• Kindersurprise

Skilsmässa, gemensam

Hej

Mitt första inlägg. Hoppas någon kan ge mig rådet jag är ute efter.

Jag o min fru ska skilja oss och vi är överens om detta. Hon äger bostadsrättslägenheten som vi för nuvarande bor i och lite sparat pengar i banken. Jag äger ingenting. Vi är överens om att var ska behålla sin egendom och ingen tar något av den andras grejer.

Behöver vi ange detta i skilsmässa ansökan under rubriken - övriga yrkande- eller behöver man verkligen inte ange nånting i så fall och lämna fältet tomt? Inga barn och inga konstigheter. Vi vill ha en snabb och civiliserad skilsmässa. Tack :)

• Svar på tråden Skilsmässa, gemensam
  • Anonym (L)

Nej, ni behöver inte ange något. Bodelningen är mellan er privat och inget domstolen lägger sig i om ni inte vill ha boutredningsman tex. Alltså kan ni fördela saker och ting som ni vill. Ni bör ändå upprätta ett dokument (gärna bevittnat) där ni skriver att ni är nöjda med uppdelningen så att ingen av er kan bli girig sen och kräva bodelning enligt lagen (där allt ska delas utom den enskilda egendomen).

• abengt

Tingsrätten bekymrar sig inte om er egendom i målet om skilsmässa. De enda frågor som tingsrätten bekymrar sig om är er skilsmässa, vårdnad om eventuella gemensamma barn och frågor som t ex kvarsittningsrätt till bostad. 

Ni är dock skyldig att upprätta ett bodelningsavtal i skrift och underteckna detta. Bodelningsavtalet är emellertid en privat överenskommelse mellan er båda och inte något som tingsrätten bekymrar sig om.

Svar på tråden Skilsmässa, gemensam