• AlexandraR

När började era barn sova i eget rum?

Som rubriken lyder, när började er bebis / ert barn sova i sitt eget rum?

• Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?
  • molly1989
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-07-31 22:27:08 följande:

Jag har själv en bebis som fortfarande sover inne hos oss föräldrar så den här frågan är intressant.

1. Ni vars bebisar var under 12 mån, är ni inte oroliga för psd?? Jag måste kontrollera att hon andas innan jag kan sova lugnt.

2. Jag vaknar också vid ljud av henne och kan ta upp och natta om innan hon hinner bli ledsen och skriker. Jag gissar att ni som har bebisen i ett eget rum vaknar först när den skriker? Är det inte lite för sent i onödan, då är bebisen ju redan rädd, ledsen och ensam?

Men även om ni sover i samma rum och du kontrollerar att hon andas innan du somnar så finns det ju ingenting som hindrar att hon slutar andas i sömnen, det lär du ju missa även om hon är i samma rum. Jag sover väldigt lätt och vaknade vid minsta lilla ljud när vi var i samma rum, typ om bebisen gnäller i sömnen, efter att han flyttade så vaknade vi bara när han faktiskt var vaken, det tycker jag personligen är mycket bättre. Han flyttade när han var 4 månader.
  • Anonym (Lilla jag)

Kollar alltid sonen innan jag själv somnar. Känner inte att risken ökar för psd för att han fick eget rum. Psd hörs ju inte om dom får utan enda sättet att skydda sig från det är ju andningslarm.

Vi har sovrummen precis br3dvid varann med bara en "walkincloset" emellan med dörrar från båda rummen så dörrara står alltid lite på glänt, och ihop med att jag är extremt lättväckt så hör jag direkt när han gnäller till, och tar mig bara några sekunder så är jag hos honom.

• Voodoodoll
    molly1989 skrev 2015-08-01 09:51:47 följande:
    Men även om ni sover i samma rum och du kontrollerar att hon andas innan du somnar så finns det ju ingenting som hindrar att hon slutar andas i sömnen, det lär du ju missa även om hon är i samma rum. Jag sover väldigt lätt och vaknade vid minsta lilla ljud när vi var i samma rum, typ om bebisen gnäller i sömnen, efter att han flyttade så vaknade vi bara när han faktiskt var vaken, det tycker jag personligen är mycket bättre. Han flyttade när han var 4 månader.
    Jag tror han/hon menar att det är vetenskapligt bevisat att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om spädbarnet sover i eget rum, inte om man hör bättre om barnet andas eller inte.
  • fluu

Hon sover inte i sin säng hela natten, men började sova i eget rum när hon var 2,5 år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • zZzZz

Vårat barn började sova i sitt egna rum när han var 6mån,
    då flyttade vi ut hans spjälsäng till hans rum, han sov mycket bättre utan att vi snarkade och störde honom så han vaknade och väckte oss om nätterna :) Han sover perfekt om nätterna, gjort sen dess :) 

• Anonym (Tveksam)
    Grävling 75 skrev 2015-07-31 23:04:45 följande:

1. Jag har alltid kollat barnen innan jag själv somnat och gör det fortfarande. Varför skulle risken för PSD vara större om de sover i eget rum? Man kan ju inte kolla dem hela natten.

2. Jag vaknar alltid och har alltid vaknat vid minsta pip från barnen. Det tar mig max 15 sekunder att ta mig till deras rum, så den tiden gör väl ingen större skillnad.

1. Alltså det är mer min oro, vill kunna kolla snabbt att allt är OK och sen somna om.

2. Det kanske man gör? Vaknar av små ljud? Vi får se när det är dags att testa!

/hönsmamma?
  • AlexandraR
    Anonym (Tveksam) skrev 2015-08-01 17:43:51 följande:

1. Alltså det är mer min oro, vill kunna kolla snabbt att allt är OK och sen somna om.

2. Det kanske man gör? Vaknar av små ljud? Vi får se när det är dags att testa!

/hönsmamma?

Jag är lite likadan, därför jag ställer frågan :) min pojke är snart 11 månader och har sovit i sin spjälsäng, i vårt rum sedan han föddes. Han sover jättebra och vår dotter som är 5 år sover i sin säng. Skulle va trevligt med något slags samliv med mannen haha..

Vi får se om jag vågar!

/ också hönsmamma
  • isolande

Risken för psd är ju rätt liten när de kan vända sig själva, ställa sig upp osv. Min inställning är att små barn vill överleva och dör liksom inte bara huxflux. Då skulle inte arten överleva. Ok om de är precis nykläckta och helt slappa i kroppen fortfarande, men senare oroar jag mig inte ett dugg.

En av anledningarna till att våra fått flytta till eget är att jag vaknat av att de rört ena lilltån och sedan omöjligt kunnat somna om. Helt ohållbart i längden när barnen sovit gott och jag vaknade i onödan. Om det är ngt så skriker de, det hörs och vi vaknar direkt, aldrig mötts av hysteriska barn som gråtit länge. Vi har rummet bredvid barnen och är där inom 2 sekunder.

• AlexandraR
    isolande skrev 2015-08-01 18:10:43 följande:

Risken för psd är ju rätt liten när de kan vända sig själva, ställa sig upp osv. Min inställning är att små barn vill överleva och dör liksom inte bara huxflux. Då skulle inte arten överleva. Ok om de är precis nykläckta och helt slappa i kroppen fortfarande, men senare oroar jag mig inte ett dugg.

En av anledningarna till att våra fått flytta till eget är att jag vaknat av att de rört ena lilltån och sedan omöjligt kunnat somna om. Helt ohållbart i längden när barnen sovit gott och jag vaknade i onödan. Om det är ngt så skriker de, det hörs och vi vaknar direkt, aldrig mötts av hysteriska barn som gråtit länge. Vi har rummet bredvid barnen och är där inom 2 sekunder.

Låter sunt! Jobbar på barnkliniken, så vet ju att psd efter 4 månaders ålder är näst in till obefintligt. Så behöver släppa det. Tror sängen åker in på hans rum när sambon kommer hem från Danmark :)
  • AlexandraR
    isolande skrev 2015-08-01 18:10:43 följande:

Låter sunt! Jobbar på barnkliniken, så vet ju att psd efter 4 månaders ålder är näst in till obefintligt. Så behöver släppa det. Tror sängen åker in på hans rum när sambon kommer hem från Danmark :)
  • isolande
    AlexandraR skrev 2015-08-01 18:37:12 följande:
    Haha, gör det, det är ju bara att prova! dags att ligga lite ;)

Skaffa en babyvakt att ha i rummet så hör du ju allt direkt garanterat.
  • zZzZz

glömde skriva att vi har en kamera monterad i grabbens sovrum, som man enkelt med app kan se allt som händer, oavsett om man är hemma eller på andra sidan jorden, hör man ett bump, eller om man bara vill titta så kan man se han andas, hur han ligger, om han är vaken på morgonen eller om man kan dra sig i sängen lite... guld värt är det :)

• pigglet

De har varit ca 2 år när de flyttat ut ur vårt sovrum. Äldsta flyttade då till eget rum, sedan fyllde de andra på i samma rum allt eftersom.

• En blå giraff

Äldsta började med eget rum vid 1 år. Han tycker om att vara i fred då han ska sova. Yngsta är 4 år och har också eget rum - som han aldrig sovit i. Han har en liten barnsäng i vårt sovrum där han vill sova. Tycker det fungerar utmärkt så han får sova inne hos oss så länge han vill. Tidigare sov han nästan jämt mellan oss i sängen också men min man sover dåligt då, så sonen får nöja sig med sin säng numera. Vi har ställt den alldeles bredvid vår säng eftersom han känner sig trygg då.

Svar på tråden När började era barn sova i eget rum?