Hur ökar man mängden bröstmjölk?
Lite bakgrundsinformation.
Fick mitt första barn för 10 veckor sedan (kejsarsnitt)
Inga problem att få henne att suga på bröstet, MEN efter några amningar kom smärtan från hell. Det kändes som om nån la min bröstvårta på ett bord och slog den med en hammare. Barnmorskororna på BB var jättegulliga och försökte hjälpa mig och vi kom tillsammans överens om att ge henne lite ersättning( hon koppmatades) för att låta brösten vila. Fick även låna en pump för att få ut mjölk på det sättet. Det gjorde inte så ont men var obehagligt.
Hemma bytte vi ut koppen mot flaska eftersom mycket spilldes ut och hon fick i sig för mycket på en gång.
Innan födseln sa jag att jag ville amma men tänkte inte gå över lik för att göra det. Det jobbiga var att jag märkte att hon gillade/mådde bra att ligga vid bröstet men jag led.
Nu gör det inte ont längre (tack och lov) sen en månad tillbaka men vi har fortsatt med ersättning eftersom det inte känns som att min mjölk räcker. Och det är speciellt på kvällarna. Dagarna och nätterna funkar.
Hon får ca 30-60 ml per dag. På kvällarna öppnar hon munnen men hon sluter inte om bröstvårtan utan för huvudet fram och tillbaka. Hon blir också arg och börjar skrika. Ibland kan jag byta bröst 6 ggr innan hon tar det. Men då suger hon en kort stund och börjar föra huvudet fram och tillbaka. Och efter ett tag blir hon sur igen.
Ser att det blir långt men mina frågor är:
Kan man göra nått så att man får mer mjölk i brösten? Upplever att det "tar slut" ibland.
Har hon blivit "lat" så att flaskan är lättare att ta än bröstet ibland?
Vill helst inte ge för mkt ersättning eftersom hon spyr oftare då
Prio ett är att hon ska bli mätt, om det är genom amning eller ersättning är egentligen inte så viktigt, men amningen är ju ganska praktisk eftersom jag bär med den.
Hon är en snäll bebis och skriker sällan och när hon var några veckor började vi använda napp och den använder hon ibland