-
Varningarna blir alltfler, då Drönare riskerar att skada oss alltmer, så det måste styras upp med reglering.Bara upplysning fungerar lika dåligt som med alkohol narkotika och tobak etc.Enär Drönare kan störa vår infrastruktur och ex. slå ut allt flyg, som en del säkert tycker är roande, samt än värre bli dödliga vapen, måste det tveklöst styras upp snarast, vad än flummiga anhängare tycker, fåtalet drönare kan vara till viss nytta.Rättsrådiga finner en prövad lösning som bromsar en hel del avarter, man gör som med bilar och vapen, registrerar alla så illegala omedelbart kan tas i beslag och förverkas.Räcker det inte får man ha licensiering.Roliga leksaker men vem vill ha en i skallen, eller i en flygplansmotor, så man får som vanligt skilja på lek nöje och nytta.Andra vill att narkotika ska släppas fritt.
-
Svar på tråden Drönare för dummies, idioter, huliganer och terrorister?
-
Det är redan ordentligt uppstyrt med lagar och regler kring "drönare".
Varför Bromma (flygplats i Stockholm) stänger ner titt som tätt är för att göra en poäng av alla som flyger och skiter i reglerna. -
Även Arlanda och värre än så
-
Modellflygplan har funnits i hundra år. Det är konstigt att de tycks ha blivit ett problem först nu.
-
Lagarna fungera inte nu.whippo skrev 2015-07-25 16:08:35 följande:
Det är redan ordentligt uppstyrt med lagar och regler kring "drönare".
Varför Bromma (flygplats i Stockholm) stänger ner titt som tätt är för att göra en poäng av alla som flyger och skiter i reglerna.
-
Hur högt går dom?Johan70 skrev 2015-07-29 11:36:10 följande:
Modellflygplan har funnits i hundra år. Det är konstigt att de tycks ha blivit ett problem först nu.
Drönare är som en helikopter och farligare. -
Anonym (Prevo) skrev 2015-07-29 18:07:06 följande:Hur högt går dom?
Drönare är som en helikopter och farligare.Jag vet inte hur högt andra modellflygplan går, men invid en flygplats är väl höjden över marken inte det egentliga problemet utan just att de finns i luftrummet.
På vilket sätt är en drönare farligare än andra modellflygplan?
-
Anonym (Pax) skrev 2015-08-05 12:08:13 följande:Dessa har inte varit så nära en flygplats ex. på Gärdet i Sthlm.
En Drönare är inget flygplan och kan flyga mer precist.Modellhelikoptrar har funnits i decennier det med.
Jag tror att det rent av borde vara farligare med en maskin som flyger mindre precist.
På vilket sätt är en drönare farligare? Du påstår det men har inte förklarat på vilket sätt det är så. Du skriver att de nu används på en farligare plats, men det har jag inte ifrågasatt.
Det jag tycker är konstigt, är att frågan kommer upp först nu, när företeelsen med modellflyg har funnits hur länge som helst. Är det modellflygarna som har blivit mer korkade/mindre säkerhetsmedvetna eller är det något annat som ligger bakom? -
Oj, förlåt. Jag blandade ihop (Prevo) och (Pax).
-
En anka eller gås kan väga runt 4 kilo och en drönare runt 1 kilo. De utgör inte mer hot mot flyget än fåglar och fåglar finns det massor av. Av piloter som krockat med större fåglar så blir de bara mos vilket också en drönare av plast och lite aluminium också skulle bli.
Sedan har inte heller Arlanda eller Bromma själv sett drönare utan det är andra som ringt in och anmält.
En drönare kan lätt komma upp till 500 meter men flygs sällan högre än 120 meter som är tillåtet då flyg måste flyga bra mycket högre.
Flyger själv för film/foto och även så kallad fpv-racing. När man flyger fpv brukar man inte vara högre än 50 meter och bort långt från både folk och bebyggelse. Att filma räcker det ofta att komma upp 10-20 meter för att få bra film. Det är ofta snygga åkningar man är ute efter. Om det är högt syns inte det man vill filma.
Inom allt så finns det rötägg och allt kan inte förbjudas. Att flyga ovanför folks huvud säger det sunda förnuftet att det inte är trevligt om de inte är medvetna om det. Ikea säljer knivar, tänk om ett par plockar upp knivar där och attackerar någon, bäst att förbjuda Ikea att sälja knivar.