• Anonym (anonym)

barns efternamn enskild vårdnad

Även om man har enskild vårdnad över sina barn så får de inte byta ifrån den andra förälderns efternamn utan dennes samtycke eller att domstolen beslutar om det. Någon som har gått igenom domstol? Hur går det till? Vad tar de hänsyn till?

• Svar på tråden barns efternamn enskild vårdnad
  • Anonym (nja)
    Drottningen70 skrev 2015-07-29 18:42:07 följande:

Regeln är att det krävs båda föräldrarnas tillstånd att ta bort ett namn även om man är ensam förälder. Inte i "vissa fall"

På skatteverkets hemsida står det "i vissa fall". Och jag antar att dom.faktiskt har större koll än.dig.
  • Anonym (anonym)
    Brumma skrev 2015-07-29 18:52:17 följande:

Om det är förenligt med barnets bästa kan domstol besluta att det är ok att ändra trots att den ena föräldern motsätter sig det.

Här är ett fall där det först blev ett nej men när beslutet överklagades gick hovrättenmot domen och barnet fick ändra efternamn mot pappans vilja.

lagen.nu/dom/rh/2003:6

Tack! Läste precis den, men önskar mer kött på benen. Man kanske kan vända sig till sin tingsrätt och begära ut domar?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (nja) skrev 2015-07-29 18:54:39 följande:

På skatteverkets hemsida står det "i vissa fall". Och jag antar att dom.faktiskt har större koll än.dig.

Ovan la jag upp den relevanta paragrafen ur lagen. I vissa fall innebär att godkännande krävs om det är ett byte från det namn som föräldern som inte är vårdnadshavare bär.
  • Brumma
    Anonym (anonym) skrev 2015-07-29 18:55:22 följande:

Tack! Läste precis den, men önskar mer kött på benen. Man kanske kan vända sig till sin tingsrätt och begära ut domar?

Du kan söka på domar på den sidan ;)

encrypted.google.com/search%3Alagen.nu&q=Byte+av+efternamn+&sa=S%C3%B6k#q=site:lagen.nu+Byte+av+efternamn+dom
  • Drottningen70
    Brumma skrev 2015-07-29 18:52:17 följande:

Om det är förenligt med barnets bästa kan domstol besluta att det är ok att ändra trots att den ena föräldern motsätter sig det.

Här är ett fall där det först blev ett nej men när beslutet överklagades gick hovrättenmot domen och barnet fick ändra efternamn mot pappans vilja.

lagen.nu/dom/rh/2003:6

Exakt. Via dom alltså. Aldrig på eget bevåg i egenskap av ensam vårdnadshavare.
  • Drottningen70
    Anonym (nja) skrev 2015-07-29 18:54:39 följande:

Det stämmer inte, dock. Om inte den förälder vars namn ska bort godkänner så krävs det dom.
  • Anonym (mamma)

Är också intresserad av detta..

Jag har en son som är 12, snart 13 år gammal, och han vill själv göra sig av med pappans efternamn, och istället ha mitt.    Han har mitt namn som mellannamn, och brukar ofta vägra skriva sitt egentliga efternamn (pappans)

Vi har ingen kontakt med pappan, har inte träffat honom på över tre år, och inte pratat med honom på snart två år.
    Har inget telefonnummer som vi kan nå honom på eller något. 

Pappan flyttade när jag var gravid, och har aldrig bott ihop med barnet eller haft någon bra kontakt öht. 

Kostar det mycket att gå till domstol?   Är de värt ett försök, eller bör man vänta tills sonen blir 18 och kan bestämma själv?  

• Anonym (oops)
    Anonym (topp) skrev 2015-07-29 18:36:50 följande:
    Nej, men domstolen kan självlärt bestämma vem som faktiskt får ändra barnets namn, vilket det ju handlar om här.
    Enbart om det finns allvarliga grunder för ett namnbyte så kan det beslutas i dom mot den andra förälderns vilja. Ha även i åtanke att barnet kan ändra sig igen.
  • Johan70
    Anonym (mamma) skrev 2015-07-29 19:43:17 följande:

Är också intresserad av detta..

Jag har en son som är 12, snart 13 år gammal, och han vill själv göra sig av med pappans efternamn, och istället ha mitt.    Han har mitt namn som mellannamn, och brukar ofta vägra skriva sitt egentliga efternamn (pappans)

Vi har ingen kontakt med pappan, har inte träffat honom på över tre år, och inte pratat med honom på snart två år.
    Har inget telefonnummer som vi kan nå honom på eller något. 

Pappan flyttade när jag var gravid, och har aldrig bott ihop med barnet eller haft någon bra kontakt öht. 

Kostar det mycket att gå till domstol?   Är de värt ett försök, eller bör man vänta tills sonen blir 18 och kan bestämma själv?  

Om det bedöms vara till barnets bästa, så kommer domstolen att fatta beslut om namnbyte. I det här fallet kommer domstolen sannolikt bestämma om namnbyte.

Fast det kan vara till fördel att söka pappans godkännande först, så slipper man gå till domstol om saken. Även om du inte har något telefonnummer till honom, så borde du väl kunna leta upp honom på nätet eller så? Det är inte så dyrt att gå till domstol, men lite kostar det ju och det tar tid i anspråk.

• Atena

Jag tror kostnaden var drygt 400 för fyra år sedan för att lämna in det till domstol.. Jag behövde aldrig gå till domstol, pappan gick med på bytet, men hade gjort det om han vägrat. 

• Anonym (mamma)
    Johan70 skrev 2015-08-11 09:51:36 följande:

Om det bedöms vara till barnets bästa, så kommer domstolen att fatta beslut om namnbyte. I det här fallet kommer domstolen sannolikt bestämma om namnbyte.

Fast det kan vara till fördel att söka pappans godkännande först, så slipper man gå till domstol om saken. Även om du inte har något telefonnummer till honom, så borde du väl kunna leta upp honom på nätet eller så? Det är inte så dyrt att gå till domstol, men lite kostar det ju och det tar tid i anspråk.

Det enda jag kan hitta på Ratsit är att han är folkbokförd på en adress, men troligtvis bor han inte där...   
    Jag ska skicka blanketten till den adressen i alla fall, och be om hans underskrift.  Extremt liten chans att han skriver under, och gör sig besväret att skicka tillbaka,  bara att skicka ett litet födelsedagskort på sonens födelsedag är ju tydligen för besvärligt.     Men det är nog klokt att försöka den vägen först, innan jag går till domstol.

Tack för svaret, förresten :)
  • tjockobbe

Kan man lägga till namn på barn utan den andra förälderns underskrift?

Separerade för drygt en månad sen och i slutet på oktober kommer barn nr 2. Jag har förstått det att den kommer få samma efternamn som storasyster - dvs. pappans.
    Men nu vill jag ha minst ett av mina namn med på dem också - jag har 2 varav ett står som mellannamn. Måste han godkänna att jag lägger till det?

Vi har gemensam vårdnad om storasyster men lillasyster kommer jag ha själv.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
Svar på tråden barns efternamn enskild vårdnad