• amoremio

varför denna sorg?

Hej. Jag skulle vilja få lite feedback på min situation i livet.

Situation: Har precis flyttat till eget boende, 3 veckor sedan. Älskar lägenheten och hemkänslan kom väldigt snabbt. I övrigt äter jag antidepressiva sedan 3 månader tillbaka. Har en "crush" för en kille som ger mig enorm hjärtesorg och längtan.

I övrigt umgås jag väldigt mycket med vänner och har ett stort och fantastiskt socialt, händelserikt liv.

Mitt största "bekymmer" är dock mitt arbete. Jag AVSKYR mina arbetstider eftersom jag nästan bara jobbar kvällar och sovande jour. Jag jobbar på ett boende och är därmed borta hemifrån oftast när vänner och familj är lediga. Detta tär otroligt mycket på mitt sociala liv och påverkar mitt välbefinnande negativt. Det känns som att en del av livet har dött, en meningslöshet har börjat infinna sig.

Det värsta är de stunder jag är ensam på arbetet, ensam i personallägenheten. Ibland från 20 till 11 dagen därpå....dessa stunder känner jag mig så JÄVLA ENSAM OCH AVSKÄRMAD från världen utanför.

Min livssituation känns så märklig. Å ena sidan är jag så lycklig över mitt nya hem, mina vänner och allt roligt som sker när jag är ledig och är FRI. Å andra sidan är jag fruktansvärt olycklig som singel och dessutom jobbar dessa tider som påverkar mitt sociala liv så negativt.

Ibland sitter jag bara hemma och gråter. Sorgen och ledsamheten inombords är stundtals så stark att jag tror att någon dött?!! Det är som om något inom mig dör långsamt, en förlust jag inte själv kan förklara. Men känslan är så jävla tung och ensamheten utlöser ofta dessa tunga mörka känslor inom mig.

De antidepressiva medicinerna har hjälpt mig mycket, detta känns som nån annan skit.

Vad ska jag göra?!!!

• Svar på tråden varför denna sorg?
  • Anonym (Jobb)

Söker du andra jobb? Har du någon psykolog eller kurator att samtala med?

• amoremio

Jag söker andra jobb för fullt. Jobb med endast dagtid mån-fre. Har även fått remiss till psykiatrin för utredning. Långa köer...

Tror ni att denna förändring med nya arbetsvillkor skulle kunna minska sorgen?

• Anonym (Jobb)

Jag tror inte att jobbet i sig är hela svaret men att det är bättre med ett jobb du trivs med, och ett som är mer socialt eftersom du verkar tycka ensamhet är jobbig

• Anonym (Vuxen..)

Minns det också som en del av att bli vuxen - först har man levt i familj med människor omkring sig jämt, fasta rutiner med skola, serverad mat osv.. Sen ska man bo själv, aktivera sig, laga mat själv, äta ensam. Det tar tid i livet att hitta det sköna med det. Försök komma på saker som du gillar att göra för dig själv, du har ju vänner och familj eller så flyttar du ihop med en kompis en tid?

• amoremio

Tack för era svar.

Min tes om lycka är följande: Vissa positiva förändringar i livet kan minska destruktiva känslor men inte ta bort all smärta.I mitt fall är "sorggatan" både jobbet, olycklig kärlek samt en ny främmande fas i livet. Känns som dessa saker ihop är problemet. Men ett nytt jobb hade absolut gjort en positiv inverkan tror jag.

Svar på tråden varför denna sorg?