• Majjsan74

Men alltså VAD äter era barn till frukost?

Läste en annan tråd här som handlade om att barnbarnet inte får mat hemma. Där står det att barnet bara äter mjölk, flingor och macka med sylt till frukost.

Okej nu kanske vi kör ost eller skinka istället för sylten, men annars är det som våra barns frukost som jag trodde var helt ok.

Räcker inte mjölk/yogurt med flingor och mackor? 
    Vad äter era barn till frukost? Ge mig inspiration om jag är fel ute!

• Svar på tråden Men alltså VAD äter era barn till frukost?
  • fluu
    Anonym (Haha!) skrev 2015-07-23 09:28:52 följande:
    Pappan är från ett asiatiskt land och där är grytor och soppor lika vanligt till frukost som till lunch. Så vårt barn får grytor (eller, hela familjen äter grytor till frukost, ibland soppor). Pappan menar på att det är bättre för hela kroppen, framförallt hjärnan. Själv saknar jag de gamla hederliga rostisarna. ;O
    Absolut inget konstigt eller dåligt. Min favvofrukost är faktiskt just soppa. Gärna från gårdagen och med en brödbit till.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (olika!)
    Pappan är från ett asiatiskt land och där är grytor och soppor lika vanligt till frukost som till lunch. Så vårt barn får grytor (eller, hela familjen äter grytor till frukost, ibland soppor). Pappan menar på att det är bättre för hela kroppen, framförallt hjärnan. Själv saknar jag de gamla hederliga rostisarna. ;O
    Det låter inte så konstigt, även om jag skulle ha svårt att äta gryta till mat. Soppa kanske skulle slinka ner :) Kan tänka mig man håller sig mätt i alla fall :)
  • Floffeen

mån-fre: mackor,med skinka,  "havrekuddar" med mjölk,
     filmjölk och ibland har dom i valfri frukt typ  jordgubbar eller banan.

på helgen är de OK med pannkanor, rostemackor med  sylt / marmelad osv.

2 åringen är dock kräsen och vill bara ha yoggi + banan  VARJE morgon..
    eller äta ur smörpaktet om tillfälle ges  ...  Flört

• Knackamackadam

Mjölk och havrefras, havregrynsgröt med sylt eller macka med smör (ibland med ost) och mjölk. Så mycket mer spännande blir det inte och är det något mål jag inte orkar bråka om, så är det frukosten!

• Mrs Green

Vanligtvis två mackor med ost eller skinka/kyckling/kalkon och ett glas mjölk. Ibland blir det istället en tallrik naturell yoghurt med flingor. Hon är 10 år.

• Utbrytarkonst

Det är väldigt olika. Nu på sommaren blir det många dagar som frukosten består av vaniljyoughurt med jordgubbar, vattenmelon och en bit grovt bröd med smör och ost.

Annars så blir det oftast vaniljyoughurt med havrefras eller krossat knäckebröd eller osötad musli samt bär, oftast blåbär, samt grovt bröd med smör och ost, ibland även avokado eller ett ägg.

Lika ofta blir det havregrynsgröt med bär, eller smoothie gjord på vaniljyoughurt, banan och bär, t.ex blåbär och hallon.

• Lussekatta

Sonen 7 år äter mackor med smör (ibland pålägg) och 1-2 glas mjölk, kanske en frukt...

Dottern 6 år äter macka med smör och ost och Havredryck.

• Vestra

Fil och flingor, smörgås med olika pålägg, eller gröt. Ibland blir det fruktsallad och äggröra osv. Men oftast är det fil, smörgås eller gröt.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Me)

Kul att höra alla svar! Fått lite tips och inspiration också.
    En fråga, när ni säger grovt bröd vad menar ni då? Är exempelvis "lingongrova" grovt bröd? Eller "längtan"? Eller "energibröd"? Eller menar ni superduper-grova bröd som finska rallarhalvor?

• Sockervaddspinnen
    Anonym (Me) skrev 2015-07-30 12:43:20 följande:

Kul att höra alla svar! Fått lite tips och inspiration också.
    En fråga, när ni säger grovt bröd vad menar ni då? Är exempelvis "lingongrova" grovt bröd? Eller "längtan"? Eller "energibröd"? Eller menar ni superduper-grova bröd som finska rallarhalvor?

Grovt bröd är bröd gjort med lite, eller inget vetemjöl alls.
    Lingongrova kanske, kanske, kanske kan platsa. Men jag undviket det pga allt socker.
    Jag brukar köpa såna där rallarhalvor (heter de så?).
  • Anonym (mamma)

Min yngsta dotter som är 4 år har svårt att få i sig frukost på mornarna. Har serverat macka o fil/yoghurt men hon har svårt att få i sig allt o blir hungrig efter nån timme. Frågade henne vad hon helst vill ha till frukost så svarade hon gröt (mannagrynsgröt) med kanel på som på dagis. Så får hon mannagrynsgröt (hon tycker inte om havregrynsgröt) med lite kanel, socker o mjölk så äter hon upp allt o vill gärna ha mer. Det är väl det som hon lättast får i sig.

Min äldsta dotter äter det mesta som fil/yoghurt med flingor eller banan. Macka med pålägg o mjölk. Havregrynsgröt eller mannagrynsgröt med lingonsylt o mjölk. Kokt ägg. Ibland (sällan) lyxar vi till det med egengjord varm choklad (ej oboy för det är inge gott enligt mig :p )

• LFF

Havregrynsgröt med sylt och delar på en polarkaka med ost/leverpastej/hästkött (tvillingar, 2 år).

• Anonym (Johanna)

Tycker det låter gott! :) men om du saknar rostmackor borde du ju äta det ibland. Omväxling förnöjer eller vad säger man? ;)
  • Anonym (Johanna)
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-30 12:51:58 följande:

Grovt bröd är bröd gjort med lite, eller inget vetemjöl alls.

Lingongrova kanske, kanske, kanske kan platsa. Men jag undviket det pga allt socker.

Jag brukar köpa såna där rallarhalvor (heter de så?).

Rallarhalvor har väl tyvärr en del vetemjöl i sig? Men det är himla gott och rätt nyttigt ändå...

Men det sägs väl att grovt bröd ofta har extra mycket socker i sig för att motverka beskhet typ?
  • Anonym (2barnsmor)

Ibland äter 4-åringen ingenting, ibland 2 ägg, ibland en macka, ibland fil o müsli. 1,5-åringen äter oftast gröt, ibland skinkmacka o ibland fil o müsli. På dagis äter vabligtvis minstingen gröt o den stora filmjölk.

• modsey

Otroligt olika 
    I bland flingor ( av den i alla fall lite nyttigare sorten) med skivad banan i och yoghurt och en macka till och jovisst kan de få marmelad på i bland.
    Andra gånger äter vi pannkakor- i bland mer nyttiga med grövre mjöl och kanske lite spirulina/ vetegräs etc i, andra gånger helt vanliga. Oftast får de banan och honung till det. 
    Omelett av olika slag.
    Äggröra med kokt skinka och till mig o maken rökt lax
    stekta smörgåsar med ost o skinka ( i synnerhet om vi har tackosbröd  kvar hemma.
    Smoothies av olika slag
    Kokt ägg och kaviar smörgås 
    Migas 
    Fruktsallad med keso

Lite sånt. 
    Vi har oftast ganska gott om tid på morgonen och mina barn avskyr när de måste äta frukost på förskolan för de har så trist frukost tycker de....

Svar på tråden Men alltså VAD äter era barn till frukost?