• Emotemot

Hur kan jag dölja att jag är gift?

Hej!

Jag har alltid varit emot äktenskapet. Väldigt högljutt har jag varit emot bröllop och hyllningar av tvåsamhet. Innan det blev en könsneutral äktenskapslagstiftning tyckte jag att heterosexuell som gifte sig var stora svikare.

Jag har dock insett att det inte är själva äktenskapet i sig som jag är emot, utan själva normen kring tvåsamhet och offentliga hyllningar av tvåsamhet i bröllop och dylikt.

Jag förstår att folk som har valt att dela sina liv väljer att gifta sig. Det är det smidigaste sättet att lösa det juridiska på när det gäller arv etc.

Jag är sambo sen många år och vi har barn tillsammans. Nu funderar vi på att gifta oss i all hemlighet eftersom det verkar vara så krångligt med samboavtal och testamente och dessutom verkar dessa inte till fullo gå att jämställa med äktenskapet rent juridiskt.

Men jag skulle inte för allt i livet vilja att någon fick reda på detta. Det går ju att göra själva cermonin i hemlighet ned lånade vittnen etc. Min fråga är nu om det går att hålla detta hemligt sen också. Kan samhället råka outa att man är gift på olika sätt? Om någon söker på nig på ratsit så ser de ju detta va? Finns det andra tillfällen som folk kan råka ramla på uppgiften om att jag har gift mig. Jag vill verkligen inte berätta för någon. Det skulle vara grymt pinsamt för mig och min sambo och om jag ska vara ärlig så gillar jag tanken på att det VERKLIGEN är en hemlighet. Jag vill nu (jag skulle hatat mig själv för fem år sedan) gifta mig. Att göra detta i hemlighet med min sambo på något roligt sätt. Det känns fint. MEN jag vill verkligen inte att min familj eller vänner får reda på det. De skulle bli sjukt besvikna på mig. Både att jag faktiskt gifter mig, men även att jag håller det hemligt. Jag vill inte att detta ska komma fram förrän någon av oss dör.

Så hur kan jag hålla det hemligt? Går det?

• Svar på tråden Hur kan jag dölja att jag är gift?
  • Aniiee

Stå för att du har ändrat dig alt att du är en hycklare istället.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Tonårsmamman1
    Emotemot skrev 2015-07-30 19:25:56 följande:

Okej, om jag är en hycklare då. Hur gör jag för att dölja det? :)

Berätta inte för era barn.

Varför skulle "samhället" berätta för era familjer och vänner att ni är gifta?
  • Emotemot
    Tonårsmamman1 skrev 2015-07-30 19:32:55 följande:
    Berätta inte för era barn.

Varför skulle "samhället" berätta för era familjer och vänner att ni är gifta?
    Tänker att det står i folkbokföringen och sånt. Men man kanske måste söka aktivt för att ta reda på det? Men om vi skulle köpa hus tillsammans med vänner, skulle de få reda på det då?
  • Ving

Som sagt det räcker ju med att någon tittar på Ratsit så syns det. 

• lilly

Det är ju inget som direkt "outas" i tidningar utan det krävs ju som du säger att någon söker på ditt namn. Då är det rätt lätt att se civilstånd. Du kan ju dölja det genom att inte berätta för vänner och liknande men om jag ska vara ärlig tror jag ärligt att de förr eller senare kommer få reda på det. Förstår inte riktigt varför du tycker det är så pinsamt heller, visst om du innan hånat det så kan det ju anses konstigt men om du valt att vara sambo många år och skaffat barn med denne så visar ju även det på att du valt ett liv i tvåsamhet? Inget fel med det. Att skaffa barn ihop  med någon är enligt mig ett större bevis på att man älskar varann än att gifta sig. En äktenskap kan avslutas i skilsmässa men ett barn kan inte göras ogjort :). Om nu någon skulle fråga så säg att det var för det juridiska. Hade jag varit din vän hade jag inte brytt mig om att du innan hatat det. Min vän var stensäker på att hon skulle bo ensam innan hon flyttade ihop med killen men vips så blev de sambor direkt efter att hon flyttat hemifrån ändå. De tycker varken jag eller någon av hennes andra vänner jag känner är hyckleri eller fel.

• LaLola

Du vet att man får ändra åsikter va?
    Det är nog väldigt vanligt att man gör det ju äldre man blir och omvärderar saker o ting.

• XEmmabus

Gift er! :)

Om det så småningom ändå skulle komma ut, vad gör väl det? Ryck på axlarna och säg att ni visserligen älskar varandra men att ni ingått äktenskap för att underlätta de juridiska aspekterna. Att det aldrig skulle komma fram kan man aldrig vara 100% säker på.

• Flitigaflisan

Gifte mig borgerligt med lånade vittnen och bytte efternamn och hade tänkt vänta med att tala om det. Alltså inte hålla det hemligt bara vänta med att tala om det. Jag fick e-post till min jobbmail från en av mannens närmaste vänners fru som jag naturligtvis besvarade. I svarsmailet var mitt efternamn som avsändare automatiskt utbytt så att då kom det fram att jag av någon anledning bytt efternamn (arbetar inom offentlig sektor). Samma sak på jobbet - där märkte kollegorna att mitt namn ändrats (skedde i och med att arbetets IT-system går mot folkbokföringen). Så att kollegorna fick veta det innan familjen....

Alla kundkort medlemsskap i klubbar osv har uppdaterats automatiskt - jag var på JULA igår, och där hade de också mitt nya efternamn i sina system (utan att jag meddelat att jag ändrat namn).

För mig och min man har det bara blivit pinsamt när människor runt omkring oss fått veta av en slump (även om vi tänkt berätta senare när det passar oss tex i samband med en fest) så att jag tror att det bästa är att stå för giftermålet (även om ni inte behöver byta efternamn) och berätta när det faller sig naturligt så snart som möjligt.

• Emotemot

Tack för svar! Jag är absolut medveten om att detta är ett "i-lands problem" men tänkte att familjeliv just hade utrymme för sånt! :). Och JA, lite för stort allvar tar jag mig på, såklart. Men det handlar om några få personer som jag vet skulle reagera. Och såra. Och det har jag ingen lust att göra!

Så ni har rätt, bästa är ju förstås att berätta för de närmaste och stå för det eftersom det säkerligen kommer att komma fram. Eller fixa ett samboavtal...

Är det någon som har gjort ett sådant...?

• Gladskit

Samboavtal bör ni skriva ihop med en jurist för att det ska täcka så mycket som möjligt. Det brukar gå att få kontakt med en sådan via sin bank?
    Alternativt så går ni till kommunhuset i jeans och t-shirt och gifter er snabbt bara. Undrar släkt och vänner så är det en ren juridik-och försäkringsfråga, inget romantiskt krafs
    Vem som helst som får för sig att söka på dig på tex. ratsit (kanske behöver en adressuppgift?) kommer ju se att du står som gift.

Men helt ärligt, vem bryr sig? Man har väl rätt att ändra sig?
    Jag och min man gifte oss för några år sedan, efter 17 år tillsammans just för att vi hade både barn och hus och ansåg att det var det mest juridiskt hållbara att göra.

• krompa

Om ni gifter er utan att byta namn eller ha ringar på er så syns det inte.

Svar på tråden Hur kan jag dölja att jag är gift?