• Anonym (Bonus)

Är ni delaktiga i bonusfamiljer?

Behöver hjälp att sortera mina tankar lite. Min man har en son som bor hos oss varannan vecka. Sonen är trevlig o vi respekterar varandra, så inga problem med pojken. problemet ligger i mannen o hans ex som ständigt gör förändringar i hur pojken ska vara hos oss eller hos mamma. Egentligen inga problem, men mannen säger aldrig nej till exet oavsett om vi har annat planerat eller inte, vilket gjorde mig irriterad då jag ständigt får planera om.

Efter ett tag tröttnade jag (innan vi bodde ihop, jag har nämligen oxå ett barn sen tidigare så planering är A o O för att få tid tillsammans) och satte ner foten. Jag nekade att det skulle bytas helger (om det inte händer nåt speciellt såklart).

Nu istället så säger mannen ingenting, mer än precis innan han ska tex hämta pojken på mamma-veckan. Sen säger han att han har visst sagt det, jag måste ha glömt och sen blir han jättearg för att han tror att jag inte gillar hans son (vilket inte är det som det handlar om).

Nu vet jag inte längre om jag verkligen är så hemsk, eller om jag har rätt att bli tillfrågad om förändringar innan?

Jag är så trött på att ständigt känna mig överkörd o orespekterad, min man tycker såklart att jag överdriver.

• Svar på tråden Är ni delaktiga i bonusfamiljer?
  • Anonym (bibo)

Jag kanske var lite snabb i tankarna. Vi gör inte så ofta så otroligt viktiga saker att dom inte kan komma hem. Händer det något särskilt eller att vi åker bort så är vi ju inte hemma helt enkelt. Då åker vi ju inte hem.

Är det däremot någon mindre resa så får dom åka med då. Två eller tre barn spelar ingen större roll. Nu är dom 15 och 19 så nu klarar dom sig ju själva hemma också om vi är iväg.

Jag har sagt till mannen att han inte behöver fråga mig om dom får komma hem utan bara säga till att dom kommer. Sen vet ju han om vi ska bort eller att det är något och då säger han ju det till dom bara.

Men hemmet är och har alltid varit deras lika mycket i mina ögon.

Sen kan jag förstå att andra vill ha det annorlunda. Det svåra är väl när dom vuxna inte är överens, som vi är.

• Anonym (bibo)

Det är nog svårare när ena har barn och inte andra. Då är ju bara den ena förälder. Den andra lever ju mer i en parrelation.

Har man gemensamma så gör kanske inte ett eller två barn till så stor skillnad tänker jag.

Så är det för mig iaf. Förälder är man ju alltid oavsett om barnen är hos en eller inte. Har man dom inte på heltid så kan jag tänka mig att varje timma extra är ett STORT PLUS dessutom.

Jag var ju singel utan barn när jag träffade min man och jag har ju växt in i rollen ännu mer efter att jag blev förälder. Jag kan förstå hans känslor på ett helt annat sätt nu. Jag trodde jag förstod ganska så bra men det gjorde jag inte.

• Anonym (...)

Skulle ngn ständigt anklaga mig för att inte gilla hans barn skulle jag hålla med tillslut..

• Anonym (Bonus)
    Anonym (bibo) skrev 2015-07-20 23:04:50 följande:

Det är nog svårare när ena har barn och inte andra. Då är ju bara den ena förälder. Den andra lever ju mer i en parrelation.

Har man gemensamma så gör kanske inte ett eller två barn till så stor skillnad tänker jag.

Så är det för mig iaf. Förälder är man ju alltid oavsett om barnen är hos en eller inte. Har man dom inte på heltid så kan jag tänka mig att varje timma extra är ett STORT PLUS dessutom.

Jag var ju singel utan barn när jag träffade min man och jag har ju växt in i rollen ännu mer efter att jag blev förälder. Jag kan förstå hans känslor på ett helt annat sätt nu. Jag trodde jag förstod ganska så bra men det gjorde jag inte.

Jag har oxå barn sedan tidigare o sen har vi även gemensamt barn.
    Det verkar tydligen inte spela någon roll för mig som ff anser att man kollar med varandra. Jag själv skulle inte ändra i umgänget eller göra semesterplaner tillsammans med mitt ex utan att först ha kollat av med min man..
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (bibo) skrev 2015-07-20 22:59:40 följande:

Jag kanske var lite snabb i tankarna. Vi gör inte så ofta så otroligt viktiga saker att dom inte kan komma hem. Händer det något särskilt eller att vi åker bort så är vi ju inte hemma helt enkelt. Då åker vi ju inte hem.

Är det däremot någon mindre resa så får dom åka med då. Två eller tre barn spelar ingen större roll. Nu är dom 15 och 19 så nu klarar dom sig ju själva hemma också om vi är iväg.

Jag har sagt till mannen att han inte behöver fråga mig om dom får komma hem utan bara säga till att dom kommer. Sen vet ju han om vi ska bort eller att det är något och då säger han ju det till dom bara.

Men hemmet är och har alltid varit deras lika mycket i mina ögon.

Sen kan jag förstå att andra vill ha det annorlunda. Det svåra är väl när dom vuxna inte är överens, som vi är.

O självklart är det lika mkt sonens hem!! Jag har aldrig påstått något annat, men att man informerar övriga familjemedlemmar hur man räknar befinna sig i sitt hem, om man ska ta hem vänner på fyllefest eller annat anser jag vara sunt förnuft. O gäller för alla.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (...) skrev 2015-07-21 00:04:16 följande:

Skulle ngn ständigt anklaga mig för att inte gilla hans barn skulle jag hålla med tillslut..

Jag är bra sugen för att se vad han säger men det glömmer han väl aldrig sen i sf.. :)
  • Anonym (hmm)
    Brumma skrev 2015-07-20 20:51:00 följande:
    Fast du kan inte jämföra att barnet blir sjukt eller ngt extra allvarligt händer med "jag kommer nu och ni måste ställa in allt"....

Och nej. De barnvakter vi använder ändrar sig inte mitt i passningen. Då hade de varit alltför instabila för att passa mina barn.. Jag vet till 100 procent att barnen har det alldeles fantastiskt hos barnvakten och att barnen längtar lite går över på fem minuter när man lagt på luren... Om ngt allvarligare händer (barnet blir väldigt sjukt (alltså mer än förkylning eller lätt feber) så vet jag att barnvakten gör det bästa i den situationen. Kör hem barnet till oss eller ringer oss att hämta. Eller - om det passar bättre för situationen - fortsätter ta hand om barnet.

Det GÅR inte att jämföra barn boende på heltid med barn som har två hem. Det är helt enkelt inte samma sak.
    Det funkar utmärkt för oss, och jag tycker inte att det är några problem att jämföra med barn boende på heltid.

Barnvakterna och barnen kan väl vara hur stabila som helst, utrymme för att ändra sig har i alla fall vi tyckt vara viktigt att ha. Det vill säga att barnen som blivit passade alltid haft möjlighet att avbryta detta om de känt nödvändighet av att vilja göra det.

Men med det sagt så är det verkligen inte många gånger som vi behövt ställa in allt. De gånger vi gjort det så har det haft en verklig och viktig orsak, och nu när barnen är stora händer det att de pratar om hur välgörande det var för dem att vi ställde upp på vad det nu var. Definitivt värt det för vår del.
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (hmm) skrev 2015-07-21 07:29:41 följande:
    Det funkar utmärkt för oss, och jag tycker inte att det är några problem att jämföra med barn boende på heltid.

Barnvakterna och barnen kan väl vara hur stabila som helst, utrymme för att ändra sig har i alla fall vi tyckt vara viktigt att ha. Det vill säga att barnen som blivit passade alltid haft möjlighet att avbryta detta om de känt nödvändighet av att vilja göra det.

Men med det sagt så är det verkligen inte många gånger som vi behövt ställa in allt. De gånger vi gjort det så har det haft en verklig och viktig orsak, och nu när barnen är stora händer det att de pratar om hur välgörande det var för dem att vi ställde upp på vad det nu var. Definitivt värt det för vår del.
    Och jag förstår hur du menar och jag vill absolut ställa upp för våra barn om det är någon dom önskar. Jag vill däremot inte ställa upp för att mamman ständigt planerar aktiviter på sina barnveckor.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-07-21 10:12:51 följande:
    Och jag förstår hur du menar och jag vill absolut ställa upp för våra barn om det är någon dom önskar. Jag vill däremot inte ställa upp för att mamman ständigt planerar aktiviter på sina barnveckor.
    Nej, och det förstår jag. Men om en unge vilken som helst har en inkapabel förälder och en kapabel förälder så måste ju den som är den bättre av de två kompensera för den vars föräldraförmåga i något avseende brister. På det sättet ställer föräldern upp för barnet (och indirekt för den andra föräldern men det är inte viktigt). 

Nu läste jag om fyllefester så nu undrar jag hur gammalt detta barn är?
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (hmm) skrev 2015-07-21 10:15:56 följande:
    Nej, och det förstår jag. Men om en unge vilken som helst har en inkapabel förälder och en kapabel förälder så måste ju den som är den bättre av de två kompensera för den vars föräldraförmåga i något avseende brister. På det sättet ställer föräldern upp för barnet (och indirekt för den andra föräldern men det är inte viktigt). 

Nu läste jag om fyllefester så nu undrar jag hur gammalt detta barn är?
    Jag vet, o min man är en superbra pappa och jag älskar ju honom o valde att skaffa fler barn med honom eftersom jag har sett hur bra han är, men det utesluter väl inte att han o jag kan prata om hur vi ska planera vårt liv, våra dagar tillsammans?
    Och mamman är ingen dålig mamma alls, om jag har fått det att framstå på det sättet, men hon lever som om de ff var ett par, o bara förväntar sig att pojken kan vara hos oss om hon har nåt annat planerat. Det är liksom ingen fråga längre, utan det bara är så..
    Och varken hon eller vi har speciellt ofta fyllefester, tror varken hon eller man (och inte vi) dricker när vi har barnen hemma. Men därför kanske det inte alltid heller passar, för visst har vi fester ibland.
    Pojken fyller snart 7 år.
  • Anonym (Också Bonusmamma)

Jag förstår precis hur du menar. Det är samma sak här. Dagar ändras hela tiden och hur som helst, efter mammans önskemål. Inte för att bonusbarnet inte får vara här, men skulle vara trevligt att veta innan hur många som ska äta middag tex. Så man vet hur mycket mat som ska göras. Blir aldrig tillfrågad eller förvarnad. Men bäst att hålla mun annars är man väl en sån dör hemsk bonusförälder som borde vetat bättre innan.

• Anonym (...)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-07-21 07:23:50 följande:

Jag är bra sugen för att se vad han säger men det glömmer han väl aldrig sen i sf.. :)

Han har ju redan bestämt sig för att det är så..
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (Också Bonusmamma) skrev 2015-07-21 14:41:49 följande:

Jag förstår precis hur du menar. Det är samma sak här. Dagar ändras hela tiden och hur som helst, efter mammans önskemål. Inte för att bonusbarnet inte får vara här, men skulle vara trevligt att veta innan hur många som ska äta middag tex. Så man vet hur mycket mat som ska göras. Blir aldrig tillfrågad eller förvarnad. Men bäst att hålla mun annars är man väl en sån dör hemsk bonusförälder som borde vetat bättre innan.

Jag har ju sagt till, så jag är redan världens sämsta. O inte hjälpte d heller..
    Så tröttsamt. För bonus får vara här med, jag vill bara att nån visar mig lite respekt genom att kolla av läget INNAN!
  • Anonym (Bonus)
    Anonym (...) skrev 2015-07-21 16:39:25 följande:
    Han har ju redan bestämt sig för att det är så..
    Javisst, hur ska jag få honom att fatta då???
  • Gung Ho
    Anonym (Bonus) skrev 2015-07-19 21:30:33 följande:

Behöver hjälp att sortera mina tankar lite. Min man har en son som bor hos oss varannan vecka. Sonen är trevlig o vi respekterar varandra, så inga problem med pojken. problemet ligger i mannen o hans ex som ständigt gör förändringar i hur pojken ska vara hos oss eller hos mamma. Egentligen inga problem, men mannen säger aldrig nej till exet oavsett om vi har annat planerat eller inte, vilket gjorde mig irriterad då jag ständigt får planera om.

Efter ett tag tröttnade jag (innan vi bodde ihop, jag har nämligen oxå ett barn sen tidigare så planering är A o O för att få tid tillsammans) och satte ner foten. Jag nekade att det skulle bytas helger (om det inte händer nåt speciellt såklart).

Nu istället så säger mannen ingenting, mer än precis innan han ska tex hämta pojken på mamma-veckan. Sen säger han att han har visst sagt det, jag måste ha glömt och sen blir han jättearg för att han tror att jag inte gillar hans son (vilket inte är det som det handlar om).

Nu vet jag inte längre om jag verkligen är så hemsk, eller om jag har rätt att bli tillfrågad om förändringar innan?

Jag är så trött på att ständigt känna mig överkörd o orespekterad, min man tycker såklart att jag överdriver.

Det handlar väl inte om att 'ha rätt'.

I alla familjer måste man samarbeta, i 'dubbla bonusfamiljer' ännu mer så.

De olika (tre?) familjerna måste vara synkade vad gäller veckor/helger och barn. Man måste utarbeta gränser mellan familjerna samt vad man måste vara flexibel om. Underlättas om man har god kommunikation /relation med ex etc.

Du har helt rimliga förväntningar medan det låter som din Man har svårt med gränser med sitt ex (vanligaste problemet i styvfamiljstrådarna på FL)
  • Anonym (...)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-07-21 22:34:09 följande:

Javisst, hur ska jag få honom att fatta då???

Sluta försöka..
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Bonus) skrev 2015-07-21 07:16:19 följande:

Jag har oxå barn sedan tidigare o sen har vi även gemensamt barn.

Det verkar tydligen inte spela någon roll för mig som ff anser att man kollar med varandra. Jag själv skulle inte ändra i umgänget eller göra semesterplaner tillsammans med mitt ex utan att först ha kollat av med min man..

Anonym (Bonus) skrev 2015-07-21 07:20:03 följande:

O självklart är det lika mkt sonens hem!! Jag har aldrig påstått något annat, men att man informerar övriga familjemedlemmar hur man räknar befinna sig i sitt hem, om man ska ta hem vänner på fyllefest eller annat anser jag vara sunt förnuft. O gäller för alla.

Jag förstår att man måste planera semestern tillsammans. Det är ju en annan sak än vardagen... Så där förstår jag absolut om du blir irriterad.

OM du verkligen anser att hans hem är hans lika mycket som ditt så tycker jag (min syn) inte att man ska behöva tala om att man kommer hem.. Visst är det väl bra för matens skull om man hattar mycket. Så pga det kan jag köpa det till viss del. Här tar kanske mjölken slut eller det finns inget bröd hemma, men då fixar vi det. Nu är det så att vi önskar att barnen/ ungdomarna var här mer så därför blir jag glad varje gång dom kommer. Vi har bara vh med ena och sporadiskt med den äldsta. Så vi är ju i helt olika sitsar också. Ni har vv och därför blir det väl olika för oss. Jag kan bli avundsjuk på er som har mer tid...

Det blir säkert problem som jag på ett sätt önskar att jag hade om du förstår vad jag menar?!
Svar på tråden Är ni delaktiga i bonusfamiljer?