• Junie2013

Råd gällande lånelöfte

Hej! Jag skulle behöva råd från någon kunnig person gällande lånelöfte.Ska försöka skriva detta kortfattat.
    Min situation då: Jag och min sambo köpte lägenhet i januari 2015 med tillträdesdatum i oktober 2015 och vi hade blivit beviljade ett lånelöfte.
    Jag var då föräldraledig åt min dotter på 1 år. och min sambo jobbade. Kort efter att vi köpt och skrivit på kontraktet började jag att plugga.
    Jag var i kontakt med banken som vi ska ta lånet hos och då kom de fram att jag pluggar för tillfället. Banken gjorde om våran ansökan och pga mina studier kunde de inte längre bevilja vårat lånelöfte, jag fick panik och frågade dem vad jag kunde göra för att få tillbaka lånelöftet. De sa att jag antingen var tvungen att gå tillbaka till min anställning, ha någon som kan stå på lånet istället för mig eller gå tillbaka till föräldraledigheten, istället för att återgå till denna hösttermin i skolan.

Situation nu: Min dotter börjar på förskolan i aug, och likaså börjar skolan igen inledningsvis med 5 veckors praktik. Min fundering är alltså för tillfället om jag kan återgå till plugget, göra klart min praktik, och dottern börjar dagis. Efter dessa 5 veckor är vi inne i september. Då tänkte jag att jag pausar plugget och återgår till föräldraledigheten och min dotter får vara hemma med mig tills vi skrivit på papperna för bostadslånet.
    Men jag är rädd att banken ska se detta i systemet att jag återgick till plugget istället för att vara föräldraledig from det datumet som jag pratade med dem i telefon. Som jag har förstått det så kan de endast se inkomstuppgifter från året innan.
    Någon som är kunnig eller har varit i samma situation som jag och kan säga om jag tänker fel.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Råd gällande lånelöfte
  • nnnnnnnn

De kan inte se vad du gör för tillfället. Men givetvis är ärlighet bäst!

När vi varit på banken och de frågat efter inkomst (tex när vi ökade lånet för att betala renovering hemma), så har vi svarat - titta på vår samlade lånbild: vi har inga andra lån än hus+ studielån, vi har alltid betalat våra lån i tid, och vi har 100% anställning i botten att gå tillbaka till om det blir knapert.
    Så vi har fått lån även om ena av oss jobbade 80% och den andre inget alls!
    Vi svarade inte ens på vad vi tjänade just då (ca 20 000 kr/mån tillsammans dvs ca 14 000 kr/mån efter skatt)...

Hade de vetat att vi hade en inkomst på i snitt 7000 kr/pers så hade vi säkert inte fått låna! Men vi betalar alltid i tid och har inga ekonomiska problem alls, och det är det som borde räcka

Svar på tråden Råd gällande lånelöfte