• Anonym (Pappas nya flickvän)

Träffa pojkvännens dotter för första gången, hjälp!

Killen jag träffar har sen tidigare har en 7 årig dotter, jätte mysigt egentligen tycker jag, men jag har sjuk panik och ångest över första gången vi ska träffas. Hur gör man, vad gör man? Försökt leta lite här men hittar mest trådar där barnen har varit mindre typ 3-4år. Ska jag vara ärlig så hade det känns lättare med en 4 åring än vad det gör med 7 åringen, varför vet jag inte. 

Pojkvännen och jag har pratat massor om det här. Han vet om att jag tycker det är jobbigt. Och det handlar om att jag så gärna vill att det ska bli rätt. Han är väldigt säker på att jag och dotter kommer att komma överens då vi har samma intressen och både dottern och jag är väldigt empatiska och lätta att ha att göra med (enligt honom då). 

Pappan har haft ganska mycket problem med biomamman pga vårdnadstvist som nu ska vara löst, hon ville ha ensamvårdnad... Det är 10år imellan mig och pappan vilket tydligen kan få mamman att "titta lite snett", hur tacklar man det på ett bra sätt? 

Så förslag? Hur bemöter man flickan? Första gången man träffas, tänker jag fel om det är en bra ide att ha en inplanerad aktivitet alla tre? Åka till djurparken eller liknande för att inte få någon konstig stämning? Eller? 

Hjälp? {#emotions_dlg.flower}

Så det inte blir några missförstånd, jag har är inte rädd eller något för barnet, har jobbat på förskola och som barnflicka, är väl lite rätt inför situationen? 

• Svar på tråden Träffa pojkvännens dotter för första gången, hjälp!
  • Brumma

Hej.

min bonus var mkt yngre men kanske kan mina tankar ändå vara till hjälp? :)

Jag tycker att en aktivitet låter jättebra, men gärna en avslappnad - inte för uppstyrd liksom.

Djurpark som du själv föreslog, lekplats om hon gillar det. Eller varför inte åka till en badplats, ta med lite spänner o spadar o bygg sandslott ihop :)

Oavsett vart ni åker så är väl typ picknick ett bra alternativ, gärna på ngn gräsplätt på en filt..

Inte träffas i vardagsrummet i lägenheten o stirra på varandra liksom ;)

Var avslappnad (så gott det går) och försök inte för mkt.. Låt henne bestämma hur mkt hon vill umgås med dig i början.

Lycka till :)

• Anonym (bollen)

Börjar hans namn på R?!

• Brumma
    Anonym (bollen) skrev 2015-07-17 20:01:21 följande:

Börjar hans namn på R?!

Även om du tror eller vet att du känner igen ngn här på FL så är det inte ok att ställa frågor som låter som om du vet. SPECIELLT inte i känsliga rummet i en tråd skriven av ngn som vill vara anonym!

Inte ok!

Jag har kännt igen några vänner (o ovänner) här inne men skulle aldrig drömma om att sätta dem i sitsen där de känner sig igenkända och utpekade.

En nära vän till mig kände igen mitt inlägg en gång. Hon tog kontakt med mig privat och berättade hur lätt det var att känna igen mitt nick (hade ett annat då som "hörde ihop" med mig). Men självklart frågade hon inte i tråden!
  • Milleman

Djurpark låter väl toppen (under förutsättning att hon gillar djur såklart). Picnic och så. Det behöver väl eg inte vara en så stor grej utan pappan säger bara tex "detta är 'emma', hon ska med oss på utflykt".
    Jag kan inte minnas att vi hade värsta genomgången för min bonus att vi var tillsammans osv utan det bara flöt på :)

• Anonym (bollen)
    Brumma skrev 2015-07-17 20:47:18 följande:
    Även om du tror eller vet att du känner igen ngn här på FL så är det inte ok att ställa frågor som låter som om du vet. SPECIELLT inte i känsliga rummet i en tråd skriven av ngn som vill vara anonym!
    Inte ok!
    Jag har kännt igen några vänner (o ovänner) här inne men skulle aldrig drömma om att sätta dem i sitsen där de känner sig igenkända och utpekade.
    En nära vän till mig kände igen mitt inlägg en gång. Hon tog kontakt med mig privat och berättade hur lätt det var att känna igen mitt nick (hade ett annat då som "hörde ihop" med mig). Men självklart frågade hon inte i tråden!
    Ville bara veta eftersom jag är på g med en som låter precis som han som ts beskrev. Har ibland misstänkt att han har en annan. :(
    Anonym (bollen) skrev 2015-07-17 20:01:21 följande:

Börjar hans namn på R?!

Nää
  • Anonym (asdf)

Aktivitet låter toppen. Var inbjudande men låt barnet initiera kontakten. På barnets villkor med andra ord. Lycka till!

• Trassla

Min dotter var 11 när hon fick träffa min nuvarande sambo första gången.
    Hon hade aldrig tidigare fått veta något om någon. Men nu hade jag träffat den stooora kärleken.
    Jag var väldigt ärlig och öppen med henne om vem han var. Våra känslor för varandra.
    Hon fick själv bestämma när hon ville träffa honom. Hon var även den som bestämde vad vi skulle hitta på.
    Min och gubbens idé om en enkel fika på stan blev en resa på ca 8 mil till en speciell glassbar. Så det blev en heldag.
    En underbar dag som jag alltid kommer att minnas med värme.
    Idag har min dotter en man i sitt liv som hon avgudar och som är väldigt älskad av han som nu är hennes fadersgestalt.

Var öppna. Och låt barnet bestämma. Tar av så mycket press då.

Lycka till

Brumma skrev 2015-07-17 19:54:45 följande:

Hej.

min bonus var mkt yngre men kanske kan mina tankar ändå vara till hjälp? :)

Jag tycker att en aktivitet låter jättebra, men gärna en avslappnad - inte för uppstyrd liksom.

Djurpark som du själv föreslog, lekplats om hon gillar det. Eller varför inte åka till en badplats, ta med lite spänner o spadar o bygg sandslott ihop :)

Oavsett vart ni åker så är väl typ picknick ett bra alternativ, gärna på ngn gräsplätt på en filt..

Inte träffas i vardagsrummet i lägenheten o stirra på varandra liksom ;)

Var avslappnad (så gott det går) och försök inte för mkt.. Låt henne bestämma hur mkt hon vill umgås med dig i början.

Lycka till :)

tack snälla för ditt svar! Tänkt oxå mycket att försöka vara avslappnad och inte "tvinga mig på" henne. Glad

Anonym (bollen) skrev 2015-07-17 21:31:30 följande:
    Ville bara veta eftersom jag är på g med en som låter precis som han som ts beskrev. Har ibland misstänkt att han har en annan. :(

Jag förstår din tanke :), men situationen i sig är ju inte unik. Finns ganska många ensamstående pappor med barn i 7års ålder med jobbiga biomammor :)

Är det så att du är osäker på honom så prata med honom :) Det är mitt absolut bästa tips. Jag är 99,9% säker på att jag är ensam på min... :) 

Trassla skrev 2015-07-17 23:37:41 följande:

Hon hade aldrig tidigare fått veta något om någon. Men nu hade jag träffat den stooora kärleken.
    Jag var väldigt ärlig och öppen med henne om vem han var. Våra känslor för varandra.
    Hon fick själv bestämma när hon ville träffa honom. Hon var även den som bestämde vad vi skulle hitta på.
    Min och gubbens idé om en enkel fika på stan blev en resa på ca 8 mil till en speciell glassbar. Så det blev en heldag.
    Idag har min dotter en man i sitt liv som hon avgudar och som är väldigt älskad av han som nu är hennes fadersgestalt.

Lycka till

Trassla skrev 2015-07-17 23:37:41 följande:

Lycka till

Jätte bra tips! Tack snälla! :) 

Tror oxå det är viktigt att hon får vara med och bestämma vad hon vill göra :)

Svar på tråden Träffa pojkvännens dotter för första gången, hjälp!