Obehagskänsla efter ändring av kost?
För två dagar sedan tog jag beslutet att på allvar ta tag i att gå ner dom sista kilona så jag når mitt mål (Ca -8 kg). Det har varit en resa som sträckt sig under flera år egentligen. För 3 år sedan gick jag ner 10 kg och där stannade jag fram tills för ett tag sedan då jag la på mig 2 kg. 2 kg är inte mycket, men efter att ha stått still på vågen under 3 års tid så kände jag att jag vill ta kontroll över situationen och ta tag i det innan det blir mer än 2 kg. Väldigt frustrerande när man stått stilla på vågen så länge! Men har insett att jag småäter en hel del och äter mer godis än vad som är okej, faktiskt godis nästan varje dag (oj, det var jobbigt att erkänna!). Sedan årsskiftet har jag tränat väldigt mycket, mest styrketräning. Men nu på sommaren blir det långpromenader. Knappt sett några kroppsliga resultat. Men tänker att strunta i småätandet och att skippa godiset kan ge resultat :)
Jag har nu i två dagar hållit igen med småätandet och inget godis. Känt ett otroligt sug så jag nästan blev knäpp ett tag!!! Det är värst på kvällarna. Det är då man varit van vid att ta sig nåt gott.
Nu till mitt problem:
Vaknade imorse och kände mig lite konstig. Svettades och mådde lite illa, och (ursäkta äckelinformationen) fick springa på toa ett X antal gånger. Kunde inte äta någon frukost men drack vatten, var inte alls hungrig (brukar väldigt sällan äta frukost eftersom jag känner mig extremt mätt på morgonen). Har lite problem med magen ibland, men försökte ignorera hur jag mådde och gick och grejade i en kompis trädgård. Kändes bra att komma ut i friska luften ett tag. Men helt plötsligt blir jag skakis, kallsvettas, kändes som allt blod forsade ner från huvudet. Visste inte hur jag skulle kunna ta mig hem! Brukar kunna känna av när jag har lågt blodsocker, men då ter det sig på annat vis, då känner jag mig bara svag i kroppen och svettas inte så som jag gjorde idag.
Men tog en Dextrosol jag hade i väskan, och efter ett tag kändes det bättre. Men fy så obehagligt det var!
Jag undrar om någon har varit med om något liknande när man lägger om kosten och drar ner på kolhydrater som jag gjort?
Usch, kändes så obehagligt och vill aldrig känna så igen! Går på helspänn hela tiden om det skulle blir så igen :(
Bör kanske tillägga att jag har problem med ångest, och har äntligen fått bra kontakter inom sjukvården för att hantera detta. Jag har haft ångest i flera år, så jag vet hur det känns när en ångestattack slår till. Men ibland kan det vara svårt att veta vad som är ångest och vad som är kroppsligt. Men detta kändes INTE som någon form av ångest jag någonsin har känt. Så det kan nog uteslutas.