• Jockeez

Har jag rätt till underhåll om jag får studiestöd?

Hejsan! Det är så att jag undrar om jag har rätt till underhåll även fast jag får studiestöd?

Föräldrarna bor inte tillsammans, så måste den föräldern som jag inte bor hos fortfarande betala underhåll om jag får studiestöd?

• Svar på tråden Har jag rätt till underhåll om jag får studiestöd?
  • Ego Lovers

Är du under 18 år så ska du ha underhåll ja. Men kom ihåg att det är för grejer du behöver så inte din boendeförälder ska beba köpa allt

• Jockeez

Om jag fortfarande studerar så ska underhåll betalas tills jag blir 20-21? tror jag det är.

Det var dock inte svaret på min fråga.

• mammaåten

När barnet har fyllt 18 år ska bidraget betalas direkt till barnet om barnet går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Barnet har bara rätt till underhållsbidrag till och med dess att han eller hon fyller 21år. 

Om barnet har fyllt 18 år och har slutat skolan har han eller hon inte längre rätt till underhållsbidrag.

• mammaåten

Barnet har rätt till förlängt underhållsstöd om han eller hon:

går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande
    har studiestöd eller förlängt barnbidrag
    bor och är folkbokfört hos den andra föräldern eller någon annan som var vårdnadshavare när barnet fyllde 18 år
    inte är eller har varit gift. 
  • lilly

Ja, underhållsskyldigheten gäller fram tills den dagen du fyller 18 år, eller om du på 18 årsdagen  fortfarande studerar på grund/gymnasieskola, tills du tar studenten alternativt fyller 21 år. När man beräknar underhållsskyldigheten tar man hänsyn till  barnets behov samt barnets egna inkomster. Om du fortfarande är under 18 betalas studiestödet fortfarande till din förälder/rar (min  mamma fick hela mitt, men man kanske kan anmäla annat?), i annat fall får du det själv. I vilket fall har jag svårt att tro att studiebidraget skulle göra att underhållssumman skulle jämkas eftersom det är samma summa som barnbidraget men annat namn. När dina föräldrar skildes och summan umgängesföräldern skulle betala bestämdes tog man kanske hänsyn till barnbidraget? Tror inte att bidraget betraktas som din egna inkomst.

• Ego Lovers
    Jockeez skrev 2015-08-06 23:14:24 följande:

Om jag fortfarande studerar så ska underhåll betalas tills jag blir 20-21? tror jag det är.

Det var dock inte svaret på min fråga.

Ja är svaret
Svar på tråden Har jag rätt till underhåll om jag får studiestöd?