• FrökenS86

Vad är det för fel på mitt barn?

Som rubriken lyder så undrar jag om någon vet vad det kan vara som gör att mitt barn beter sig så otroligt konstigt. Flicka 4 år.

1 i "okända" situationer så är hon alltid blyg, vägrar prata och vill inte äta eller nått. Hon trycker upp handen under hakan och gör något konstigt med tungan och vrider på hela kroppen. Detta är i situationer som kalas eller liknande med människor som hon ändå känner.

2 matsituationen har ALLTID varit jobbig. Från hon lärde sig äta själv. Hon vägrar äta om någon som inte tillhör familjen är på besök, men som hon ändå känner. På förskolan vill hon bli matad och äter inget på hela dagen om hon inte blir det. (Man känner att det inte bara är trots)

3 hon onanerar, ibland nästan tvångsmässigt och är i de stunderna riktigt svår att bryta (som bvc har sagt att vi ska göra då hon kan onanera bland andra människor)

4 det har hänt vid ett fåtal tillfällen att hon blivit helt okontaktbar och bara stirrar ut i luften i ca en timme. Och det bryts inte ens då hon somnat tillexempel.

Det finns säkert mer som jag inte kommer på just nu. Snälla hjälp oss. BVC säger att det kommer gå över men jag känner att vissa drag bara blir starkare. På förskolan säger de också att det inte är nått att bry sig om att alla barn är olika...

• Svar på tråden Vad är det för fel på mitt barn?
  • Minza83

Låter som att hon blir enormt otrygg just vid matsituationer eller ja som vid kalas osv. (Min äldsta son vägrade äta om han kände sig otrygg som mindre).
    Vad gäller onanerandet så kan det ju vara stressutlöst?
    Är hon känslig av sig normalt sett? När det är mycket liv ljud och rörelse?

• FrökenS86
    Minza83 skrev 2015-08-05 18:32:15 följande:

Låter som att hon blir enormt otrygg just vid matsituationer eller ja som vid kalas osv. (Min äldsta son vägrade äta om han kände sig otrygg som mindre).

Ja hon har alltid haft svårt för stökiga barn. Öppna förskolan har inte varit ett alternativ. På hennes vanliga förskola har vi turen att det är en liten förskola med bara 2 avdelningar så det har gått ändå ganska bra. Var en kort period efter förra sommaren som hon inte ville dit. Nu ska hon dessutom börja på stora avdelningen så det känns ganska nervöst. Det är ju också det att hon aldrig ätit bra. Inte ens om 1 åring. Och man har ju trott att det ska släppa men det gör aldrig det. Ett tag var det en kamp att ens få upp henne i stolen för varje måltid alla dagar i veckan. Börjar ju nästan bli desperat efter tips på hur vi ska hantera henne. Hon börjar ofta onanera efter förskolan. Eller mitt på dagen efter lunch (när lillasyster sover) men också innan hon ska sova på kvällen.
  • Fral13

Det behöver inte vara något "fel" på henne. Men ni måste ju kunna få hjälp att veta hur ni ska hantera situationerna. Ex genom kontakt med BUP (?) 
    Det skadar ju inte att ringa och fråga. Hoppa över BVC om dom inte lyssnar. 

• ssa123

Min dotter var extremt blyg när hon var mindre. Svarade inte ens på tilltal ibland. Även om det var folk hon träffat många ggr förut.

Hon hade också en hel del matbekymmer. Åt bara 'torr' mat och allt skulle ligga i små egna högar på tallriken. Oftast åt hon bara grönsakerna. Och helst inget alls.

Minns inte precis när det började vända. Runt 6-7 år nått.

Idag är hon 12 och helt annorlunda. Inte blyg alls.

Maten funkar fint omän hon fortfarande inte är någon storätare

• Litet My
    Minza83 skrev 2015-08-05 18:32:15 följande:

Håller med fast ang onanin så lindrar det stress
Svar på tråden Vad är det för fel på mitt barn?