• solrosen1

Kattungarna vägrar äta annat än di!!!!

Hej! Missan har fått 2 goa katungar som nu är exakt 5 v. Jag har haft blötlagt kattungefoder och vatten framme hela tiden samt fil, grädde, kokt torskpure men de vägrar visa intresse för maten. Dom är rädda för den. Om jag lägger lite grädde på fingret så hoppar de bakåt.

Så nu undrar jag vad göra? De diar mycket och är små knubbisar men de borde ju visa intresse för att äta mat.

orolig.

• Svar på tråden Kattungarna vägrar äta annat än di!!!!
  • Trippelmamma76

Men herregud de är alldeles för unga för att tas från mamman och kommer ju svälta ihjäl?! Ge tillbaka dem till mamman i 7 v till åtminstone! Om mamman är död etc så får du ju flaskmata dem. Kontakta en veterinär så du får rätt modersmjölksersättning i så fall!

• solrosen1
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-08 14:30:43 följande:
    Men herregud de är alldeles för unga för att tas från mamman och kommer ju svälta ihjäl?! Ge tillbaka dem till mamman i 7 v till åtminstone! Om mamman är död etc så får du ju flaskmata dem. Kontakta en veterinär så du får rätt modersmjölksersättning i så fall!
    ????? Vaddå tas från mamman?? Mamman är ju hos dem förstår du väl!
  • T W

vid 5v är det inte alls konstigt att börja vänja dom vid vanlig mat..(det är väl vid 4-5 v man ska börja om jag inte minns fel?) står det framme så kommer dom till slut börja intressera sig, men likt människor så är ju alla olikt snabba i utvecklingen :) 

• T W

Kan tillägga att i början när vi skulle vänja våra katter vid mat så var dom helt ointresserade av att äta dom...dom sov i skålarna.. kladdigt värre..

• sextiotalist

Jag tror nog att kattmamman kommer lösa detta

• ymmmi

Man ska vänja kattungar vid 3-4 veckor och absolut inte fil och grädde eller fisk, katter tål inte mjölkprodukter och kan bli dålig i magen av det.
    Pröva med råköttfärs, blandat med äggula.
    Du får peta in maten i munnen på dom från början.

• Zadre
    ymmmi skrev 2015-07-12 10:09:06 följande:

Man ska vänja kattungar vid 3-4 veckor och absolut inte fil och grädde eller fisk, katter tål inte mjölkprodukter och kan bli dålig i magen av det.

"Ska" ska man inte. Sånt där kommer av sej själv. Mamman tar hand om det. De kommer börja smaka på mat och annat (även sanden i kattlådan så superviktigt att det inte är klumpbildande sand). Ingenting som vi människor behöver lägga oss i.

• Guldbarb

Till mina ungar har jag helt enkelt ställt fram maten (mina var dock väldigt lätta och testade direkt) så avvakta lite bara. Jag skulle inte försöka tvinga på dom olika saker, tänk på att ungarna fått smak på mammans mat via diet och jag har hört om ungar som vägrat börja äta för att uppfödaren gett dom en annan sorts mat och när de fick samma som mamman fått gick det lättare

• Zadre
    ymmmi skrev 2015-07-12 10:09:06 följande:

Och föressten, peta in maten i munnen? Absolut inte.
  • ymmmi

Har jag alltid gjort med mina kullar, för att dom ska få smak från början utav kötet.
    Efter dom fått smak så har som ätit av sig själv, vissa ur min hand sittandes i mitt knä och vissa ur skålarna.

Kattsanden ska man ha icke klumpbildande från början, eller ett annat tips jag fick från en uppfödare kollega till mig, var havregryn.

För sanden kommer dom att smaka på många många ggr.

• ymmmi

Och det är inte så att man tvingar dom, utan är bara för att dom ska få smaken i munnen av köttet.
    Torrfoder har jag alltid stående framme och vissa kattungar äter det och vissa inte,
    Men som salt börjar alltid med kött som ska ha varit fryst.

Ett tips är mush för katter.

• solrosen1

Hej allihopa i tråden!. Tog kontakt med samma veterinärstation som utförde kejsarsnittet. Där sa de att fil och grädde är bra att börja med för att vänja magen sedan kokt fisk.

Hon vägrade allt av detta så jag har nu flaskmatat henne med utspädd kattmatsmousse i mjölk o vatten. då åt hon!!

Nu efter 1 v flaskmatning så äter hon från tallrik men bara kokt torsk allt annat vägrar hon. men jag är ändå lättad o glad att hon vill äta det iaf

• Atena

Mina kattungar får mosad blötmat eller rå köttfärs blandad med kattunge ersättning. Mina kattungar har aldrig rört kattmat innan sex veckors ålder trots ovanstående erbjudande sedan minst fem fem veckor. 

Fil, grädde eller fisk skulle jag aldrig servera mina kattungar. Katter är köttätare och ska av det skälet ha kött. 

Svar på tråden Kattungarna vägrar äta annat än di!!!!