• DenNamnbitne

Namnrenässans II - Flicknamnen

Alla dessa 21 namnen på flickor har detta gemensamt: namnen är inte populära på nyfödda barn idag. Icke desto mindre är det barnnamn, alla som hittills burit namnen har fått dem som spädbarn. Jag radar upp dem här för att jag själv tycker att de är värda en renässans, att tas upp i namnskicket igen av dagens och framtidens föräldrar. 

Vissa av namnen har sett lång tid förflyta sedan sin storhetstid medan andra var rätt vanliga för inte alltför längesedan. Vilket tycker ni är finast gott folk? När tror ni namnen kommer tillbaka? 

Tråden för pojknamnen finner ni här

www.familjeliv.se/forum/thread/75534786-namn-som-fortjanar-en-aterkomst-dags-for-namnrenassans-gossar

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namnrenässans II - Flicknamnen
  • Anonym (Ingeborg)

Många fina namn! Vi valde mellan gunnel och Ingeborg. Det blev Ingeborg. Även gerda funderade vi på men kändes inte lika kraftfullt. Gustava är också rätt fint men hade nog inte valt det själv. Hjördis gulligt men har tyvärr negativa associationer.

• Anonym (Ingeborg)
    DenNamnbitne skrev 2015-07-20 18:49:23 följande:

Det är lite intressant att se hur pass populära(eller ej) dessa namn är idag:

Helga - 14
    Siv - 11
    Marianne - 8
    Hulda - 6
    Ingeborg - 5
    Hjördis - 5
    Gerda - 5
    Augusta - 4
    Alfrida - 3
    Inger - 3
    Eivor - 2
    Valborg - 1
    Albertina - 1
    Ulla - 1
    Åsa - 1
    Gunnel - 1
    Agda - 1
    Birgit - 1
    Gunilla - 1
    Botilda - 
    Gustava - 
    Är det hur många som fått namnen i år?
  • Natulcien
    Embla twopointoh skrev 2015-07-19 21:03:29 följande:

Ingeborg tycker jag är väldigt ståtligt, och jag är överhuvudtaget förtjust i namn där det fornnordiska "ING" finns med, då jag tycker det är ett mjukt och fin ljud.

Jag tycker precis som du. Jag älskar Ing-inledning på kvinnonamn. Fast jag röstade på Inger, som är en stor favorit. Så vackert! Jag gillar även Ingrid, Inga och Ingegerd. Ingeborg har dessvärre blivit lite förstört av barnvisan "Jag har en gammal faster...".

Gillar även Gustava, Augusta och Gunnel väldigt mycket.
  • DenNamnbitne
    Anonym (Ingeborg) skrev 2015-07-20 20:24:47 följande:

Många fina namn! Vi valde mellan gunnel och Ingeborg. Det blev Ingeborg. Även gerda funderade vi på men kändes inte lika kraftfullt. Gustava är också rätt fint men hade nog inte valt det själv. Hjördis gulligt men har tyvärr negativa associationer.

Vad roligt att ni valde Ingeborg! Ett strålande fint namn, helt klart!!
  • DenNamnbitne
    Anonym (Ingeborg) skrev 2015-07-20 20:29:42 följande:
    Är det hur många som fått namnen i år?
    Vad årets statistik kommer sluta på är svårt att sia om, det är 2014 års siffror!
  • Miracle2015

Gillar flera. Marianne är underbart, det hade varit aktuellt nu om inte min mamma döpt sin kattunge till Ester-Marianne :) Botilda har jag gillat i många år och Ingeborg, Gerda och Inger är jättebra namn tycker jag. För oss blir det inget av dessa dock, för vi väntar en pojke :)

• DenNamnbitne
    Miracle2015 skrev 2015-07-22 02:06:21 följande:

Gillar flera. Marianne är underbart, det hade varit aktuellt nu om inte min mamma döpt sin kattunge till Ester-Marianne :) Botilda har jag gillat i många år och Ingeborg, Gerda och Inger är jättebra namn tycker jag. För oss blir det inget av dessa dock, för vi väntar en pojke :)

Med så bra smak blir det säkert fint i slutändan i alla fall Glad
  • CMH

Så många fina namn! Så svårt att välja! Helga fick tillslut min röst men Alfrida var min andra favorit. Jag kan knappt vänta på att få barnbarn (sisådär 15-20 år kvar haha) för att se vad dom kommer heta :) Det är ju så kul med namn!

Egon-08 Ivar-13 Axel-14
  • Speakers Corner

Eivor.
    Till minnet av en älskad vän.
    Fan ts, nu fick du mig att börja gråta här, saknaden är stor. 

• Donum

Vad svårt!

Det blev till slut Marianne men hade lika gärna kunnat rösta på Gunnel. Saknar Solveig på listan. :D

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • DenNamnbitne
    CMH skrev 2015-07-22 15:08:35 följande:

Så många fina namn! Så svårt att välja! Helga fick tillslut min röst men Alfrida var min andra favorit. Jag kan knappt vänta på att få barnbarn (sisådär 15-20 år kvar haha) för att se vad dom kommer heta :) Det är ju så kul med namn!

Jo, det är härligt med namn. Undra vilka trender som råder då!
  • DenNamnbitne
    spöke skrev 2015-07-27 17:19:48 följande:

Oj oj. Nästan ännu svårare än pojknamnsomröstningen. Valde Gerda, men det hade lika gärna kunnat bli Valborg ... eller nåt annat.

Jo det är en jämn kamp mellan många, Gerda är ypperligt!
  • gisela85

Så himla många fina namn på den här listan, men jag var ändå tvungen att välja Helga eftersom att min dotter heter det!

Alfrida, Eivor, Gerda, Hjördis och Hulda är också jättevackra!

Jag tror verkligen på att Ingeborg snart kommer tillbaka igen. Jag hoppas även på andra namn som slutar på "borg" så som Frideborg, Gunborg och Torborg.

Sen hoppas jag även på att namnen som slutar på "hild" kommer tillbaka, namn så som Alfhild, Borghild, Gunhild, Magnhild, Ragnhild och Signhild - och ja självklart också Hildur och Hildegard!

Några andra namn som var vanliga under förra sekelskiftet som inte står med på listan som jag faktiskt själv har funderat på att ge till en framtiden dotter om jag skulle få det är Asta, Berta, Dagmar, Inga och Gunvor.

Utöver det hoppas jag också verkligen på att följande (snart eller redan) utrotningshotade namn gör en comeback: Ada, Aina, Alida, Blenda, Daga, Dagny, Edla, Erna, Gertrud, Gunda, Göta, Helfrid, Helmi, Herta, Nanna, Milda, Mildred, Syster och Vilhelmina.

Svar på tråden Namnrenässans II - Flicknamnen