• Gert

Hur lät invandringsdebatten för 20 år sen?

Så här:

tinyurl.com/pwcjq9m

Inte mycket har hänt. Man blir fortfarande kallad för främlingsfientlig och rasist när man talar sanning. Pk i ett nötskal. Kräks 

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Hur lät invandringsdebatten för 20 år sen?
  • FDFMGA
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:15:11 följande:
    Du borde nog läsa lite annat än Samtiden och Avpixlat etc. Och integration handlar inte om att bara försvenska alla som kommer hit. Hur vill du betona och inte kompromissa med de svenska värderingarna och vad är det specifikt du tänker på som inte i övrigt täcks av svenska lagar etc.?
    Nja, nu läser jag inte Samtiden eller avpixlat. 

Men annars är det min uppfattning att Sverige länge har präglats av en överseende syn på invandrare, de är inte som vi och därför kan man heller inte ställa samma krav på dem som vi gör på oss själva. Så länge vi inte betraktar dem som kommer hit som våra jämlikar så länge kommer integrationen att fungera sämre än den skulle behöva göra.

Jag tror att det börjar hända lite på det invandringspolitiska området, i stället för en enad front mot SD distanserar de övriga partierna sig från varandra vilket i bästa fall kommer att innebära att de kan diskutera och debattera invandringens för- och nackdelar inbördes, utan att fokus hamnar på ett rasistiskt parti.

Förhoppningsvis kommer det att bli möjligt att i framtiden diskutera exempelvis språkkrav för medborgarskap, eller lämpligheten i att skattefinansierade badhus har skilda tider för män och kvinnor, det kan diskuteras hur det är för unga tjejer att växa upp i vissa förorter och av omgivningen hindras från att anpassa sig till svensk kultur.

SD:s framgångar beror inte främst på SD själva utan att övriga partier inte tar ställning för tjejen som är född i Sverige men tvingas anpassa sig till den kultur hennes föräldrar flytt i från inte till den svenska som hon själv vill bli en del av.

Det är för jävligt att de övriga partiernas flathet har inneburit att invandringsfrågan för närvarande ägs av ett rasistiskt parti.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-06 23:37:02 följande:
    Hur ser du på att det rekryteras IS-krigare i svenska moskéer i dag? Du har skrivit att man ska göra allt i sin makt för att minimera IS-rekrytering, men det har ju inte funkat så bra hittills. Om man vill minimera IS-rekryteringen ska man inte bygga moskéer alls efter det är där många rekryteras - vilket vi har hört på nyheterna.
    Jag tycker det är helt oacceptabelt med det IS sysslar med och att folk frivilligt ansluter och man kan göra två miljarder saker, men man måste även väga det mot vilken effekt man tror det har och att man siktar så brett att det träffar en massa som inte har med saken att göra. Jag vill som sagt minimera rekryteringen och sitter inte inne på facit, men om man tror att ett uteblivet bygglov är rätt väg för att minimera IS-rekryteringen, då är man mer än måttligt naiv. 
  • Putte11
    FDFMGA skrev 2015-08-06 23:46:29 följande:
    Nja, nu läser jag inte Samtiden eller avpixlat. 

Men annars är det min uppfattning att Sverige länge har präglats av en överseende syn på invandrare, de är inte som vi och därför kan man heller inte ställa samma krav på dem som vi gör på oss själva. Så länge vi inte betraktar dem som kommer hit som våra jämlikar så länge kommer integrationen att fungera sämre än den skulle behöva göra.

Jag tror att det börjar hända lite på det invandringspolitiska området, i stället för en enad front mot SD distanserar de övriga partierna sig från varandra vilket i bästa fall kommer att innebära att de kan diskutera och debattera invandringens för- och nackdelar inbördes, utan att fokus hamnar på ett rasistiskt parti.

Förhoppningsvis kommer det att bli möjligt att i framtiden diskutera exempelvis språkkrav för medborgarskap, eller lämpligheten i att skattefinansierade badhus har skilda tider för män och kvinnor, det kan diskuteras hur det är för unga tjejer att växa upp i vissa förorter och av omgivningen hindras från att anpassa sig till svensk kultur.

SD:s framgångar beror inte främst på SD själva utan att övriga partier inte tar ställning för tjejen som är född i Sverige men tvingas anpassa sig till den kultur hennes föräldrar flytt i från inte till den svenska som hon själv vill bli en del av.

Det är för jävligt att de övriga partiernas flathet har inneburit att invandringsfrågan för närvarande ägs av ett rasistiskt parti.
    Haha, my mistake, när jag såg att det var samtiden, så kopplade jag till Gert. Beklagar anklagelserna.

Håller i grunden med om mycket av ovanstående och har inga som helst problem med att det ställs krav på dem som kommer hit. Istället för att som många SD:are bara begränsa inflödet rakt av, så tror jag på en stor öppenhet, men i gengäld även höga krav. 
  • Gert
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:53:02 följande:
    Jag tycker det är helt oacceptabelt med det IS sysslar med och att folk frivilligt ansluter och man kan göra två miljarder saker, men man måste även väga det mot vilken effekt man tror det har och att man siktar så brett att det träffar en massa som inte har med saken att göra. Jag vill som sagt minimera rekryteringen och sitter inte inne på facit, men om man tror att ett uteblivet bygglov är rätt väg för att minimera IS-rekryteringen, då är man mer än måttligt naiv. 
    Om man vill minimera IS-rekryteringen måste Säpo infiltrera moskéer och muslimska föreningar och stoppa radikalisterna innan det är för sent. 
    Give ´em Hell!
  • FDFMGA
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:57:15 följande:
    Haha, my mistake, när jag såg att det var samtiden, så kopplade jag till Gert. Beklagar anklagelserna.

Håller i grunden med om mycket av ovanstående och har inga som helst problem med att det ställs krav på dem som kommer hit. Istället för att som många SD:are bara begränsa inflödet rakt av, så tror jag på en stor öppenhet, men i gengäld även höga krav. 
    Mm, med en bättre fungerande integration och iofs bostadsmarknad så skulle mycket vara vunnet. Alla människor vill vara behövda och delaktiga, har man den utgångspunkten som dessutom är sann så ser man till att de som kommer hit erbjuds så lite passivitet som möjligt.

Nu, måste jag skynda iväg och läsa SamtidenSkrattande
  • SchaefferBoy
    FDFMGA skrev 2015-08-06 21:39:26 följande:
    Hm, karma

Ja den klanen, den SD-klanen drar verkligen till sig tokskallar.

Dina besvärjelser i ditt första inlägg är verkligen kännetecknande för tokklanen.

"Köpta idioter vid makten" som vill ruinera sitt folk.

Ja, herregud vilken standard det är på en del av det klientel som lallar för SD-klanen.

Och nu ska "karma" straffa mig för att jag skrattar åt kretinerna som samlats kring SD

Ja, herregud
    Kalla någon kretin? Det var moget och väldigt proffessionellt i en diskussion.

Du har en fantastisk standard du. En sk stjärnstandard. Jaja du får se du. Ta inte mitt ord för det. Ditt kommer till dig i alla fall.
  • FDFMGA
    SchaefferBoy skrev 2015-08-07 00:29:44 följande:
    Kalla någon kretin? Det var moget och väldigt proffessionellt i en diskussion.

Du har en fantastisk standard du. En sk stjärnstandard. Jaja du får se du. Ta inte mitt ord för det. Ditt kommer till dig i alla fall.
    Så om jag inte tror på dina profetior om att karma ska straffa mig så kan jag lugnt fortsätta att skratta år att SD drar till sig kretiner i så pass stor utsträckning.

KarmaSolig

Snart låter det väl så här om delar av klanen, kanske med någon klanvariant som Jimmie Jimmie- Jimmie Jimmie - Jimmie Jimmie - Jimmie Jimmie. Jimmie Jimmie...

• JTA
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:31:38 följande:
    Jag har absolut inget emot det principmässigt. Däremot skulle man förstås få pröva det rent ljudmässigt, precis som om man skulle slå upp en kristen kyrka med kyrklockor eller någon typ av företag vars verksamhet låter mycket. Men under rätt förutsättningar så att det ljudmässigt inte blir störande, så är de varmt välkomna att utöva sin religion. 
    Vad tycker du om homofobi, antisemitism och misogyni då, Putte?

Vad tror du det är för islam som propageras i moskéerna? En reformerad liberal variant som tar avstamp i tolerans, inklusion, jämlikhet, jämställdhet, HBTQ? Eller en traditionell islam av allmän mellanöstlig karaktär? En blågul islam av sekulär typ eller den islamism som är mainstream i den muslimska världen alltsedan den muslimska väckelsen tog fart för typ tre decenniers sedan? Vad tror du? Motivera.
  • JTA
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:57:15 följande:

FDFMGA skrev 2015-08-07 00:17:53 följande:
    Mm, med en bättre fungerande integration och iofs bostadsmarknad så skulle mycket vara vunnet. Alla människor vill vara behövda och delaktiga, har man den utgångspunkten som dessutom är sann så ser man till att de som kommer hit erbjuds så lite passivitet som möjligt.

Så hur hade ni tänkt att detta skulle fungera då? Med tanke på att 40 % av de syriska flyktingarna har mindre än gymnasial kompetens. Med tanke på att ca 20 % av arabisktalande invandrare enligt uppgift är analfabeter? Till exempel. Situationen är värre i andra folkgrupper.

Givet detta, vilka krav kan man ställa på dessa? Krav som gör att de kan bli nettobidragare till det svenska samhället. Som gör att de i genomsnitt inte gör Sverige till ett fattigare land. Förklara hur det skall gå till.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2015-08-07 12:01:25 följande:

Så hur hade ni tänkt att detta skulle fungera då? Med tanke på att 40 % av de syriska flyktingarna har mindre än gymnasial kompetens. Med tanke på att ca 20 % av arabisktalande invandrare enligt uppgift är analfabeter? Till exempel. Situationen är värre i andra folkgrupper.

Givet detta, vilka krav kan man ställa på dessa? Krav som gör att de kan bli nettobidragare till det svenska samhället. Som gör att de i genomsnitt inte gör Sverige till ett fattigare land. Förklara hur det skall gå till.
    Jag är osäker på om det ens är möjligt att ha en dialog om man har så vitt skilda utgångspunkter som vi har.

Om man anser att det primära med flyktingmottagande är att det ska ge samhället en nettoinkomst så ska man självklart förändra asylprövningen fullständigt och utgå från en bedömning av hur snabbt en person som får asyl kan komma i arbete, men det är inte min utgångspunkt.

Jag anser att den 58-årige mannen med ett ben som sprängts sönder av en mina, med bristfällig utbildning men med mycket goda asylskäl ska få asyl trots att han sannolikt bara kommer att innebära kostnader för samhället.

Eller kort och gott. Ett system som utgår från grundtanken - "Vad kan du som enskild individ bidra med till vårt land?" tillsammans med en plan för hur detta ska uppnås, har ingen som helst koppling med ett system som sorterar utifrån frågeställningen "är du lönsam lilla vän?".
  • Gert

Så här låter debatten annus 2015:

"Tro mig, jag delar alla era åsikter, och jag vill också riva ner allt jag ser om Sverigedemokraterna och elda upp skiten. Jag drömmer också om att mosa SD-anhängare med knytnävarna och jaga dem med högafflar runt torget."

Så skriver en debattör i dag på Nyheter24.

Give ´em Hell!
  • Putte11
    JTA skrev 2015-08-07 11:55:12 följande:
    Vad tycker du om homofobi, antisemitism och misogyni då, Putte?

Vad tror du det är för islam som propageras i moskéerna? En reformerad liberal variant som tar avstamp i tolerans, inklusion, jämlikhet, jämställdhet, HBTQ? Eller en traditionell islam av allmän mellanöstlig karaktär? En blågul islam av sekulär typ eller den islamism som är mainstream i den muslimska världen alltsedan den muslimska väckelsen tog fart för typ tre decenniers sedan? Vad tror du? Motivera.
    Jag tycker inte om något av det, men om du tror att alla som kommer hit är av dessa åsikter, så är du ju mer än rimligt fel. Jag tycker inte att allt är rätt som alla gör bara för att jag tycker att vi kan hjälpa människor. Vi ska som sagt ställa krav - på såväl invandrare som sverigefödda. 

Ett av problemen med SD-nissar är att de ofta plockar ut enskilda exempel och tror att det är någon form av bevis för att alla är så. Precis som det går att hitta muslimer som hittar på saker de inte borde göra går det lika lätt att hitta infödda svenskar och minst lika enkelt SD-anhängare. Det betyder inte att jag drar alla över en kam för det. 
  • Putte11
    JTA skrev 2015-08-07 12:01:25 följande:
    FDFMGA skrev 2015-08-07 00:17:53 följande:

Kraven man kan ställa är att de ska göra allt de rimligen kan för att skapa sig ett eget oberoende i det svenska samhället. De ska lära sig svenska, söka jobb etc., precis som även infödda svenskar ska göra. Att det kostar en del att ta mot flyktingar är inget problem för min del, men däremot ska man se till att de både för sin egen och samhällets skull kommer igång snarast möjligt. I det läget är det absolut helt ok att ställa höga krav, åtminstone om de får någon form av stöd från samhället. 
  • Gert
    Putte11 skrev 2015-08-06 23:31:38 följande:
    Jag har absolut inget emot det principmässigt. Däremot skulle man förstås få pröva det rent ljudmässigt, precis som om man skulle slå upp en kristen kyrka med kyrklockor eller någon typ av företag vars verksamhet låter mycket. Men under rätt förutsättningar så att det ljudmässigt inte blir störande, så är de varmt välkomna att utöva sin religion. 
    Kyrkklockor och böneutrop är två helt olika saker. Alla vet hur kyrkklockor låter. De som inte vet hur böneutrop låter kan lyssna här:

tinyurl.com/nzb8pbh

Om man jämför då ljudmässigt med kyrkklockor. Man kan bo några hundra meter från en kyrka och det låter ganska högt när klockorna ringer. Om man sätter samma maxvolym för moskéer, då skulle man få höra böneutrop fem gånger om dagen om man bor några hundra meter från en moské. 

Skulle du vilja bo nära en moské som har böneutrop fem gånger om dagen om det låter lika mycket som en kyrkklocka?
    Give ´em Hell!
  • Tintinikongo
    Gert skrev 2015-08-06 19:36:51 följande:

Så här:

tinyurl.com/pwcjq9m

Inte mycket har hänt. Man blir fortfarande kallad för främlingsfientlig och rasist när man talar sanning. Pk i ett nötskal.  

Det borde få dig att fatta att om ytterligare 20 år kommer inget att hända!

Sluta rösta SD! Det kommer aldrig hända nåt ändå!
  • Gert
    Tintinikongo skrev 2015-08-11 19:25:28 följande:
    Det borde få dig att fatta att om ytterligare 20 år kommer inget att hända!

Sluta rösta SD! Det kommer aldrig hända nåt ändå!
    Det håller på att hända. SD har på bara några år gått från att vara ett 3 procentparti till ett 20 procentparti. Med tanke på dagens situation och utveckling dröjer det inte länge innan SD har makten.
    Give ´em Hell!
  • Tintinikongo
    Gert skrev 2015-08-11 19:29:49 följande:

Det håller på att hända. SD har på bara några år gått från att vara ett 3 procentparti till ett 20 procentparti. Med tanke på dagens situation och utveckling dröjer det inte länge innan SD har makten.

Det sade du för 20 år sedan också! Tiden har verkligen stannat hos dig chauffören!
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-09 16:34:29 följande:
    Kyrkklockor och böneutrop är två helt olika saker. Alla vet hur kyrkklockor låter. De som inte vet hur böneutrop låter kan lyssna här:

tinyurl.com/nzb8pbh

Om man jämför då ljudmässigt med kyrkklockor. Man kan bo några hundra meter från en kyrka och det låter ganska högt när klockorna ringer. Om man sätter samma maxvolym för moskéer, då skulle man få höra böneutrop fem gånger om dagen om man bor några hundra meter från en moské. 

Skulle du vilja bo nära en moské som har böneutrop fem gånger om dagen om det låter lika mycket som en kyrkklocka?
    Gör ingen skillnad på böneutrop och kyrkklockor. Är det för hög volym får de sänka, men annars värderar jag inte vad jag själv tycker är ok eller ej.
  • Putte11
    Gert skrev 2015-08-11 19:29:49 följande:
    Har inte sett några 20% i ett allmänt val på riksdagsnivå. Att SD skulle få makten är lika troligt som att Carl XVI Gustaf skulle kunna uttala en normal mening på ett avslappnat sätt.
Svar på tråden Hur lät invandringsdebatten för 20 år sen?