• 510088

Sömn 1 åring

hej

Behöver tips och råd. Någon som är/har varit i samma sits?

Jag har en pojke på 1 år som har sömnproblem nattetid. Detta har han haft sedan han föddes. Men för ca 1 månad sedan blev det ännu värre (trodde inte att det kunde bli värre)

Han somnar för natten vid 21-22 tiden. Vid 00-01 börjar han att böka runt i sängen och kommer inte till ro, tillslut vaknar han och ställer sig upp och skriker. Det hjälper inte att lägga honom ner igen och ge nappen, då skriker han ännu mer. Tillslut får vi gå upp och vagga honom, vid varje försök att lägga honom igen ställer han sig upp och är ledsen. Vi får då gå upp med honom igen. Så här håller det på till ca 05 då han tillslut somnar av utmattning.

Vill tillägga att vi någonstans på natten även ger honom ersättning (dricker ej välling) men det hjälper inte.

Vi står helt handfallna i detta och vet inte vad vi ska göra. Enligt BVC är detta normalt?!

Hjälp!

Mvh

Sofia

• Svar på tråden Sömn 1 åring
  • MissTL

Låter precis som min son som är 14 månader. Han somnar också utan problem på kvällen vid 20.00, men vaknar vid 03.00 och är vaken till 05.00 eller 06.00. Oftast gnällig och ledsen men ibland glad och vill leka. Har också gett ersättning men gör ingen skillnad, utan nu får han vatten och får ligga i min famn tills han somnar om. Normalt enligt både BVC sköterska och BVC läkare. Inget att göra något åt. Nu håller vi bara ut tills dagis börjar om 1 månad och hoppas det blir bättre då. Det enda jag kan tipsa om som hjälper oss är att vara noga att sonen bara sover en gång per dag, efter lunch, och max i 2 timmar. Lycka till!

• Natulcien

Han sover inte bättre om han sover mer er, så att han får fysisk närkontakt?

• 510088

Jo när han sätter i gång med detta lägger jag honom bredvid oss i sängen men det hjälper ej, han sätter sig upp och gallskriker! Jag fortsätter att pröva i vår säng efter varje omgång vaggning vi har varit uppe men det blir ingen skillnad. Det är i vår säng han tillslut somnar i framåt morgonen av utmattning.

Jag har from i dag börjat med endast en vila på dagen. Han ska dock inte börja på dagis förän han är 1,5 år i januari.

Känner på mig att något är fel..

• Eleonor01
    510088 skrev 2015-07-23 14:02:42 följande:

Jo när han sätter i gång med detta lägger jag honom bredvid oss i sängen men det hjälper ej, han sätter sig upp och gallskriker! Jag fortsätter att pröva i vår säng efter varje omgång vaggning vi har varit uppe men det blir ingen skillnad. Det är i vår säng han tillslut somnar i framåt morgonen av utmattning.

Jag har from i dag börjat med endast en vila på dagen. Han ska dock inte börja på dagis förän han är 1,5 år i januari.

Känner på mig att något är fel..

Inget konstigt i min ögon hellre. Det är en övergående fas precis som allt annat. Om du misstänker att något är fel så säg det till Bvc då?!? Vad misstänker du?
  • 510088

Jag hoppas på att det är en fas han är inne i men jag tycker att det verkar konstigt att han skriker oavbrutet i 4 timmar varje natt. Det känns inte som att det är normalt och jag vet inte vad jag misstänker för fel.

Får ingen respons från BVC..

• Natulcien
    510088 skrev 2015-07-23 14:31:12 följande:

Jag hoppas på att det är en fas han är inne i men jag tycker att det verkar konstigt att han skriker oavbrutet i 4 timmar varje natt. Det känns inte som att det är normalt och jag vet inte vad jag misstänker för fel.

Får ingen respons från BVC..

Ja, om han skriker oavbrutet i 4 timmar varje natt så låter det onekligen lite oroväckande. Kanske har han ont någonstans? Magen? Vad äter han? Öronen?
Svar på tråden Sömn 1 åring