• Anonym (Trött)

vad hände med HENNES ansvar ?

Mannens X har jag väldigt svårt för, barnen har jag inga problem med. Men X :et...

De har 4 barn ihop, en har flyttar hemifrån.

De andra har alltid bott varannan vecka. För 3 år sedan flyttade X:ET med sambo till en mindre lägenhet- så då fick 19 åringen inte plats hos dem, hon fick dela rum med sin 10åriga syster. Vad händer - jo hon väljer att bo hos oss på heltid. Men vi bor också för litet , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna ha sitt eget.

För 1 år sen flyttar X:et och hennes sambo isär, hon väljer då att flytta till en 3:a, men OJ då - nu får ju inte 17åriga sonen plats! Hennes lösning- han kan ju bo hos OSS.

Jag säger nej, jag kan inte ha en till vuxen människa här på heltid - vi har inte plats vi heller! Han bor varannan vecka som vanligt men han vill inte vara hos sin mamma och i mina ögon gör hon allt för att få

Iväg honom till oss. Ingen dator, inget internet. Han får inte ett öre till nånting och hon vägrar betala saker som han behöver ( glasögon tex och medicin). Hon åker utomlands med sina två mindre barn men de äldsta får aldrig följa med utan ska då vara hos oss när hon åker.

Jag får anpassa mitt liv efter barnen, både bonusar och våra gemensamma. Jag får avstå resor och nöjen tills jag sparat så att alla barnen som vill kan följa med . Jag får ta av mina sparpengar för att vi ska ha råd att ge barnen det de behöver- varför har inte deras mamma samma skyldigheter?

Jag anser att man bör ta hand om de barn man sätter till världen och att man faktiskt får låta sina egna behov stå tillbaka ibland - men det gäller väl även henne?

• Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?
  • Anonym (wim)
    Anonym (Fy...) skrev 2015-08-04 21:04:50 följande:

[quote=75600444][quote-nick]

Absolut. Och ts har valt att skaffa barn med någon som redan har en hög med barn.

Hur fan kan man neka ett barn att bo med en heltid??! Och hur kan man välja att bo så litet att inte barn får plats?!

Hur kan man inte ens vilja ha sitt barn på halvtid?
  • Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-04 19:46:35 följande:

Fast ni har ju också valt att bo för litet om du tycker det blir för jobbigt att hans barn hos er. Tänk om din nan skulle säga att nu ska mitt barn bo här så då får ditt barns pappa faktiskt börja ta ansvar över sitt barn. Faktiskt är det samma sak. Ditt barns fader är ju värre än din sambos ex .

Lite skillnad är det allt att välja någon som redan har sitt barn på heltid mot att välja nån som har sitt barn på halvtid. Som jag, som trodde att barnet hade två kapabla föräldrar men sen visar det sig att den ena var en stor egoist utan förmåga att tänka sig in i andras situation, inte ens sitt eget barn.
  • mammalovis

Jag förstår din frustration över din mans ex, men det han kan göra är ju att kräva halva barnbidraget för de barn ni har halva tiden var för eller fullt underhåll om ni har dem heltid som ett ekonomiskt bidrag till er situation i alla fall. Om barnet sedan inte har kläder varannan vecka hos mamman får ni väl ta hjälp av skolan och be dem göra en orosanmälan. Visst då blir båda hemmen utredda, men det är det kanske värt.

Sett ur det bortstötta barnets perspektiv är det nog bättre att han bor heltid hos er och att han får dela rum med någon, till och med sin myndiga syster. Kan inte barnen acceptera detta får de väl ta strid med sin mamma om ändrat boende alternativt är ni tvungna att söka er till större eller acceptera trångboddheten.

• Anonym (...)
    Anonym (Trött) skrev 2015-08-04 13:47:50 följande:
    Men jag väljer inte bort dem! Han kan inte bo här på heltid, vi har inte plats! Idag delar barnen rum villet funkar varannan vecka - det funkar inte på helttid! Jag kan inte bo i vardagsrummet för att barnens mamma ska leva sitt liv med sig själv som högsta prio. Jag kan inte utplåna mig själv pga henne. Våra yngre barn delar också rum så att hans äldsta dotter ska få eget - det är inte lätt alla gånger då det är jag som får ta alla konflikter , men jag accepterar det .

Hade exet blivit sjuk eller liknande så att hon inte kunde ta hand om barnen så hade jag fått lov att anpassa mig och de hade fått bo här jämt. Nu VILL hon inte för hon vill leva ett liv som hon inte har råd med!!!

Min son har en pappa som inte ens har vårdnad om sin son , pga av helt andra omständigheter . Han måste bo här . Hade bonusarnas mamma försvunnit ur deras liv på samma sätt så hade det varit en annnan sak.
    Alltså seriöst. Du hade ett barn sedan innan innan du och din nuvarande sambo träffades. Han hade två barn och ni skaffade gemensamt två barn ihop också, har jag fattat det rätt? Varför skaffade ni två gemensamma barn när ni egentligen varken har råd eller plats för dem?
    Dessutom, har man råd att åka på weekendar till barcelona, london, milano, då har man nog råd att bo lite större också.

Du är nog en riktig dröm partner för din sambo, du står för hans barn och han skiter i det. Han pratar inte ens med exet om det här utan låter dig öppna plånboken.
    Det stora felet i allt det här är inte exet, som du riktar all din ilska mot, den du egentligen borde vara förbannad på är din sambo, för vad gör han? hur löser han situationen? Sluta betala för hans barn, du har ingen anledning till det alls. Och sen se vad han gör åt situationen...
  • Anonym (fralla)
    Anonym (...) skrev 2015-08-05 18:46:43 följande:

Alltså seriöst. Du hade ett barn sedan innan innan du och din nuvarande sambo träffades. Han hade två barn och ni skaffade gemensamt två barn ihop också, har jag fattat det rätt? Varför skaffade ni två gemensamma barn när ni egentligen varken har råd eller plats för dem?

Dessutom, har man råd att åka på weekendar till barcelona, london, milano, då har man nog råd att bo lite större också.

Du är nog en riktig dröm partner för din sambo, du står för hans barn och han skiter i det. Han pratar inte ens med exet om det här utan låter dig öppna plånboken.

Det stora felet i allt det här är inte exet, som du riktar all din ilska mot, den du egentligen borde vara förbannad på är din sambo, för vad gör han? hur löser han situationen? Sluta betala för hans barn, du har ingen anledning till det alls. Och sen se vad han gör åt situationen...

Nej, ts hade ett barn sen innan, mannen hade 4 barn sen innan och sen skaffade dom 2 ungar till gemensamt. 7 barn totalt!
  • Anonym (...)
    Anonym (fralla) skrev 2015-08-05 18:49:55 följande:
    Nej, ts hade ett barn sen innan, mannen hade 4 barn sen innan och sen skaffade dom 2 ungar till gemensamt. 7 barn totalt!
    Ok. Ja, då borde de verkligen skaffa ett hem så att alla 7 barn får plats. och 
    Det är Ts och hennes sambos ansvar. Då de gemensamt har 7 barn att tänka på.
  • Ego Lovers
    Anonym (...) skrev 2015-08-05 19:22:27 följande:
    Ok. Ja, då borde de verkligen skaffa ett hem så att alla 7 barn får plats. och 
    Det är Ts och hennes sambos ansvar. Då de gemensamt har 7 barn att tänka på.
    Och på råga på det tar inte TS ex något ansvar för deras gemensamma barn men hon ställer krav att sin sambos ex ska ta hand om sambons barn. Dubbelmoral
  • Anonym (lurventass)
    Anonym (Trött) skrev 2015-08-04 10:45:01 följande:

Mannens X har jag väldigt svårt för, barnen har jag inga problem med. Men X :et...

De har 4 barn ihop, en har flyttar hemifrån.

De andra har alltid bott varannan vecka. För 3 år sedan flyttade X:ET med sambo till en mindre lägenhet- så då fick 19 åringen inte plats hos dem, hon fick dela rum med sin 10åriga syster. Vad händer - jo hon väljer att bo hos oss på heltid. Men vi bor också för litet , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna ha sitt eget.

För 1 år sen flyttar X:et och hennes sambo isär, hon väljer då att flytta till en 3:a, men OJ då - nu får ju inte 17åriga sonen plats! Hennes lösning- han kan ju bo hos OSS.

Jag säger nej, jag kan inte ha en till vuxen människa här på heltid - vi har inte plats vi heller! Han bor varannan vecka som vanligt men han vill inte vara hos sin mamma och i mina ögon gör hon allt för att få

Iväg honom till oss. Ingen dator, inget internet. Han får inte ett öre till nånting och hon vägrar betala saker som han behöver ( glasögon tex och medicin). Hon åker utomlands med sina två mindre barn men de äldsta får aldrig följa med utan ska då vara hos oss när hon åker.

Jag får anpassa mitt liv efter barnen, både bonusar och våra gemensamma. Jag får avstå resor och nöjen tills jag sparat så att alla barnen som vill kan följa med . Jag får ta av mina sparpengar för att vi ska ha råd att ge barnen det de behöver- varför har inte deras mamma samma skyldigheter?

Jag anser att man bör ta hand om de barn man sätter till världen och att man faktiskt får låta sina egna behov stå tillbaka ibland - men det gäller väl även henne?

Förstår din förtvivlan och förstår din frustration över det där exet. Som sätter sig själv och de mista först.

Men det finns inte så mycket att göra. Såvida du inte vill gå ned på samma nivå som exet.

Det finns tusentals och miljontals saker du kunde gjort annorlunda. Men det finns ingen större mening i att ångar sina historiska val. De gjorde du säkert utifrån då och inte visste du hur livet skulle förändras.

Om jag säger så här om exet. Av dem små så finns det säkert en som är lite mer favorit också bland de små. Stämmer detta?
  • Ess

Jag hade separerat ekonomierna och satsat på att ge mina egna barn en guldkant. Sen hade han fått lösa sina hur han ville, jag hade inte bidragit i alla fall.

• Ego Lovers
    Anonym (wim) skrev 2015-08-04 21:48:17 följande:
    Lite skillnad är det allt att välja någon som redan har sitt barn på heltid mot att välja nån som har sitt barn på halvtid. Som jag, som trodde att barnet hade två kapabla föräldrar men sen visar det sig att den ena var en stor egoist utan förmåga att tänka sig in i andras situation, inte ens sitt eget barn.
    OCH!
    Den oengagerade föräldern vars barn bott heltid hos mamman som hos TS kan ju faktiskt få ett intresse och om nått år kanske TS sitter där med ett barn med vv som hon tidigare haft på heltid. Livet är föränderligt.
    Det bästa hade väl varit att de vuxna inte fick bestämma utan barnen och de vuxna enbart måste fixa bostad så alla får plats.
  • Elisabeth890

Jag skriver inte detta som ett påhopp på något sätt; men jag hade aldrig vågat satsa på en man med så många barn från tidigare relation.

Har även sett, alltför många gånger, hur barn hamnar i kläm efter en separation på detta sätt.. Håller helt med dig i det du skriver: har inte hon ett ansvar? Sorgligt är det.. Egoistiska vuxna, handlar det om

• Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-05 22:50:53 följande:

OCH!

Den oengagerade föräldern vars barn bott heltid hos mamman som hos TS kan ju faktiskt få ett intresse och om nått år kanske TS sitter där med ett barn med vv som hon tidigare haft på heltid. Livet är föränderligt.

Det bästa hade väl varit att de vuxna inte fick bestämma utan barnen och de vuxna enbart måste fixa bostad så alla får plats.

Ja, särskilt om de väljer bostaden där det finns dator, internet och tevespel.
  • Ego Lovers
    Anonym (wim) skrev 2015-08-05 23:49:05 följande:
    Ja, särskilt om de väljer bostaden där det finns dator, internet och tevespel.
    Ja de vuxna bestämmer väl ändå husets regler tillsammans med barnen. Det gör vi här iaf. Och de följer dom till punkt och pricka. Det betyder inte att man får sitta 24/7 på datorn.
  • Anonym (wim)
    Ego Lovers skrev 2015-08-06 00:24:19 följande:

Ja de vuxna bestämmer väl ändå husets regler tillsammans med barnen. Det gör vi här iaf. Och de följer dom till punkt och pricka. Det betyder inte att man får sitta 24/7 på datorn.

Du missade kanske att den ena bostaden inte erbjuder lika roliga nöjen.
  • Anonym ((Barnens perspektiv))

Det första jag tänker när jag läser det här är egentligen bara: Stackars barn! De måste ju känna sig oönskade vart de än vänder sig. Mamma vill inte ha dem hos sig och hos er är det för trångt. Vart ska jag få plats, tänker de säkert.

Sen förstår jag att du och din man verkligen gör ert yttersta för att göra allt så bra som möjligt. Det är säkert uppskattat att ni verkligen anstränger er och aldrig utesluter något barn från familjeaktiviteter och liknande. Ni gör så gott ni kan och låter inte bongarnas mammas omogna agerande gå ut över barnen mer än nödvändigt. Eloge till er för det!

Däremot är det ju som du skriver inte en hållbar situation. Bara det faktum att det är ni som får stå för alla bonusarnas utgifter medan hon håvar in alla pengarna är i sig helt orimligt. Att dina barn ska behöva dela rum för att de större barnen ska få egna är inte heller riktigt rätt kan jag tycka. Oavsett hur ni löser boendet så låter det som att ni på allvar måste sätta ner foten mot din mans ex och få henne att förstå att nu är det slut på det roliga. Ni tänker inte längre täcka upp för hennes val att festa och leva loppan istället för att ta ansvar för sina barn.Gör klart för henne att om hon fortsätter hon bete sig som hon gör så kommer pengarna inte heller att tillfalla henne i fortsättningen. Den som ytterst måste få henne att förstå detta är din man. Ställ ett tydligt ultimatum och stå sedan för det ni sagt. 

Om mannen vägrar göra detta måste du fundera över vad som är bäst för dina egna barn i första hand. Det är trots allt din skyldighet som mamma.

• Griseknoen35

Alltså, du klagar på att mamman har för litet för att få plats med alla sina barn medan du har en man som även har för litet för att få plats med alla barn? Låter ärligt som om att barnen har dragit en nitlott när det gäller föräldrar. Har man barn ska man se till att man har både utrymme, tid och pengar för att kunna ta hand om dem heltid oavsett om man är separerad eller ej, oavsett om dem bor varannan vecka eller ej. Även om barn bor varannan vecka är man förälder på heltid, även ansvar för barnet på heltid. Här är det riktigt synd om barnen som inte är välkomna hos någon av sina föräldrar på heltid. Det är barnen som ni skiter på inte någon annan. Pappan är precis lika delaktig som mamman och du ts är också precis lika delaktig, du valde att flytta ihop med en 4 barnspappa med egna barn i ett för litet boende. Man kan inte räkna med att vv gäller för alltid, saker och ting förändras.

• Anonym (wim)
    Griseknoen35 skrev 2015-08-06 12:22:22 följande:

Alltså, du klagar på att mamman har för litet för att få plats med alla sina barn medan du har en man som även har för litet för att få plats med alla barn? Låter ärligt som om att barnen har dragit en nitlott när det gäller föräldrar. Har man barn ska man se till att man har både utrymme, tid och pengar för att kunna ta hand om dem heltid oavsett om man är separerad eller ej, oavsett om dem bor varannan vecka eller ej. Även om barn bor varannan vecka är man förälder på heltid, även ansvar för barnet på heltid. Här är det riktigt synd om barnen som inte är välkomna hos någon av sina föräldrar på heltid. Det är barnen som ni skiter på inte någon annan. Pappan är precis lika delaktig som mamman och du ts är också precis lika delaktig, du valde att flytta ihop med en 4 barnspappa med egna barn i ett för litet boende. Man kan inte räkna med att vv gäller för alltid, saker och ting förändras.

Jag tror inte det är någon som ifrågasätter om vv är för alltid utan omständigheterna till förändringen.
  • Griseknoen35
    Anonym (wim) skrev 2015-08-06 12:47:34 följande:
    Jag tror inte det är någon som ifrågasätter om vv är för alltid utan omständigheterna till förändringen.
    Men har de inte plats för barnen heltid borde dem inte ha det halvtid (platsen behövs oavsett) heller och dessutom så borde dem vart beredda på att det kunde bli en förändring liksom mamman borde kunna ha dem heltid och plats för barnen. I det här läget har ingen förälder plats för barnen. Det finns inga ursäkter till det och inga dugliga bortförklaringar heller.
  • Anonym (Mia)

De har 4 barn, 2 får pappan ta heltid, kan det bli mer rättvist? Det är väl inte bara hennes barn?

• Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2015-08-10 03:26:58 följande:

De har 4 barn, 2 får pappan ta heltid, kan det bli mer rättvist? Det är väl inte bara hennes barn?

Ok. Så att han har två av barnen på heltid och två halvtid är samma sak som att hon har två på halvtid och de andra två inte alls?

Hur tänkte du där?
Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?