Hur kan jag dölja att jag är gift?
Hej!
Jag har alltid varit emot äktenskapet. Väldigt högljutt har jag varit emot bröllop och hyllningar av tvåsamhet. Innan det blev en könsneutral äktenskapslagstiftning tyckte jag att heterosexuell som gifte sig var stora svikare.
Jag har dock insett att det inte är själva äktenskapet i sig som jag är emot, utan själva normen kring tvåsamhet och offentliga hyllningar av tvåsamhet i bröllop och dylikt.
Jag förstår att folk som har valt att dela sina liv väljer att gifta sig. Det är det smidigaste sättet att lösa det juridiska på när det gäller arv etc.
Jag är sambo sen många år och vi har barn tillsammans. Nu funderar vi på att gifta oss i all hemlighet eftersom det verkar vara så krångligt med samboavtal och testamente och dessutom verkar dessa inte till fullo gå att jämställa med äktenskapet rent juridiskt.
Men jag skulle inte för allt i livet vilja att någon fick reda på detta. Det går ju att göra själva cermonin i hemlighet ned lånade vittnen etc. Min fråga är nu om det går att hålla detta hemligt sen också. Kan samhället råka outa att man är gift på olika sätt? Om någon söker på nig på ratsit så ser de ju detta va? Finns det andra tillfällen som folk kan råka ramla på uppgiften om att jag har gift mig. Jag vill verkligen inte berätta för någon. Det skulle vara grymt pinsamt för mig och min sambo och om jag ska vara ärlig så gillar jag tanken på att det VERKLIGEN är en hemlighet. Jag vill nu (jag skulle hatat mig själv för fem år sedan) gifta mig. Att göra detta i hemlighet med min sambo på något roligt sätt. Det känns fint. MEN jag vill verkligen inte att min familj eller vänner får reda på det. De skulle bli sjukt besvikna på mig. Både att jag faktiskt gifter mig, men även att jag håller det hemligt. Jag vill inte att detta ska komma fram förrän någon av oss dör.
Så hur kan jag hålla det hemligt? Går det?