• Mariaelisabet

Farlig miljö på förskola

Gården på min dotters förskola är farlig. Det är en stor gård och få personal som inte kan hålla uppsikt över de många barnen. Ett av de farligaste områdena är ett klättertorn (golvet är ca 1,50 m över marken) där det bara finns en vägg. En av sidorna har en slags stege och de två andra har fritt fall ner på marken (på en av sidorna kan man kasta sig till en stång). Där klättrar och samsas ibland ett tiotal barn ålder 1-5 år. Flera föräldrar pratar om olycksrisken men ingenting händer. Personalen lyssnar inte heller när jag säger till om det här. Har någon tips på vad man kan göra/var man kan vända sig????

• Svar på tråden Farlig miljö på förskola
  • Sockervaddspinnen

Kommunal förskola? - Kommunen!

De får sätta upp fler staket.

Dock har jag för mig att krångliga regler från tillverkaren av klätterställningen, kan ställa till det vid försäkringafrågor vid en ev. olycka, om konstruktionen inte är densamma som ursprungskonstruktionen. Då gäller plötsligt inga garantier och försäkringar. Trots att man förbättrat konstruktionen. Skitdumt!

• En PantherTant

På vårt dagis satte de upp ett gallerstaket några meter runt hela klätterställningen, så de mindre barnen inte kunde ta sig upp dit.

• Sockervaddspinnen
    En PantherTant skrev 2015-08-03 13:29:12 följande:

På vårt dagis satte de upp ett gallerstaket några meter runt hela klätterställningen, så de mindre barnen inte kunde ta sig upp dit.

Lika farligt för alla förskolebarn, oavsett ålder, om de trängs tio pers samtidigt.
  • Punkster

Som sagt, om det är en kommunal förskola så tar du kontakt med ansvariga på kommunen. Det är sällan som personal på förskolan kan göra något åt saker som rör fastighetsskötseln, alltså förskolans lokaler och utemiljö. 

Ring till kommunens växel och förklara ditt problem, de kan säkert hänvisa dig till rätt person eller avdelning.

• Sockervaddspinnen

Jag kom på att det kanske inte alls ligger på kommunens bord, utan på fastighetsägarens bord.
    Mitt barn går på en kommunal förskola, men byggnaden samt gården ägs av ett fastighetsbolag som inte är kommunalt.

Svar på tråden Farlig miljö på förskola