bekant kanske jag ska säga, som har som regel att inte ge sin dotter något som slutar på -in. Exempel:

koffeIN

amfetamIN

penicillIN

vaccIN

nikotIN

Och så vidare. Men hon är lite udda. Minst sagt.

Låt oss hoppas att dottern inte utvecklar diabetes eller börjar gilla rosmarin på maten.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Chesses89

min dotter var runt 4-5 år när hon tjatade på mig "är kaffe gott, får jag smaka, jag VILL smaka!" Efter mycket om och men blev jag riktigt less, så jag doppade mitt lillfinger i koppen så fick hon smaka. Självfallet gjorde hon världens min och ville aldrig smaka igen, idag är hon snart 7 år :)

• En blå giraff

Ja min 4-åring får dricka mindre mängder Coca-Cola om vi dricker det och han vill smaka. Det brukar bara bli max ½ dl han dricker. Jag har aldrig märkt att han skulle reagera något speciellt på det. Kanske också spelar roll hur ofta. Jag skulle inte låta honom dricka Cola flera ggr/vecka. Det blir mest om vi äter ute på någon hamburgerrestaurang och det kan bli ca 1 gång/månad.

• Mrs Green

Jag är säker på att hon har druckit Coca Cola flera gånger när hon varit på kalas, men jag vet inte hur gammal hon var första gången. Nu är hon 10. Kaffe har hon aldrig bett om att få smaka.

• Velmaja

Min son blir snart 9 år och dricker inte Coca Cola än.. Hemma i alla fall, kan ju blivit bjuden borta på kalas och så men... Kaffe har han aldrig smakat.

• M r a u

Ja, men inte energidrycker eller kaffe. Själv gillar jag inte läsk och har aldrig gjort, och jag köper aldrig hem det. Däremot får de dricka det om vi äter på McDonalds eller om de blir bjudna.

Svar på tråden Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?