• Anonym (Ts)

Hjälp hur ska en bonusmamma vara?

Hej!

Ni biologiska mammor som har med en bonusmamma att göra med, hur ska vi vara för att ni ska känna er nöjda och säkra?

Jag och min kille har varit tillsammans i 8 månader. För 3 månader tyckte min pojkvän det var läge för mig att träffa hans son. När biomamman fick veta det blev hon alldeles utom sig. Hon blev först arg och sa nej. Sedan ändrade hon sig och sa att det inte berodde på mig men att hon inte tyckte att det passade just nu pg av saker som hänt i familj och släkten.

Jag respekterade det.

Sonen vet om att jag finns och frågar väldigt mycket om mig. Han har själv uttryckt att han vill träffa pappas tjej men pg av mammans önskemål att inte göra förändringar i barnets liv har vi (framförallt jag) valt att respektera mamman.

Sonen fyllde år häromdagen och han ska ha ett kalas hos pappan nu i helgen. Jag trodde att jag skulle vara närvarande eftersom jag har nu i 3 månader respekterat mammans önskemål kände att det kanske var okej från mammans sida att jag nu träffade sonen.

Jag stod i butiken och skulle köpa en present åt sonen. Men var osäker om han skulle gilla den. Så jag ringde min pojkvän och frågade "tror du han tycker om det här"

Min pojkvän svarar mig jätteglatt "fråga honom själv!"

Och räcker telefonen till honom. Jag blev helt ställd för jag har aldrig pratat med barnet.

När biomamman fick reda på att jag hade pratat med sonen i telefonen hade hon ringt upp min pojkvän och "nästan" skällt ut honom och sagt att hon inte gillade att jag hade tagit kontakt med sonen samt sagt att jag kliver in i deras familj som att jag vore något.

Jag är så chockad! Vad ska man göra? Är det mig det fel på? VARFÖR beter sig mamman så här?

De har varit separerade i 9 år.. Pappan varit lite frånvarande i halva barnets liv men försöker sitt bästa nu.

Biomamman har ny man och barn sen många år tillbaka.

• Svar på tråden Hjälp hur ska en bonusmamma vara?
  • Anonym (Nina)
    Anonym (pp) skrev 2015-07-17 22:13:11 följande:
    Jag antar att du har enskild vårdnad eller att ni har ett domstolsbeslut på det som bygger på att pappan inte är pålitlig.

I vanliga fall så har föräldrar inte rätt att detaljstyra varandras liv på grund av något gemensamt barn.
    ja jag har ensam vårdnad och det är en domstol som satt reglerna om man ska säga så.
    Men  bara för att vi va i domstol och fick detta på papper så betyder det inte att det inte finns andra fäder där ute också (och också mammor) som inte förstår att platser och umgängen kan vara olämpliga för ett barn.
    Alltså min dotters pappa har en kompis som alltid tar med sitt barn till dom där olämpliga ställena och han kan det för det finns ingen dom från domstol att han inte får det. Men det är ju ändå olämpligt för det barnet. Men mamman till det barnet försöker få igenom ensam vårdnad och också en dom på övervakat umgänge för den pappan knarkar.
  • Anonym (pp)
    Anonym (Nina) skrev 2015-07-17 22:45:53 följande:

ja jag har ensam vårdnad och det är en domstol som satt reglerna om man ska säga så.

Men  bara för att vi va i domstol och fick detta på papper så betyder det inte att det inte finns andra fäder där ute också (och också mammor) som inte förstår att platser och umgängen kan vara olämpliga för ett barn.

Alltså min dotters pappa har en kompis som alltid tar med sitt barn till dom där olämpliga ställena och han kan det för det finns ingen dom från domstol att han inte får det. Men det är ju ändå olämpligt för det barnet. Men mamman till det barnet försöker få igenom ensam vårdnad och också en dom på övervakat umgänge för den pappan knarkar.

Vad som är lämpligt och olämpligt för ett barn är det upp till föräldern själv att avgöra. Åtminstone tills en domstol sagtnåt annat.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (pp) skrev 2015-07-17 22:47:47 följande:
    Vad som är lämpligt och olämpligt för ett barn är det upp till föräldern själv att avgöra. Åtminstone tills en domstol sagtnåt annat.
    ja därför vill den mamman få det till domstol. hon har redan anmält pappan så jag tror inte att barnet får vara med honom nu men jag vet inte det är ganska nytt och jag pratar inte så mycket med henne.
    men den pappan kan inte avgöra vad som är bra umgänge. inte ens han själv är ett bra umgänge för barnet.
  • Anonym (pp)
    Anonym (Nina) skrev 2015-07-17 22:52:08 följande:

ja därför vill den mamman få det till domstol. hon har redan anmält pappan så jag tror inte att barnet får vara med honom nu men jag vet inte det är ganska nytt och jag pratar inte så mycket med henne.

men den pappan kan inte avgöra vad som är bra umgänge. inte ens han själv är ett bra umgänge för barnet.

Det är pappan (och mamman) som för tillfället är bäst lämpad att avgöra vad som är bäst för det barnet. Inte du eller någon annan.

Men trots allt helt irrelevant för det här fallet. Ts pojkvän har inte bedömts som en olämplig förälder av någon domstol och är därmed i allra högsta grad lämpad att avgöra huruvida ts och barnet ska träffas eller inte.
  • Anonym (mi)

Jag skulle inte förväntat mig att vara med på födelsekalas när jag inte ens har träffat pojken innan.

Du har hamnat i en känslig situation, ta det lugnt. Du har fortfarande förhållandevis lätt att dra dig ur än att göra livet mer komplicerat än nödvändigt.

• Brumma
    Anonym (Nina) skrev 2015-07-17 22:52:08 följande:

Men din situation och den andra du nämner är extremfall och har ju ingen likhet med det som beskrivs i TS. I normalfallet har föräldern rätt att bestämma sådant själv utan inblandning från andra föräldern. Även om man inte har vårdnad om sitt barn kan man själv välja vem barnet skall träffa när man har umgänge. Så även om hon skulle få ensam vårdnad så hade det inte ändrat ngt i umgänget utan det krävs ju att domstolen håller med om att han är en förälder som utsätter sitt barn för fara.

TS. Jag hade inte valt - eller förväntat mig - att träffa barnet första gången på hans kalas.. Däremot hade jag sett till att göra det innan om pappan anser det är en bra idé. Speciellt som barnet vill träffa dig. Mamman låter kontrollerande och jag tror tyvärr att du kommer uppleva att hon försvårar både ert förhållande och din relation med barnet..

Sedan håller jag med om att det var ett rätt märkligt sätt att lämna över telefonen till sonen.. Intr ok att sätta dig i den positionen. .

Lycka till.
  • Anonym (bibo)

Hur länge var hon tillsammans med sin nuvarande man innan han fick träffa hennes son skulle vara intressant att veta.

Sen beror det ju på hur din nuvarande pojkvän varit tidigare också. Har han bytt tjejer ofta så att hon inte tror att du ska finnas kvar?

Har pappan haft knepiga tjejer innan är det ju svårt för henne att veta hur du är.

Sen finns det en del kvinnor som är vana att bestämma över allt i både sin och exet familjer.

Det är omöjligt att veta vad hennes orsak är.

Jag tycker 8 månader låter okej för att du ska börja få träffa pojken. Ni kan ju bara gå till ett badhus eller något alla tre. Du kan ju vara en vän först.

• Anonym (bonus)

Du behöver väl inte vara någon bonusmamma öht utan kan vara pappas flickvän och inget mer. Barnet är ju ganska  stor och har närvarande föräldrar, behöver inga fler.

• Gung Ho

Du ska vara som du är, vill sonen träffa 'pappas flickvän' blir det ju bara krystat att inte göra detta. Det är mannens uppgift att hantera sitt ex, inte din. Hans ansvar att göra det han tycker är rätt för sin son, OCH 'sälja in' detta till exet.

• Anonym (bio)

Det är långt ifrån säkert att du någonsin kommer göra något rätt enligt bio-mamman och att hon någonsin kommer tycka att det är rätt tid för dig att träffa barnet. Jag hoppas att hon kommer förstå att det finns plats för 1 till i barnets liv. Det handlar inte om att du ska bli barnets nya mamma.

Jag är också bio-mamma men jag har däremot inte haft några större problem när exet träffat någon ny eller indroducerat henne för barnet.

Någon gång har jag reagerat på att exet låtit nya tjejen träffat barnet innan det blivit seriöst men det är ju inget jag kan göra något åt och det är inte heller tjejens fel. Alltså efter 1 vecka eller 2 tillsammans.

Anser att en bra bonusförälder ska bry sig, annars är det så lätt hänt att barnet och bonusen inte får någon bra relation. Det handlar inte om att du eller någon annan bonus ska ta bions plats utan att man helt enkelt blir en vuxen till som bryr sig.

I vårat fall har det snarare varit så att pappan tagit för liten plats och bonusmamman för stor plats. Alltså det har varit när bonusförälderns relation med barnet och ansvar för det är större/mer än bioförälderns. Det är inte heller bonusens fel utan där handlar det om en balansgång mellan de vuxna i deras relation.

Där skulle pappan gå in och ta lite mera plats och bonusen hålla sig lite i bakgrunden. Jag antar att det handlar om att vara lyhörd helt enkelt. Sonen har önskat egentid med sin pappa, vilket är viktigt men inte fått det av olika själv. Men det är inte bonusens fel. Det är även precis lika viktigt att man gör saker som en familj och inte utesluter någon.

Så hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Var dig själv, var lyhörd.

• Testartest

Jag är själv bonusmamma sedan snart ett år tillbaks. Två underbara barn om än lite bortskämda på vissa punkter. Jag tycker det är en jättesvår situation, att veta vart gränserna ska gå. Vad jag "har rätt" att lägga mig i och vad jag ska stanna utanför..

Svar på tråden Hjälp hur ska en bonusmamma vara?